В последно време автомобилният свят се вълнува за съдбата на една от емблематичните си марки - Nissan, която е в много тежко положение. Друг легендарен производител обаче е в още по-сериозно положение, като бъдещето му също е под въпрос. Това е британската марка Lotus, която е собственост на китайския концерн Geely.
Оказва се обаче, че азиатците са активирали опция в договора си за придобиване на Lotus, която принуждава англичаните да изкупят обратно 51% дял на Geely в Lotus Advanced Technologies. След като това бъде направена, всички операции на Lotus ще се извършват под шапката на Lotus UK, а това означава липса на каквато и да е финансова подкрепа, без което марката е обречена.
Миналата година беше успешна за Lotus, която продаде 12 134 нови автомобили (увеличение със 74% на годишна база). Общите приходи са 924 милиона долара, което е ръст от 34% в сравнение с 2023. Това звучи добре, но в същото време Lotus отчете оперативна загуба от 786 милиона долара и нетна загуба от над 1 милиард долара. И това това се случва след огромно намаление на разходите.
Тези резултати обясняват решението на Geely да се откаже, след като в продължение на 5 години беше собственик на контролния пакет акции в Lotus. Сега те ще станат притежание на Lotus UK, а останалите 41% си остават на компанията Etika Automotive от Малайзия, която се ръководи от Сайед Мохтар Шах бин Сайед Нор Албухар. Тя притежава и 30% от подразделението на Lotus за електрически задвижвания.
Проблемът за британците е, че те заложиха на електрически задвижвания, което изглеждаше като добра идея. Най-важните модели на Lotus - Eletre и Emeya, обаче се правят в Китай и съответно са подложени на сериозни мита - както в ЕС, така и в САЩ, където тарифите стигат до 125%. Във Великобритания се сглобяват само Emira и Evija, които са по-скоро имиджови и не носят големи печалби.
В същото време Eletre и Emeya няма как да се преборят с китайските марки на вътрешния пазар, който е най-големият в света, защото там клиентите са много лоялни към местните марки.
Има и друго - Китай е светлинни години пред останалите производители на електродобиви. Наскоро там беше представено първото в света мегават зарядно устройство, което намалява времето за зареждане под пет минути. То все още е във фаза на прототип, но няма да отнеме много време, преди да стане реалност. В същото време дори новите модели на Lotus вече са остарели в сравнение с най-новите предложения на китайските марки.
В Lotus усетиха накъде отиват нещата и обявиха, че ще правят хибриди, но след оттеглянето на Geely няма откъде да намерят средства за тях. И сега британците трябва бързо да решат какво ще правят, за да могат поне да се борят за своето оцеляване, което на фона на случващото се в автомобилната индустрия, изглежда много трудно.