През 60-те години на миналия век Sports 800 дава на Toyota смелост да продължи в бизнеса със спортни коли. Японците се амбицират да създадат суперавтомобил, способен да надмине своите американски и европейски „съперници“ на всички нива: естетика, механика, но и по отношение на производителност. Екипът, ръководен от Шоичи Сато, е натоварен със задачата да създаде кола, която да бъде „ ако е необходимо, най-добрата в света “.
След три години на разработка - 2000 GT е представен на пазара през 1967-а. И да, колата влиза в историята на автомобилизма.
На помощ на Toyota идва и Yamaha Motor Company, която сътрудничи в разработването на двигателя - двулитров редови шестцилиндров. Това приема глава с двоен горен разпределителен вал и три двуцевни карбуратора. Това е най-мощният двигател, произвеждан някога в Япония дотогава, способен да доставя 150 к.с. Максималната скорост е 220 км/ч , а ускорението от нула до 100 км/ч е- едва 8,6 секунди.
Механиката също е направена футуристична чрез използването на дискови спирачки с електрическо захранване на всички колела, независимо окачване и диференциал с ограничено приплъзване. Абсолютно всички компоненти правят своя дебют в автомобил, произведен в Япония.
По отношение на каросерията, 2000 GT се откроява със своите смели размери: дължина от 4175 мм , ширина от 1600 мм, височина от 1160 мм и междуосие от 2330 мм. Тези пропорции са необичайни за японската автомобилна индустрия от онова време. Колата все още ее много лека с маса от 1120 кг. Постижението е благодарение на алуминиева каросерия и джанти от магнезиева сплав.
Формите на 2000 GT са изключително криволичещи, нарушавайки за пореден път японската традиция на автомобилите с „кубична форма“ и донякъде напомняйки на бутилка Coca Cola. Предните фарове са отстрани на централната решетка, а два допълнителни изскачащи фара разположени до капака на двигателя. Задната част също изглежда много елегантно, с перфектно сливане на линиите между страните и четирите кръгли фара. В средата има двойна хромирана броня с ауспусите в центъра.
Обърнато е голямо внимание на комфорта на водача с кокпита, разположен в задна позиция, за да се осигури максимална елегантност. Гледката е почти като на кино благодарение на формата на стъклото, което следва контурите на предната част. Седалките са кожени, докато воланът има три спици. Таблото и копчето на скоростите са покрити с фино палисандрово дърво.
Инструментите също изглеждат футуристично с два големи циферблата, съдържащи различните индикатори за скорост и обороти на двигателя. Оградени от пет отделения, които „покриват“ вторичната информация. 2000 GT също идва стандартно с мощно автоматично радио. Забележете, то е огромен лукс дори за американските автомобили по онова време.
Въпреки ограничената производствена серия, само 337 бройки от 1967 до 1970 година, 2000 GT постига невроятен успех на международно ниво благодарение и на отличните си успехи в спорта. През 1966-а два прототипа на 2000 GT, наречени 311S, участват в Японското GP във Фуджи. Тогава е отворено за автомобили Touring, постигайки десето място.
Използването на карбуратори Weber 45 Dcoe прави прототипите изключително конкурентни: с изходна мощност от 200 к.с., въпросните 311S доминира в следващите 1000 км на Сузука. На следващата година Toyota печели и Сузука 500 км, и Сузука 1000 км.
Малко след това американският тунер Shelby решава да подготви 2000 GT за американския шампионат SCCA Class C. Има малко промени спрямо японските стандарти с гуми Goodyear, твърдо окачване Koni със стабилизираща щанга и каросерия от фибростъкло. Водени от Дейв Джордан и Скутер Патрик, 2000 GT е близо до спечелването на американската титла през 1968 година.
И високо оценени от хората в индустрията, но търговската възвръщаемост не е според очакванията. Едва около петдесет бройки са продадени в САЩ. И накрая, заслужава да се отбележи представянето на пистата Цукуба през 1966-а, когато 2000 GT чупи дузина рекорди за средна скорост на дълги разстояния.
Не е изненадващо, че 2000 GT остава много популярен и търсен през годините. През 2022 година на остров Амелия, в Съединените щати, е направен модел от Шелби и после продаден на търг за 2,3 милиона евро. Струва да споменем "репликата", направена от Rocky Auto с 2,0-литров редови шестцилиндров двигател.
2000 GT също постигна голям кино успех, появявайки се в няколко японски екшън филма. И преди всичко със специално направена кабриолетна версия във филма 007 You Only Live Twice с незабравимото изпълнение на Шон Конъри.