Европа се променяше с бесни темпове. Стартира с революционната есен на 1989-а, когато режимите в страните от соц блока започнаха да падат един по един. Само година по-късно се разпадна самата опора на комунизма - Съветският съюз. И Югославия скоро щеше да го последва. Сигурно си представяте как са се чувствали в този момент журналистите на британското издание Autocar, поканени през ноември 1990 година да тестват трите суперминита от бурно променящия се соц лагер. Самите те наричат познатите у нас автомобили - "евтини от стария блок“. И така - на път с "последното ура" на комунистическата автомобилна индустрия. Ето как британците видяха тогава автомобилите, които карахме от тази страна на Желязната завеса.
Тези три автомобила бяха Skoda Favorit 136LX (цена тогава от £5446 в Обединеното кралство), Лада Самара 1300SL (£5549) и Yugo Sana 1.4 (£5495). Всеки от тях беше с предно разположен двигател и задвижване на предните колела. И направен с помощ от Запада. Италианци и германци бяха помогнали на Skoda. Британците бяха свършили работа за Lada. И отново италианците бяха ударили рамо за "югославянчето".
„Нито една от тези коли няма да бъде купена заради представянето си“, написаха тогава спецовете, "Но всички осигурят адекватна мобилност за семейството и прилична мощност". „Както се очакваше, Yugo с мотор от Fiat Tipo (1.4-литров двигател със 70 к.с.) беше най-мощен в класацията. Той вдига 156 километра в час, ускорява за 13,5 секунди. Мистерия е защо двигателят се усещаше толкова грубо". „Лада не изостава много. Съветският 1,3-литров двигател с мощност 65 к.с. вдига 150, ускорява за 13,6 секунди.
Skoda e с най-малко мощният алуминиев двигател с 62 коня. Вдига 148 км в час и набира за близо 14,5 секунди до стотака. Чешката кола обаче компенсира по-малко динамичното си представяне, като има далеч най-отзивчивият двигател", пишат още в Autocar тогава. „Лада е стабилна и безпроблемна магистрална кола – вероятно най-добрата й характеристика. Yugo се движи с респектиращо темпо, но с повече шум от двигателя, отколкото може да се очаква. Също така има тропане и скърцане от зле монтирани интериорни елементи.
Спирачките на Лада са най-малко ефективни от групата. Ходът е дълъг и едно продължително натискане би накарало педала да стигне чак до ламарината. Но ако се натисна силно, имаше данни за преждевременно блокиране на задните колела." Skoda също излезе на преден план по отношение на возията и управлението: „Според всички стандарти на популярния пазар на хечбекове“, продължават авторите, „Тя е добре сглобена, разумно измислена и способна да поеме повечето неща, които се очаква от автомобила. Но страда от амортисьорите, което понякога може да се усети в най-неочаквани моменти: например по време на пътуване по магистрала".
„Лада влиза и излиза от коловози и ръбове, понякога предизвиквайки силни сътресения. Тя обича нещата да са гладки и ако нищо не пречи в средата на завоя, показва стабилно поведение Yugo има неотзивчивото кормилно управление. Направо дъното за тази компания. С гуми, произведени в домашни условия, управлението му е прекалено тежко при паркиране. И въпреки че се изисква по-малко усилие с увеличаване на скоростта, то остава определено неудобно. Возията е бурна и некоординирана, чуват се и се усещат всички по-големи неравности. Yugo е тромав при завиване.
„Карани по различни тесни и криволичещи пътища в Корнуол, Favorit беше този, който спечели тестовете. Skoda се чувстваше добре при шофиране, с бързо завиване и сигурна поведение. Докато другите изискваха повече усилия на ръцете и бяха по-малко прецизни", пишат "западняците".
В днешно време се прави много за качеството на интериорните материали, като твърде често се появяват думите „мек на допир“ и „плюш“. Тези три автомобила определено биха ужасили модерните шофьори. Предницата на Yugo е на пръв поглед най-привлекателна, с разумен стандарт на покритие, изобилие от вентилационни дюзи. На практика обаче работи по-малко ефективно. Превключването на скоростите е монтирано твърде далеч напред и страда от прекалено дълъг ход.
„По отношение на външния вид - Skoda е следваща. Отново има достатъчно вентилационни отвори и приемливо проектирана арматурна кутия. Голям аналогов часовник доминира на дисплея, където оборотомерът би бил по-добре използван. Малки дръжки контролират обичайните функции. Превключването на скоростите обаче заслужава похвала (в тази компания) за бързата и гладка работа.
