Вярвате или не, но в Европа има над 30 милиона микробуса в движение. Увеличението за миналата година е с цели 8,3% сравнение с предходната. Или плюс 1,8 милиона бройки.
Това е една от причините, които убедиха Euro Ncap, независимият европейски орган за оценка на безопасността, да проучи проблемите. Целта беше да насочи фирмените автопаркове към авангардни модели и точните решения по отношение на сигурността. Поради това беше прието да се изостави предишното оценяване с „медали“, а микробусите да са като автомобили, т.е. да получават „звезди“. Методът е приет при леките коли от 1997 година.
Най-интересните и определено положителни данни, разкрити от Euro Ncap, се отнасят до развитието по отношение на безопасността. През 2021-а - годината, в която започнаха оценките на търговските автомобили, само 4 от 18 постигнаха резултат над 40% в тестовете на Adas. През 2024-а вече 17 от 18 тествани модела надхвърлиха 60%, при това въпреки затягането на протоколите и влизането в сила през юли миналата година на регламента GSR2 за всички ванове.
Новите участници на европейския пазар, включително китайските производители, демонстрират как високата безопасност е ключов елемент от техните оферти. Между другото, същото се случва и в автомобилния сектор. Микробусите от няколко производители веднага получиха максималния резултат от Euro NCAP
За дебюта на звездите - Euro NCAP преразпредели оценка на моделите, тествани през 2024 година, които се отнасят до едни от най-продаваните търговски превозни средства в Европа. Микробусите, получили най-висока оценка, бяха Fiat Ducato; Citroën Jumper/Relay; Farison Sv; Ford Transit; Transit Connect; Transit Courier и Transit Custom; Maxus eDeliver 5; Mercedes-Benz Citan, Sprinter и Vito; Nissan Interstar; Opel/Vauxhall Movano; Peugeot Boxer; Renault Kangoo Van и Master; Volkswagen Caddy Cargo, ID.Buzz Cargo и Transporter.
Euro Ncap подчерта един не маловажен аспект: тестовете за безопасност за автомобили и микробуси са различни, следователно оценките между двете категории не са пряко сравними. Но това не омаловажава валидността на резултата, получен от най-добрите модели при търговските превозни средства.