Ако внимателно се вгледате в каската, която носи Айртон Сена, и останалите снимки, ще откриете напълно сходство. Има вдлъбнатина на буквата C от надписа Nacional и още куп дефекти. Най-добрите професионалисти в този тип бизнес са ги анализирали подробно, за да изключат възможност за грешка.
Желанието на RM Sotheby's да гарантира автентичност произтича от огромния интерес, който тази каска ще предизвика. Тя ще бъде най-важната част от всички реликви от Формула 1, които ще бъдат предложени на търг между 23 и 28 април.
Първоначално се спекулираше, че каската е използвана от легендарния бразилец през 1992 година в Гран при на Сан Марино и Монако. Но вече окончателно е потвърдено. Сена я е носил в Гран при на Белгия същата година. През въпросния сезон Айртон започна да използва каски Shoei, след като преди това се доверява на марките Bell и Rheos. Със сериен номер SA 0026237 и одобрение Snell SA90, документация показва, че производството е завършено на 29 април 1992 година. Каската е боядисано в Япония с надпис Shoei, логото на Boss, Nacional и Marlboro. Разбира се, с бразилското знаме като фон.
Това е специален модел, рядка версия, тъй като този Shoei X-4 тежи по-малко от другите, които пилотът използва от началото на сезона. По-конкретно. Тежка е 1380 грама, докато обичайните са между 1500 и 1600. Разбира се, не липсва много лека радиосистема KTEL. Идва с чанта, която любопитно - не е Shoei, а Arai.
Когато Сена използва тази каска, той вече е номер 1. След като печели титлата през 1988-а с екипа на Marlboro McLaren Honda, през 1989-а е изпреварен само от съотборника Ален Прост. Сена си връща първото място отново с британски отбор през 1990 и 1991-а. Следователно той е действащият световен шампион, когато използва каската. Е, нещата не вървят толкова добре и през въпросния сезон легендата ще завърши едва четвърти в крайното класиране.
Що се отнася до уикенда в Белгия, Сена финишира пети, но има друго знаменателно събитие. По време на квалификацията Айртон излиза от колата, за да помогне на Ерик Комас, който е претърпял инцидент и остава в безсъзнание в болида. Сена скача и изключва двигателя на французина, като по този начин прекъсна притока на гориво. Малко след това Комас ще признае, че това вероятно е спасило живота му. Уви, нямаше кой да спаси Айртон!
Очаква се някой да плати между 100 000 и 150 000 евро за реликвата. Но предвид възхищението към Сена, което не намалява години след смъртта му, дори напротив, нищо чудно някой да извади и повече пари.