От години „меката“ хибридна или MHEV технология е постоянна в световната автомобилна индустрия. Концепцията е проста - да се използва електрическа система, обикновено 48 волта, за да се поддържа двигателят с вътрешно горене в най-критичните фази като ускорение или спиране, възстановяване или използване на енергия, съхранявана в малка батерия.
Това е доказана концепция, развита от няколко производители на автомобили през последните години в „среден“ хибрид, т.е. средно положение между чист MHEV и пълна хибридна система и следователно може да движи автомобила с изключен двигател с вътрешно горене на много къси разстояния, например по време на паркиране и при намалена скорост.
Усъвършенствана система, която Audi реши да развие допълнително през 2025 година, представяйки новата система MHEV Plus, която наскоро дебютира в новото поколение A5 и Q5. Какво всъщност се променя?
Меката хибридна система, както е известно, представлява най-ниското ниво на електрификация, което се предлага на пазара. Основната му структура се състои от електрически мотор с функция за термична поддръжка, литиево-йонна батерия за съхранение на енергия и усъвършенствано електронно управление за координиране на всичко.
В случая с новия MHEV Plus, Audi (следователно и Volkswagen Group) работи преди всичко върху ефективността и компактността на компонентите. В основата на системата всъщност сега е генераторът на задвижване (PTG), синхронен двигател с постоянен магнит, способен да доставя до 18 kW (24 к.с.) мощност и максимален въртящ момент от 230 Нм (подобен на този на малък бензинов TSI).
Това устройство не само е в състояние да помогне на двигателя с вътрешно горене в моменти на повишена консумация на енергия, като ускорение, но също така е в състояние да акумулира голямо количество енергия по време на спиране или забавяне, с максимално възстановяване от 25 kW.
За да поддържат PTG, германските инженери са решили да инсталират стартер на ремъчния алтернатор (BAS), т.е. електрически генератор с движение на ремъка, който има функциите на стартер и алтернатор и който гарантира бързо и плавно рестартиране. Той е захранван от 48 волтова батерия, разположена над задния мост и проектирана със специална охладителна верига за оптимизиране на неговата производителност, дори при топлинен стрес.
Какво означава добавянето на тези компоненти при ежедневно шофиране? За пример може да бъде даден двигателя 2.0 TDI с 204 к.с. на новото A5. Както при седана, така и при комбито (Avant), благодарение на технологията MHEV Plus, новият турбодизел на Audi е в състояние да гарантира емисии на CO₂ с около 10 г/км по-ниски от преди и намален разход на гориво от 0,38 л/100 км.