„Лада е най-малко привлекателна. Предните седалки са разположени твърде ниско. Видимостта на водача е доминирана от волана и лошо изглеждащ панел с инструменти. Крехките дръжки отговарят на европейската норма. Превключването на скоростите е твърде далеч".
Добре, биха казали потенциалните купувачи, очаквахме това. Но какво ще кажете за практическите приложения? В края на краищата тези коли биха служили най-вече като семеен транспорт. Какво мислят по въпроса авторите: "Yugo осигурява най-много комфорт и пространство. Размерът на колата означава, че тя може да се счита за наистина петместна. Предните седалки са добре подсилени. Но задната седалка с централен подлакътник е поставена твърде ниско. Освен това разполага със статични задни предпазни колани — нежелано връщане в миналото. Мястото за главата и краката отзад е изобилно. Повдигането на задния капак разкрива полезно нисък праг и дълбока товарна зона, но пък е осакатена на ширина от навлизането на купола на окачването.
"Предните седалки на Skoda получават средни оценки за комфорт. Въпреки че са с няколко сантиметра по-компактни от Yugo, задната седалка на Favorit с облегалки за глава е изненадващо удобна и предлага много място за коленете, въпреки че трима възрастни биха се чувствали като натъпкани. Задният капак се отваря практично ниско, но товарната площ отново е развалена от задното окачване и клъстерите на задните светлини.
„Лада е най-дългата от трите коли (с близо 8 см), но не използва по най-добрия начин наличното пространство. Предните седалки са изключително лоши. Те са твърде ниски, с калпава подплата и лишени от странично пространство. Облегалките за глава са неудобни, а материалът, покриващ седалките, изглежда вече оцапан въпреки малкия пробег на тестовата кола. Задните седалки са спартански, но приемливо удобни. Отварянето на задния капак разкрива висок праг, който отчасти противоречи на самата природа на хеч-бека.
Цялостното качество на изработката беше толкова лошо, колкото и частите от дизайна на колите, продължава статията. "Yugo има изкривявания на основните си панели. Вътре страда от лошо сглобяване. Предразположен е към треперене, което води до много скърцания и дрънкане. Панелът на тавана от една част се клати смущаващо". „Относително добро до средно ще обобщи оценката за екстериора на Skoda. Вътрешните кошчета на вратите с остри ръбове не допринасят много за подобряване на качеството. Предната част на тестовата кола вибрира, давайки знак на разбалансираност на колелата. Парите са изразходвани по любопитни начини. Жабката, без логична причина, е „подпомогната“ от миниатюрен газов амортисьор.
"Трябва да се опита повече“ е единственото послание за покритието на Лада. Боята на тестовия автомобил изглежда се различава значително по дебелина на нанасяне и ефектът на портокаловата кора на места добива чудовищни размери. Оставате с впечатлението, че сте били изхвърлени от фабриката без никаква проверка за контрол на качеството".
Голямото "изкупление" обаче идва със стандартното оборудване - много по-добро от това на който и да е базов западноевропейски, икономичен автомобил. Skoda дойде с алуминиеви джанти, радио/касетофон, първокласен комплект инструменти и красив фенер. Лада имаше отопляем заден прозорец и задна чистачка плюс не толкова впечатляващ комплект инструменти и помпа за гуми. Yugo също можеше да се похвали с повечето от тези удобства, но стереото беше допълнителна опция - както и при Лада.
Да, имаше ясен победител в теста. И може би не е изненадващо, че това беше марката, която днес прави някои брилянтни автомобили. Въпреки че Skoda беше обект на много шеги тогава, в Autocar вярваха, че Favorit не заслужава подобна репутация. Беше доста над двата си соц съперника и на ниво, сравнимо с други чуждестранни марки тогава.
"Вози и се справя добре, завива с нетърпение и функционира като цяло без големи проблеми. Оборудван е отлично и изглежда, че трябва да издържи изпитанието на времето. Добре е развит инженерно и дори може да бъде забавен за шофиран. Предлага маса от функции за парите", пишат за чешкия автомобил.
Сега Лада е ограничена предимно до Русия и околните страни. Можеше да се предвиди това след теста на Самара. "Здрав и издръжлив за пътуване в Урал може би е“, пишат британците. "Но прогнозите за пускането му на пазара в Обединеното кралство могат да бъдат описани само като мрачни. Дори ако вземем предвид само работата на спирачките".
Що се отнася до Yugo, медията коментира: „Чувства се крехко и е некачествено сглобено. Може също така да се възползва от цялостна програма за развитие на возията и управлението". Не е чудно, че Zastava фалира още преди 10 години.