Възродената "четворка" всъщност няма много общо с легендарния си предшественик. За щастие (ВИДЕО)
Eдна от най-сигурните рецепти за успех в автомобилния свят днес е да използваш опаковката на някой стар и много обичан модел.
Вижте ВИДЕОТО от теста на Renault 4 e-tech Electric:
Това работи чудесно за Fiat 500 и новото електрическо Renault 5. Сега французите искат да повторят рецептата и с Renault 4: eдин от най-успешните модели в историята си, произвеждан 33 години къде ли не по света, от Австралия до Словения и от Уругвай до Мадагаскар, в общо над 8 милиона бройки.
Има само един малък проблем: от днешна гледна точка старото Renault 4 е абсолютен боклук.
В това няма нищо чудно, защото говорим за автомобил, замислен в края на 50-те години за нуждите на все още бедна следвоенна Европа. Амбициите на Renault 4, когато най-после се появява на пазара през 1961, са скромни: да измести примитивния Citroen 2CV в сърцата на фермерите и работниците от предградията. Можете да мислите за него като за бабата на всички днешни баничарки.
Оригиналният двигател тук е едва 750 кубически сантиметра и развива 26 коня и половина - не е ясно дали предната, или задната половина. Citroen 2CV, когото тази кола е създадена да измести, има 4-степенна скоростна кутия. Специално за "четворката" Renault създава нова трансмисия... с три степени.
Окачването е с торсионни греди отпред и отзад - издръжливо, но в никакъв случай безопасно или комфортно решение. А понеже отзад торсионните греди са една зад друга, тази кола има по-дълго междуосие отдясно, отколкото отляво.
С две думи, Renault сега иска да възроди сантимента и обичта към старата кола, но без да възражда нито едно от реалните й качества. Ето ви го резултата - една от най-интересните нови коли тази година. Renault 4 е-tech Electric.
Затова и приликите между тези два автомобила са бегли - не като при Renault 5 и Renault 5 e-tech. При старата "четворка" външният вид е бил сред последните грижи на създателите й. При новата е бил най-важната им задача. Изпъкналите задни светлини са единствената пряка податка към миналото. Отпред новото Renault 4 изглежда футуристично с тази непрекъсната прозрачна ивица, която не е от стъкло, а от поликарбонат. Дизайнерите ни увериха, че материалът е доказано устойчив във времето - от него се правят фаровете на Renault, а и на почти всички останали, вече над десетилетие.
Двете коли силно се разминават и като размери: модерното Renault 4 е с половин метър по-дълго и с над 30 сантиметра по-широко от далечния си предшественик. При дължина 4.14 метра, то е с над педя по-голямо от Renault 5, и само с три пръста по-късо от Megane e-tech Electric.
Най-голямата разлика между тези два автомобила обаче не е в дизайна, а в цената. Някога Renault 4 бе създадено като евтин, достъпен автомобил за фермерите във Франция, и базовата му версия струваше 4800 франка, което в днешни пари е около 14,000 лева. Стартовата цена за новата "четворка" в България е почти 60,000 лева.
Renault 4 e-tech
150 к. с. максимална мощност
245 Нм максимален въртящ момент
8.2 секунди 0-100 км/ч
150 км/ч максимална скорост
|
За тези пари ще получите варианта с по-малката батерия, с капацитет 40 киловатчаса, но той е предвиден най-вече за бизнес употреба. Повечето частни клиенти вероятно ще предпочетат по-голямата батерия, с 52 киловатчаса, за което ще ви трябват около 65,000 лева с базовото оборудване. И цели 74,000 лева в най-високото ниво.
От друга страна, и публиката се е променила за тези години. За днешния български фермер 60,000 лева вероятно не е твърде висока, а твърде ниска цена - в края на краищата говорим за хора, които предпочитат Bentley. Новото Renault 4 е замислено като градска кола, също като Renault 5. Но е за онези, които евентуално може да имат деца. Или приятели.
Интериорът е в почти идентичен с този в електрическата "петица" - модерен, приятен за окото и с изобилие от текстил и синтетична кожа по таблото и вратите, което създава уютно усещане. Тук-там се срещат и доста корави пластмаси, но най-вече на места, където пръстите ви рядко ще попаднат. Повечето функции се управляват от екрана на информационната система, но все пак имате физически бутони на волана и на таблото (за удобно управление на климатика).
Остава си и запазената марка на Renault - допълнително лостче отдясно на волана за управление на звука и мултимедията. По принцип го харесваме, но тук то дели оскъдно пространство не само с лоста за чистачките, но и с превключвателя на скоростите. Което е малко прекалено.
Като изключим това обаче, всичко в това Renault 4 се управлява съвсем лесно. Базираната на Google информационна система е бърза и много по-интуитивна от тази на Volvo EX30 или VW ID.3. Седалките са от най-удобните в сегмента, мястото на задния ред стига и за по-високи хора. Само сравнете това със спартанския и тесен салон на старото Renault 4, и ще разберете, че тези са само далечни роднини.
