IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо автоматикът не трябва да се включва на „N”, докато при „робота” е обратното?

Автоматичните скоростни кутии се различават не само като конструкция, но и по принцип на работа

Различните скоростни кутии функционират по различен начин. Хидромеханичната автоматична трансмисия е фундаментално различна от роботизираната като конструкция и изисква други методи на работа. Това, което е приемливо да се прави на автомобили с автоматична скоростна кутия, не се препоръчва да се прави на роботизираната. Как да използвате тези предавания правилно?


автоматик


Спиране на автомобила с „робот“

Роботизираната скоростна кутия се различава от хидромеханичната автоматична трансмисия по това, че се управлява от мехатронна система, която превключва предавки с помощта на електрически задвижвания. При достигане на определена скорост на коляновия вал, електрониката изпраща команда до мехатрониката и тя издърпва вилките, отговорни за превключването на предавките. В останалото скоростната кутия е подобна по дизайн на конвенционалната механична трансмисия, с изключение на съединителя.

Има два вида „роботи“. По-евтиният вариант е с еднодисков съединител, а по-скъпият и модерен вариант е с двудисков съединител, който се използва в преселективните скоростни кутии. Роботизираните DSG трансмисии с два съединителя се наричат „преселективни“ поради конструкцията им с два вала. Докато първата предавка е включена, контролният блок вече настройва втората предавка на другия вал. Превключването между един вал и друг става много по-бързо от смяната на предавките в планетарните предавки на конвенционалните хидромеханични автоматични трансмисии, поради което се постига висока ефективност на скоростната кутия. Тоест, роботът избира предавката предварително („to select in advance“, което означава предварителен избор).

Роботизираните скоростни кутии с два съединителя първоначално са разработени за спортни автомобили, които участват в пистови състезания. В началото на 2000-те тези трансмисии започнаха да се използват активно в масово произвежданите модели на Volkswagen, а след това и в автомобили на други марки. Те започнаха да се инсталират на BMW (DCT - трансмисия с двоен съединител), Mercedes (7G-DCT), корейски Hyundai-KIA (7DCT) и др. Сега този тип трансмисия стана широко разпространена и на китайските автомобили.


автоматик


Основните неизправности на преселективните скоростни кутии са износване на съединителя, повреда на лагерите на вилката за превключване на скоростите и повреда на мехатрониката. И всички тези повреди възникват поради повишено налягане на маслото или продължително натоварване на механизмите за смяна на скоростите.

За да се удължи експлоатационният живот на преселективните трансмисии, е необходимо да се изпълнят няколко условия по време на работа, а именно - не дръжте съединителя натиснат за дълго време и по време на дълги спирания преместете селектора на „неутрално“ N, за да облекчите напрежението от съединител. Това е необходимо, защото при задържане на педала на спирачката автоматичната система разпръсква дисковете и прехвърля товара върху вилките.

Колкото по-дълго колата е оставена на спирачки, толкова повече се износват лагерите на вилките. Особено опасно е, когато водачът натисне леко спирачките, след което автоматичната система затваря дисковете на съединителя и се опитва да премести колата от мястото й. В този случай цялата конструкция на съединителя е подложена на износване. За да се елиминират тези рискове, се препоръчва превключване на селектора на „робота“ в положение „N“ при спиране за повече от 10 секунди, след което скоростната кутия ще премине в неутрално положение и ще може да затвори дисковете на съединителя, премахвайки натоварването от превключващите механизми.


автоматик


Трябва ли да се поставя автоматика на „N”?

Автоматите" работят по различен начин. Превключването на предавките в хидромеханичната трансмисия се осигурява от работата на сложна система от планетарни предавки, хидравличен агрегат с клапани, отговорни за циркулацията на маслото, и механизми за триене. Когато селектора се премести в режим „D“, скоростната кутия превключва планетарните предавки в работно състояние, а помпата повишава налягането на маслото, необходимо за работата на преобразувателя на въртящия момент и хидравличния агрегат.

Автоматичната скоростна кутия няма дискове на съединителя, а въртящият момент се изключва от хидравличен трансформатор, тоест маслен съединител, монтиран между двигателя и скоростната кутия. Когато колата се държи на спирачката дълго време, тя не загрява и не изпитва необичайни натоварвания.

В този случай режимът N не е предназначен за шофиране, а само за изключване на изходящия вал от задвижващите колела, което може да бъде полезно само за краткотрайно транспортиране на автомобила на кратки разстояния чрез теглене. В този случай маслената помпа преминава в щадящ режим и намалява налягането на маслото. По това време машината все още не е достатъчно охладена и изисква добро охлаждане, включително с помощта на масло.


автоматик


Ако често превключвате скоростната кутия от „D“ на неутрална „N“, трансмисията ще превключи планетарните механизми за превключване на предавките от работен в режим на паркиране, подлагайки съединителите на ненужно износване. Следователно автоматичната трансмисия трябва да бъде настроена на „N“ само за да премести колата в гаража или да я тегли върху камион за теглене. При спиране е достатъчно да задържите колата на място с педала на спирачката, без да превключвате скоростната кутия от „D“ на „N“.


0 от 500
  • #8
    6 rate up comment 3 rate down comment
    КОКО ( преди 2 седмици )
    А как действа СТАРТ СТОП системата на скоростната кутия трябва ли да се слага на N или да се изключва.
  • #7
    4 rate up comment 6 rate down comment
    Мии ( преди 2 седмици )
    На Каптура гледам на таблото автоматично минава на P като спре на светофара...
  • #6
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Merd ( преди 2 седмици )
    ***, то по тая логика робота трябва да сме роботи и да ръгаме нон стоп на N. Да бе. Но нормалната кутия с хидро трансформатори е най-добра. За жалост никой освен най-скъпите модели не я слага. Еко изискванията на ЕС, тъпанарию
  • #5
    11 rate up comment 2 rate down comment
    бачо Кольо ( преди 2 седмици )
    Карал съм няколко джипа с автомат и никога не съм превключвал на N при престой около 2-3 минути,за светофар да не говорим.Когато ще стой повече на място слагам на Р.
  • #4
    11 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Статията вероятно има за цел да информира, как евентуално потенциални проблеми да се "отложат" от 200 000-250 000 км. към то 300 000 км.
  • #3
    10 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    7 дст в мерцедес. Никога не включвам N . На по дълъг светофар двойна спирачка включва HOLD . Останалото го прави колата. За 240.000 км 0 проблеми. Смяна на маслото на кутията беше 230 в официалния Мерцедес сервиз.
  • #2
    16 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 седмици )
    Мисля че тази статия е доста стара. 10 години карах DSG от 0 до 150х км. Знам че е добре да се превключва на N в задръствания, но никога не съм го правил. Никога не съм и теглил нещо с колата. Извънградско винаги съм бил натоварен догоре с багаж и деца. Сега карам 8 ск ZF. Лично на мен DSG ми харесва повече
  • #1
    11 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Аз съм чувал няколко пъти - дръж я на D иначе не се смазва кутията. Карал съм и двата вида кутии и хидротрансформаторната наистина не изпитва никакво усезаемо услие на място и на D, Докато Stronic и DSG се усеща че съединителите са леко затворени и има ***.