fallback

Какво влияе най-много върху експлоатационния живот на моторното масло

Тези фактори са особено важни за запазване на "здравето" на двигателя

По време на кратки пътувания двигателят няма време да загрее, което води до конденз на влага в маслото и натрупване на оксиди, разрушаващи добавките. Това е основната причина за намаляване на експлоатационния живот на моторното масло.

Има обаче и други фактори, които силно влияят върху характеристиките на моторното масло и преждевременното му „стареене“. Моторното масло губи свойствата си с времето. Има много фактори, които влияят на това, и познаването им може да помогне за удължаване на живота на вашия двигател.

Един от основните „врагове“ на маслото са прекомерно високите температури. Ако охладителната система се повреди или двигателят прегрее, маслото се окислява по-бързо, сгъстителите се разрушават, вискозитетът и способността за защита на частите на двигателя намаляват. Това е особено важно за двигателите с турбокомпресор, където термичните натоварвания на моторното масло са по-високи.

Още повече проблеми се причиняват от замърсяване от продукти на горенето: в маслото се натрупват частици сажди, метални стружки, прах и остатъци от неизгоряло гориво, което намалява експлоатационния му живот.

Но основният проблем е, че по време на кратки пътувания двигателят няма време да загрее, което води до конденз на влага в маслото и натрупване на оксиди, разрушаващи добавките. Подобен ефект се получава и от честото шофиране в режим старт-стоп в задръствания: постоянните температурни промени, прекомерната работа на празен ход и резките натоварвания ускоряват разграждането на маслената основа.

Още един фактор е свързан с нискокачественото гориво, което не изгаря напълно, оставяйки смолисти отлагания в маслото и увеличавайки съдържанието на сяра, което причинява корозия. В дизеловите двигатели саждите са особено опасни, запушвайки маслените канали и филтрите.

Времето и пробегът са очевидни, но често пренебрегвани фактори. Дори ако колата е паркирана в гараж, маслото старее поради окисляване и изпаряване на леки фрикции. Производителите на автомобили препоръчват смяна на маслото не по-късно от 12 месеца, дори при нисък пробег.

Агресивното шофиране с високи обороти и рязко ускорение също повишават температурата на маслото, докато тегленето на ремаркета или шофирането извън пътя увеличава натоварването на двигателя, което също води до по-бързо стареене на маслото.

Важен аспект е изборът на моторно масло. Евтините минерални масла са по-лоши от синтетичните по отношение на устойчивост на окисляване и температурни промени. Несъответствието във вискозитета (например, масло, което е твърде гъсто за съвременен двигател) води до ускорено износване, повишени температури, окисляване и разход на масло.

Така че, за да удължите живота на моторното масло, спазвайте интервалите за смяна, препоръчани от производителя на автомобила, използвайте висококачествено гориво и масло със съответните спецификации.

fallback
  • #9
    apollo11 ( преди 6 месеца )
    Дрън-дрън, та ПЛЯС...Ако интервала Ви е 30000, сменяйте на 15000, особено ако е 50/50 градско и междуградско;При основно градско - 8-10хилки(особено ако е на късо -като при мен зимата - 8000 е макса)Магистрално или юеждуградско, спокойно може 10-12-15000П.с.Обърнете километрите в часове и ще разберете кога му е времето
  • #8
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Кимат като този в България е силно натоварващ за маслото, зимата при - 10 хората въртят по 5-10 км със студен двигател, лятото при +40 киснат с часове в задръствания...
  • #7
    анонимен ( преди 6 месеца )
    В редакцията защо не назначат човек, който да прочита "aвторските" материали преди публикуването им? "маслото старее поради окисляване и изпаряване на леки фрикции"
  • #6
    Анонимен ( преди 6 месеца )
    На предната ми кола дизел от 2014 сменях на 30х км или 2 години, купувана чисто нова с гаранция. И така 9 години и от 0 до 160 х км. Абсолютно никакви проблеми нито гореше масло нито пушеше, нито е доливано някога. Имало е случай по 6-8 месеца да не вдигам щеката. Основно се караше градско плюс зимна и две летни ваканции. Айде със здраве.
  • #5
    анонимен ( преди 6 месеца )
    производството маслата е такъв филм че по добре да не знаете какво купувате качествени масла са 30 евро за литър всичко друго е преработени и филтрирани продукти
  • #4
    Sameman ( преди 6 месеца )
    Масло се сменя средно на 9-10к и/или на 1 година период. Вече е индивидуално, спортен автомобил ли е, градско ли се кара или само извънградско ~15k. Има автомобили на които им сменят дори под 5к маслото. Естествено пълна синтетика.
  • #3
    анонимен ( преди 6 месеца )
    с две думи - качество на маслото и състояние на двигателя
  • #2
    бачо Кольо ( преди 6 месеца )
    Моя глокник дава сигнал или на зададения пробег или на календарна година.Сменям на 8-10 000км или година,което първо стане.
  • #1
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Последно май казаха да го сменяме на 2 години, ако не са навъртени километрите.
fallback
Последни