IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как да проверите термостата в домашни условия

Работата на най-важната част от охладителната система е ключов фактор за състоянието на двигателя

Термостатът е най-важната част от охладителната система на автомобила, тъй като разпределя потока на охлаждащата течност. В зависимост от температурата, термостатът я насочва в малък кръг при загряване и в голям кръг (през радиатора) при достигане на работната температура. Така той играе ключова роля в процеса на поддържане на температурата на двигателя.


термостат


Къде се намира термостатът

Класическото разположение е на цилиндровия блок. В охладителната риза обикновено има отливка (това е системата от канали за антифриз), върху която е закрепен корпусът на термостата. Самият термостат се вкарва в корпуса - малка дисковидна част, малко по-малка от дланта на ръката.

За какво служи термостатът?

Както беше отбелязано по-горе, основната задача е да се поддържа постоянна температура на охлаждащата течност във всеки режим. Това е много важно за двигателя, тъй като както прегряването, така и недостатъчното нагряване намаляват не само производителността, но и експлоатационния живот на двигателя.

Как работи термостатът?

В класическия си вариант уредът представлява капсула, пълна с изкуствен восък (церезин). Метален пружинен прът се поставя директно в церезина и е здраво свързан с два клапана.


термостат


На студено

В основно положение (студен двигател) термостатът е затворен. Това означава, че под действието на възвратната пружина прътът затваря потока към радиатора с един от своите клапани. По този начин, когато помпата работи, охлаждащата течност циркулира само в малък кръг. Малък охлаждащ кръг е движението на антифриз само вътре в кожуха на двигателя, без да преминава през радиатора. Този път значително намалява времето, необходимо за достигане на работна температура.

На топло

По време на процеса на нагряване на охлаждащата течност церезинът в капсулата също се нагрява. Разширявайки се, той започва постепенно да избутва стеблото с клапите навън. А те от своя страна постепенно блокират канала на малкия кръг и отварят канала на големия кръг. Големият кръг е маршрутът, по който охлаждащата течност преминава през радиатора. В радиатора течността се охлажда, като частично отделя топлина в атмосферата.

Термостатите са проектирани да работят при преходни условия, когато каналите на малкия и големия кръг са частично отворени едновременно. Средно това се случва при температури между 82 и 92 градуса. Съответно при охлаждане до 81 градуса, термостатът ще се затвори напълно, а при надвишаване на 92 градуса ще бъде напълно отворен. Това обаче е само обща теория - различните двигатели са проектирани за различни прагове на реакция на термостата. Обикновено температурата на отваряне е щампована върху тялото и задължително е посочена в спецификациите.

В съвременните автомобили все по-често се използват електронни термостати. Както подсказва името, работата им се управлява от контролен блок, което подобрява точността и скоростта. Освен това някои двигатели имат няколко термостата, монтирани в различни части на охладителната верига. В реалността на съвременните горещи двигатели това е необходимо и позволява работа практически на ръба на кипящия антифриз.

Признаци на дефектен термостат

Освен ако не вземете предвид сложни, скъпи системи с електронно управление, конвенционалният термостат няма обратна връзка - неизправността може да се определи само чрез косвени признаци. Очевидно първата и основна причина ще бъде прегряване или недостатъчно загряване на двигателя. Ето типичните симптоми:


термостат


- на двигателя му отнема много време, за да достигне (или изобщо не достигне) работна температура. Това се вижда от стрелката на приборния панел;

- обратната ситуация - редовното прегряване се случва дори при хладно време;

- ако термостатът е заседнал в отворено положение (голям кръг), нагревателят на кабината ще духа студено или леко топло.

Как да проверите термостата, без да го сваляте от колата?

По същество има само един метод - опипайте тръбите на радиатора. Логиката е следната: 

Стартираме двигателя, отваряме капака и изчакваме няколко минути. Ако до този момент горният маркуч на радиатора започне забележимо да се затопля и стрелката е все още далеч от средата, термостатът се задейства твърде рано. Или може просто да е заседнал в отворено положение.


термостат


Обратната ситуация: двигателят работи повече от 10-15 минути, а горният маркуч на радиатора е студен. Това означава, че термостатът е заседнал в затворено положение. В този момент (в зависимост от времето на годината) стрелката вече ще бъде в средата или дори превишава нормата.

Как да проверите термостата у дома?

Методът включва отстраняване на части от корпуса. Процедурата обикновено е проста, но изисква източване на антифриза. Ако не сте уверени в способностите си, по-добре е да отидете в сервизен център. Въпреки това, ако имате време, можете да направите всичко сами. Общата схема е следната:

Подгответе точен термометър за вода.

Източете антифриза.

Развийте тръбите на термостата и го извадете от корпуса. Ако не разбирате къде е и какво да обърнете, трябва да се обърнете към ръководството или форумите.

Поставете термостата в тенджера с вода и го поставете на котлона. Следете загряването на водата с термометър.


термостат


Работещият термостат трябва да започне да се отваря при температурата, посочена на тялото му. Това може да се наблюдава визуално. И докато водата заври, трябва да се отвори напълно. Струва си да се има предвид, че модерните термостати могат да се отворят напълно при температури над 100 градуса.

Ето защо в идеалния случай е по-добре да се вари в антифриз. Термометърът също трябва да може да показва стойност над 100.
И накрая, струва си да запомните, че времето за реакция на термостата е много бързо. Следователно измерванията трябва да се правят светкавично или директно в течността. Само след 5-7 секунди след изваждането от врящата вода пръчката ще започне да се движи.


0 от 500
  • #6
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    явно и представа си нямате каква е архитектурата на един електромобил това не е като да смениш пробита гума развиваш четири болта слагаш нова и готово опитайте се да подмените бордови акумулатор на един съвременен автомобил и ще имате консервена кутя с четири колела
  • #5
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Помечтай, помечтай. Само че автомобилите за разлика от настолните компютри трябва да отговарят на две кофи изисквания и сертификати за безопасност и то на "системно ниво", т.е. някой трябва да тестват съвместимост на всички комбинации, а това струва много време и пари.
  • #4
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Както на един настолен компютър всичко е направено на модули и букси и можеш за минути да смениш почти всяка част, било то рам памет, хард диск, захранване, видео карта и др, така трябва да се направи и при електрическите коли. Частите да са унифицирани. Няма причина да е по различно! Това е най ефективния начин и ще не само ще улесни поддръжката но и ще свали цените надолу защото се появят много повече доставчици на части както е сега при компютрите.
  • #3
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До 2 ( преди 1 месец )
    Ремонта на електрическа кола може да бъде и много лесен, ясен и чист, все едно сменяш компонентите на настолен компютър. Производителите излишно усложняват всичко. Има много неща, много компоненти които могат да се унифицират и да се приемат международни стандарти така че повечето части на електрическите коли да са взаимно заменяеми. Това ще улесни всички. Много неща могат да се отделят или да се групират в отделни модули които при нужда да се сменят с развиване на няколко болта.
  • #2
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Е, поне ДВГ-тата дават, поне даваха, възможност за ремонт, когато нещо се обърка. При електричките, ремонтът е като ремонт на смартфон, лаптоп или компютър. Никакъв, или почти никакъв. Затова не трябва да стават евтини, колкото ДВГтата, а много по-евтини, защото при тях принципът ще е "счупи-изхвърли". Предвидливо и номерата им са ЕА - Еднократен Автомобил.
  • #1
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Като ги чета тия статии и като знам от опит колко много поддръжка искат двг-та, все повече се убеждам че в момента в който цената им се доближи до тази на електричките и те просто ще започнат да изчезват.