Когато някой търси кола втора употреба, винаги възниква въпрос за цената. Има обаче и още един - колко километра е навъртял автомобилът. И всеки път отговорът се изразява в цифра, която е много важна, тъй като е прието, че колкото е по-малка тя, толкова по-добре. Истината обаче е, че не е задължително това да е така.
Може да прозвучи изненадващо, но понякога е по-добре да купите кола с по-голям пробег, ако той е записан на магистрала, отколкото такава на малко километри, които обаче са навъртени предимно в града. Затова, следващият път, когато видите автомобил на повече от 100 000 км, проверете къде е каран той, преди да се откажете от покупката му заради голям пробег.
Магистралата е като спа център за автомобила
Въпреки че може да изглежда другояче, магистралата е много приятелска среда за превозното средство. Защо, ако на този тип пътища се достигат най-високите скорости и двигателят работи непрекъснато на високи обороти? Причината е, че на първо място двигателят работи при постоянна температура и водачът почти не сменя предавките. Това минимизира износването на части с високо напрежение като съединителя, докато двигателят е добре подготвен да поддържа между 2000 и 4000 оборота в минута без усилие.
Освен това няма постоянно спиране или коварни дупки и неравности (въпреки че за българските пътища това не важи). Следователно общото износване на части като окачване и спирачки е минимално. Така колата се чувства като в спа център, като подобно използване удължава нейния полезен живот.
Градът може да се превърне в механичен ад
Сега си представете ежедневието на градския автомобил. Първото нещо е студеният старт и повече време, докато двигателят достигне оптималната работна температура. Това е, ако стигне до него, защото в много случаи правим твърде кратки пътувания, особено през зимата. Често колата се използва за ходене до магазина или водене на децата да училище, които почти винаги са на кратки разстояния. Освен това има безкрайни задръствания, спирания и потегляния на всеки 50 метра, кръстовища, неравности, бордюри. Истински кошмар за двигателя, съединителя, спирачките и окачването.
Всичко това води до много по-агресивно износване за по-малко време и по-малко изминато разстояние. С други думи, колата, която ви продават само за 60 000 километра, но използвана ежедневно в града, може да бъде в много по-лошо състояние от автомобил, изминал 120 000 км магистрала.
Кои компоненти страдат най-много в града?
Съединител: в града предавките се сменят по-често. А постоянните промени са равни на постоянно износване.
Спирачки: типичното за градския трафик "спиране и стартиране" ги стопява по-рано, отколкото си представяте.
Турбо: ако колата има турбо, кратките пътувания и студените стартове не му помагат, тъй като се върти на много високи обороти и претърпява постоянни промени в оборотите, както и в температурата.
Окачване и кормилно управление: неравностите, бордюрите и тесните завои се превръщат в кошмар за тези компоненти.
Изпускателна система: градската употреба благоприятства натрупването на въглерод.
Филтър за твърди частици (дизел): в града той не достига температурата, необходима за регенерация. Резултат: той се насища по-бързо и дори може да стане неизползваем.
Как да разберете дали една кола е карана предимно в града?
Износване на волана, педалите и лоста: ако са много износени в продължение на няколко километра, бъдете подозрителни.
Дискове на спирачките и съединителя: попитайте за състоянието им или дали са сменени.
История на поддръжката: по-добре, ако има документирани фактури и история на ремонтите.
Вид монтирани гуми и тяхното износване: друга фина, но показателна улика, която може да ви подскаже къде е използвана колата.