Ето едно нещо обаче, което е запазено от оригиналната четворка. Практичността. Тук багажникът е 420 литра, и то без да смятаме допълнително отделение за кабели под пода. Това е доста повече товарно пространство от онова във Volkswagen Golf.
Ако сгънете задните облегалки, тези 420 литра стават 1455 - достатъчно за всякакви набези до IKEA. Само за сравнение, при старата четворка аналогичните числа са 255 и 950 литра.
Има, естествено, и някои други разлики, като например мощността, която тук не е 26 кончета и половина, а 150 във варианта с по-голямата батерия, и 120 във варианта с по-малката. Ускорението от 0 до 100 км/ч не отнема 25 секунди, а само 8.2. Вярно, 8.2 секунди може и да не ви звучи много впечатляващо в епохата на електромобилите, в която коли като Volvo EX30 имат ускорението на Ferrari. Но за тази кола 8.2 секунди са напълно достатъчни.
Електромоторът дава светкавично ускорение в мига, в който натиснете педала, и прави Renault 4 удивително пъргаво. Особено в градски условия.
Умереният капацитет на батерията дава два сериозни плюса. Единият е в цената. Вторият е в теглото. Този автомобил тежи по-малко от тон и половина. По времето на старото Renault 4 това щеше да е шокиращо много. Но днес, когато дори някои малки градски коли с бензинови двигатели тежат повече, е чудесно постижение.
Теглото е и една от причините тази кола да се чувства толкова весела и жизнерадостна на пътя. Останалите са бързото ускорение, доста директният волан - макар и без много обратна връзка, и стегнатото окачване. Воланът между другото е прогресивен, което означава, че при високи скорости се стяга допълнително и дава доста сигурност.
Естествено, за тези предимства на малката батерия се плаща с един недостатък: относително ограничен обхват с едно зареждане. По WLTP тестовете този обхват е малко над 300 км за варианта с малката батерия, и 409 км за версията с 52 кВтч.
В истинския живот можете да разчитате на нещо между 320 и 350 км. В нашия тест в Южна Португалия в слънчево време и по много хубави пътища, 400 км изглеждаха напълно постижими.
Между другото новата "четворка" е първото Renault, което получава и така наречената one pedal функция. С планките зад волана можете да регулирате степените на рекуперация на енергията. В най-високата степен колата на практика спира в мига, в който отпуснете педала на газта. Някои хора го намират за удобно в града.
Renault 4 може да приема заряд до 100 киловата на бърза зарядна станция с прав ток. И има стандартно 11-киловатово зарядно за променлив ток. Не 22 киловата, за съжаление, но пък и в този сегмент почти никой няма 22 киловата.
При гарантиран пробег от около 350 км това значи, че ще ви трябва едно петнайсетминутно зареждане по пътя, за да стигнете безгрижно до Бургас или до Солун.
Новата "четворка" може и да отдава ток към външни консуматори, и то до 3.5 киловата, което значи, че можете спокойно да захраните печка, хладилник и климатик у дома. А може също и да връща електричество обратно към мрежата, така че да го използвате, за да печелите от разликите в цените. Но все още сме малко далеч от това в България.
Renault 4 ползва същата платформа като Renault 5, но е забележимо по-високо - разбираемо при степента, до която е достигнала обсесията ни от кросоувърите.
Някогашното Renault 4 беше създадено да се движи и там, където никога не е имало асфалт. Това няма такива амбиции, но запазва относително високия пътен просвет: 18 см, което е доста повече от средното за кросоувърите от C-SUV сегмента.
Във високите нива се предлага и една опция, наречена Еxtended Grip, която си играе с настройките на електронната стабилизираща система, за да ви даде два нови режима на шофиране - за офроуд и за сняг. Често казано, главната полза от нея е да даде тема за разговор на хората от маркетинга на Renault.
Новата "четворка" има три нива на оборудване, като аз лично съм впечатлен от факта, че дори базовото има неща като 18-цолови джанти, големия екран на мултимедията, безжично свързване на Android Auto и Apple CarPlay, и, преди всичко, термопомпа. Което означава, че обхватът с едно зареждане остава относително голям даже и през зимата.
Стандартно оборудване са също отопляемите странични огледала, камерата за задно виждане с паркинг сензори и всички най-актуални електронни системи за сигурност. Запазен е и любимият ни бутон вляво от волана, който с едно натискане изключва най-досадните от тях.
На финала - най-важният въпрос: успели ли са французите наистина да възродят легендата Renault 4? Отговорът на това е категорично "не". Защото изобщо не са се и опитали.
Новата четворка може и да носи малко от духа и облика на онази кола, но всъщност е създадена за съвсем друг сегмент, за съвсем други клиенти, и със съвсем други амбиции. Доста, доста по-високи.
Още снимки от теста на Renault 4 e-tech вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
Възродената "петица" е очарователна на вид и много весела на пътя. Намерихме й само един недостатък
-
4.41 дълъг и пълен с любопитни технологии, това е същинският заместник на Megane (ВИДЕО)
-
Наследникът на най-важния френски модел е тъкмо обратното на това, което беше Megane досега