Доналд Тръмп заплашва да въведе големи мита върху вноса на автомобили от ЕС. Президентът на САЩ е недоволен, че европейците не купуват повече американски автомобили. Но защо американските коли, с изключение на Tesla, не са по-популярни в Европа, разкрива в свой анализ BBC.
Старите италиански градове с техните тесни калдъръмени улички предлагат очевидно обяснение защо, по думите на американския президент, европейците „не вземат нашите коли“. Или както анализаторът на автомобилната индустрия Хампус Енгелау казва: „Опитайте се да обиколите Италия с голям SUV. Правил съм го и е много трудно“.
Добавете разходите на гориво към въпроса и ще стане очевидно защо не виждате твърде много американски пикапи по европейските пътища, отбелязва Майк Хоус. Той е главен изпълнителен директор на Обществото на производителите и търговците на автомобили, което представлява индустрията в Обединеното кралство. „Ние имаме по-високи цени на горивата от американците, така че предпочитаме по-малки, по-икономични превозни средства, докато те обикновено предпочитат по-големите“, коментира Хоус.
Енгелау работи за шведската инвестиционна банка Handelsbanken Capital Markets. Той също подчертава, че цените на бензина са значително по-евтини в САЩ. „Американците плащат за галон това, което ние плащаме за литър“, казва той. (3,8 литра са един щатски галон).
И все пак тези различия не спират европейските производители на автомобили от сериозен пазарен дял в САЩ. Отново, по думите на Тръмп, в САЩ идват "милиони коли - BMW, Mercedes, Volkswagen и много други". Цифрите. През 2022 година точно 692 334 нови автомобила, произведени в ЕС, са били изнесени в САЩ. Стойността им е 36 милиарда евро. Докато само 116 207 нови автомобила, произведени в САЩ, са преминали обратната посока срещу общо 5,2 милиарда евро.
Този дисбаланс е причинен от нечестни правила за търговия и се нуждае от коригиране, твърди президентът на САЩ. "Г-н Тръмп е загрижен, защото условията на търговия не са наистина равни“, обяснява Енгелау. Митата от 10% на ЕС върху автомобили, внесени от САЩ, далеч надвишават тези от 2,5%, които САЩ за момента налагат върху автомобили, внесени от ЕС. Тези различия накараха Тръмп да каже, че иска да повиши ставките. Той вече обяви 25% мита върху вноса на стомана и алуминий, два метала от решаващо значение за производителите на автомобили.
Ходът на Тръмп изглежда е накарал служители на ЕС да обмислят намаляване на собствените мита, за да защитят европейската автомобилна индустрия от потенциална търговска война. Намесата от Белия дом обаче не впечатли Джим Фарли, шефът на американския автомобилен гигант Ford. „Досега виждаме много разходи и много хаос“, каза наскоро той пред NBC News.
Всъщност, самият фокус върху търговията може би е неуместен, поне според ветерана в автомобилната индустрия Анди Палмър (бивш главен оперативен директор на Nissan и главен изпълнителен директор на Aston Martin, а в момента консултант). "Никой не иска да изпраща коли по целия свят. Те са големи кутии със скъп въздух“, казва той.
Автомобилната индустрия е глобална, подкрепя го Хоус. Производителите на автомобили обикновено искат „да ги правят близо до мястото, където е базиран клиентът“. Затова марки като BMW, Mercedes и Aud вдигат някои от най-големите си автомобили в Северна Америка и дори част от произведеното се изнася обратно в Европа.
Американските марки в исторически план са следвали подобни стратегии. General Motors притежаваше и произвеждаше европейски марки като Opel/Vauxhall и Saab, но продаде първата през 2017 година, втората затвори през 2009-а. Междувременно Ford продаде Aston Martin през 2007-а, Jaguar и Land Rover през 2008-а, а накрая и Volvo през 2010. След години на загуба на пари, компанията в момента пренасочва своя европейски бизнес към електрически и търговски превозни средства. И достъпни автомобили - като моделите Focus. Но Ford планира да съкрати 800 работни места в Обединеното кралство и 2900 в Германия до 2027 година. Това представлява намаление с 14% на европейската работна сила от общо 28 000 души.
Tesla на Илон Мъск има фабрика близо до Берлин в Германия, където произвежда своите Model Y за европейския пазар. Но дори и така има насрещни ветрове - по-специално евтиният китайски внос, който бележи нарастващ дял в Стария континент.
Европа е много труден пазар за производителите на автомобили, твърди Хосе Асуменди, ръководител на европейските автомобилни изследвания в JP Morgan, инвестиционната банка. „Трябва да имате правилните продукти да управлявате добре производствените предприятия“, казва той. И също така посочва марките, които имат конкурентно предимство в родните си страни, било то BMW, Mercedes, Volkswagen и Audi в Германия, Peugeot, Citroen и Renault във Франция или Fiat и Alfa Romeo в Италия.
„Има естествена склонност хората да купуват местни "шампиони". Особено в Германия, Франция и Италия“, обяснява Асуменди. Той добавя, че други европейски страни са по-отворени към различни марки, но пазарът е претъпкан с множество японски, южнокорейски и все повече китайски автомобили. Сложността на Европа за производители от други континенти идва още от различните данъчни разпоредби и необходимостта да се общува на много езици.
В същото време Палмър не смята, че "европейските клиенти имат някакви особени възражения срещу американските автомобили". Асуменди е съгласен с това. „Мисля си, че европейците харесват марките от САЩ, но в Европа има много други, така че конкуренцията е жестока“, казва той.
Амбицията на Доналд Тръмп е да направи американската автомобилна индустрия по-силна, като вкара повече производство и иновации у дома. Но Палмър настоява, че търговската война с Европа няма да доведе до това. Не на последно място, убеден е той, митата са склонни да „изолират бенефициентите от свободния пазар и това просто ги прави мързеливи, така че те спират да правят иновации и не успяват да останат конкурентоспособни“. Палмър заключава: "Дори не става дума за търговия, а за инвестиции и сътрудничество".