Различните скоростни кутии функционират по различен начин. Хидромеханичната автоматична трансмисия е фундаментално различна от роботизираната като конструкция и изисква други методи на работа. Това, което е приемливо да се прави на автомобили с автоматична скоростна кутия, не се препоръчва да се прави на роботизираната. Как да използвате тези предавания правилно?
Спиране на автомобила с „робот“
Роботизираната скоростна кутия се различава от хидромеханичната автоматична трансмисия по това, че се управлява от мехатронна система, която превключва предавки с помощта на електрически задвижвания. При достигане на определена скорост на коляновия вал, електрониката изпраща команда до мехатрониката и тя издърпва вилките, отговорни за превключването на предавките. В останалото скоростната кутия е подобна по дизайн на конвенционалната механична трансмисия, с изключение на съединителя.
Има два вида „роботи“. По-евтиният вариант е с еднодисков съединител, а по-скъпият и модерен вариант е с двудисков съединител, който се използва в преселективните скоростни кутии. Роботизираните DSG трансмисии с два съединителя се наричат „преселективни“ поради конструкцията им с два вала. Докато първата предавка е включена, контролният блок вече настройва втората предавка на другия вал. Превключването между един вал и друг става много по-бързо от смяната на предавките в планетарните предавки на конвенционалните хидромеханични автоматични трансмисии, поради което се постига висока ефективност на скоростната кутия. Тоест, роботът избира предавката предварително („to select in advance“, което означава предварителен избор).
Роботизираните скоростни кутии с два съединителя първоначално са разработени за спортни автомобили, които участват в пистови състезания. В началото на 2000-те тези трансмисии започнаха да се използват активно в масово произвежданите модели на Volkswagen, а след това и в автомобили на други марки. Те започнаха да се инсталират на BMW (DCT - трансмисия с двоен съединител), Mercedes (7G-DCT), корейски Hyundai-KIA (7DCT) и др. Сега този тип трансмисия стана широко разпространена и на китайските автомобили.
Основните неизправности на преселективните скоростни кутии са износване на съединителя, повреда на лагерите на вилката за превключване на скоростите и повреда на мехатрониката. И всички тези повреди възникват поради повишено налягане на маслото или продължително натоварване на механизмите за смяна на скоростите.
За да се удължи експлоатационният живот на преселективните трансмисии, е необходимо да се изпълнят няколко условия по време на работа, а именно - не дръжте съединителя натиснат за дълго време и по време на дълги спирания преместете селектора на „неутрално“ N, за да облекчите напрежението от съединител. Това е необходимо, защото при задържане на педала на спирачката автоматичната система разпръсква дисковете и прехвърля товара върху вилките.
Колкото по-дълго колата е оставена на спирачки, толкова повече се износват лагерите на вилките. Особено опасно е, когато водачът натисне леко спирачките, след което автоматичната система затваря дисковете на съединителя и се опитва да премести колата от мястото й. В този случай цялата конструкция на съединителя е подложена на износване. За да се елиминират тези рискове, се препоръчва превключване на селектора на „робота“ в положение „N“ при спиране за повече от 10 секунди, след което скоростната кутия ще премине в неутрално положение и ще може да затвори дисковете на съединителя, премахвайки натоварването от превключващите механизми.
Трябва ли да се поставя автоматика на „N”?
Автоматите" работят по различен начин. Превключването на предавките в хидромеханичната трансмисия се осигурява от работата на сложна система от планетарни предавки, хидравличен агрегат с клапани, отговорни за циркулацията на маслото, и механизми за триене. Когато селектора се премести в режим „D“, скоростната кутия превключва планетарните предавки в работно състояние, а помпата повишава налягането на маслото, необходимо за работата на преобразувателя на въртящия момент и хидравличния агрегат.
Автоматичната скоростна кутия няма дискове на съединителя, а въртящият момент се изключва от хидравличен трансформатор, тоест маслен съединител, монтиран между двигателя и скоростната кутия. Когато колата се държи на спирачката дълго време, тя не загрява и не изпитва необичайни натоварвания.
В този случай режимът N не е предназначен за шофиране, а само за изключване на изходящия вал от задвижващите колела, което може да бъде полезно само за краткотрайно транспортиране на автомобила на кратки разстояния чрез теглене. В този случай маслената помпа преминава в щадящ режим и намалява налягането на маслото. По това време машината все още не е достатъчно охладена и изисква добро охлаждане, включително с помощта на масло.
Ако често превключвате скоростната кутия от „D“ на неутрална „N“, трансмисията ще превключи планетарните механизми за превключване на предавките от работен в режим на паркиране, подлагайки съединителите на ненужно износване. Следователно автоматичната трансмисия трябва да бъде настроена на „N“ само за да премести колата в гаража или да я тегли върху камион за теглене. При спиране е достатъчно да задържите колата на място с педала на спирачката, без да превключвате скоростната кутия от „D“ на „N“.