В Китай напоследък се появяват все повече и повече нови електрически автомобили с мощност от 700 и дори над 1000 конски сили. Какъв обаче е смисълът от тях? На този въпрос се опитват да отговарят експерти от автомобилната индустрия, които разглеждат този истински феномен, настанил се както сред производителите, така и сред потребителите.
Факт е, че много съвременни автомобили, предназначени не за състезания във Формула 1, а за шофиране на пътя, могат да се похвалят с такива цифри. Китайският BYD, например, в момента подготвя електрически версии, базирани на архитектурата e-Platform 3.0, оборудвани с двигатели с мощност 680 к.с. и 1101 к.с. Но защо е всичко това? Наистина ли една съвременна кола се нуждае от толкова много мощност? Може би бъдещето й принадлежи? Или подобни „надбягвания“ просто са се превърнали в някакъв фетиш, нещо като визитна картичка на пътя?
В известен смисъл това е така, коментира вицепрезидентът на Националния автомобилен съюз (NAU) Ян Хайцер, който дълги години се занимава с моторни спортове като състезател. Според него невероятните 500 к.с. с. (да не говорим за 700-800) е напълно прекомерна мощност. И собствениците на такива автомобили, освен със страстта си към мощните коли и дебелата си банкова сметка, могат да се похвалят и с огромно его.
И тук не става дума за тези хора, които в свободното си време отиват на някоя писта – като „Нюрбургринг“, например, за да се разтоварят. Те са специална категория и наистина обичат супермощните коли. Има обаче и такива, които са готови да платят астрономическа сума заради комплексите си. И по този начин да се откроят над останалите. В същото време има и такива, които се опитват да ги имитират, а това означава, че производителите на свръхмощни двигатели вече разполагат с няколко целеви аудитории.
„Важно е да се разбере, че успехът на пазара на супермощни автомобили не е само следствие от обичайното „търсенето създава предлагане“, но и до голяма степен маркетинг - обяснява Хайцер. - Обяснено по друг начин - днес колите се произвеждат не от инженери, а от счетоводители и търговци. В реалния живот, при нормални условия на шофиране, е почти невъзможно да се възползвате от такава мощност. Да, можете са усетите предимствата на двигател с 400-500 к.с., но е факт, че Mini Cooper 2.0 с неговия двигател с 230 к.с. предлага същото усещане“.
Не е трудно да се обясни защо китайците решиха да продължат развитието на тази тенденция на пазара. Основната причина е електрификацията на индустрията. Технически е по-лесно да се премахне мощност от електрическо задвижване, отколкото от ДВГ. Мощните двигатели консумират огромно количество гориво, така че те наистина са по-ефективни в електрическите автомобили.
Освен това, ако двигателят работи на бензин или дизел, мощността е над 250 к.с. е напълно излишна заради ограничения на скоростта. В същото време разходите за зареждане ще се увеличат, още повече че и цената на такова превозно средство е доста по-висока.