Toyota ражда не една легенда на пътя. Като тази. Произвеждан от 1965 до 1969 година, моделът Sports 800 веднага печели клиентите благодарение на отличното представяне и атрактивните линии. И става достоен съперник на Honda S500 и Datsun Fairlad. Забележете - един екземпляр дори е оборудван с иновативно хибридно захранване.
Sports 800 вади наистина забележителен мотор с максимална скорост от 160 км/ч на пистата. В славната история на Toyota , първият спортен автомобил се счита точно този, представен на японския пазар през април 1965-а. Остава на пазара над 4 години. Той е предшественик на сензацията 2000 GT , който отчасти възприема неговите механични идеи и линии на шасито. Също така е прародител на династията Celica, Supra и GT86.
Sports 800 е предшестван от прототип, наречен Publica Sport. Показан е на автомобилното изложение в Токио през 1962 година. Получава двигател с 28 к.с. от Publica 700. Новият модел е част от линиите на Publica Sports, но има двуцилиндров боксер двигател с работен обем 800 кубически сантиметра и въздушно охлаждане.
Особено новаторски са двойните карбуратори, които увеличават мощността на Sports 800 до 45 коня, позволявайки му да достигне максимална скорост от 160 километра в час. Каросерията има много опростени линии и се характеризира с подвижен алуминиев твърд покрив. Тогава е абсолютна новост за сегмента на спортните автомобили в световен мащаб.
Също така предлага забележително задното отделение, което е много по-голямо от това на европейските модели от същия клас. Отпечатъкът на Тацуо Хасегава, който прави своето ноу-хау в космическия сектор, е ясно видим в дизайна.
Прототипът на Toyota Publica Sports от 1962 година предшества пускането на пазара на Sports 800. Задната част на този екземпляр странно наподобява тази на британския Reliant Scimitar и е силно модифицирана за производствения модел
Точно 3131 екземпляра от Sports 800 са произведени до спирането на производството през 1969 година. Добър търговски успех. Четиристепенната механична скоростна кутия е една от силните страни на модела. Съчетана с отличното представяне, осигурено не само от задвижващия мотор, но и от много ниската маса - само 580 кг. Тя идва от използване на алуминий за каросерията.
Височината е 1175 мм, широчината 1465 мм, дължината е 3580 мм, а междуосието - 2000 мм . Изработката е поверена на Kanto Auto Works, известна с добро качество на продукцията. Максималният пик на производството е през 1965 година с 1235 екземпляра. Те падат до 215 екземпляра през 1969-а. Има малко промени по време на конструирането, включително приемането на синхронизираната скоростна кутия през 1967-а. Плюс минимални естетически в брони и фарове през следващата година.
Около триста екземпляра с ляв волан са построени за населението на островите Рюкю, което е възприело стандарта за шофиране на американските окупатори. Toyota решава да пусне някои от тях и в Съединените щати надежда за възможен износ. Впечатленията на американците, които пробват Sports 800, са много добри. От Toyota обаче са убедени, че новият модел може да се загуби на фона на "масовите" местни седани и се отказват от официалното му представяне там.
Изпратените в САЩ екземпляри обаче остават достъпни за местните дилъри и няколко са запазени до наши дни. Те са не повече от 10 процента от общата бройка оцелели японски състезатели.
Колата има честта да роди един от първите хибридни автомобили, правени някога. Прототипът, представен през 1979 година, е изваден отново на автомобилното изложение в Токио 30 години по-късно. Разбира се, подходящо реставриран.
Десетилетие след края на производството, Sports 800 за кратко се завръща на преден план благодарение точно на прототипа с хибридно задвижване. Двигателят е оборудван с 22 kW газова турбина, свързана с генератор. Той захранва електрически двигател, свързан към двускоростна кутия. Масата и 1000 кг, но размерите са като на оригиналния модел. Наистина иновативен експеримент, който изпреварва експлозията на хибрида с тридесет години.