IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Германия влезе в решаващата година за автомобилната индустрия

Заплахата не идва само от Tesla и Пекин, скоро ще има бум и в Индия по китайски модел

Дирк Кауфман, DW

====.

Германската автомобилна индустрия изпадна в криза през 2024 година на фона на забавящите се продажби на електрически коли в Европа и намаляващото търсене на такива с ДВГ в Китай. Но ще оцелее ли при още една година в застой?


VW Group


Навлизайки в 2025-а, германската икономика остава в рецесия. Кризата в най-важната индустрия на страната - автомобилната, значително допринася за спада. Най-големият производител на коли в Европа, Volkswagen (VW), например, планира да съкрати хиляди работни места през следващите няколко години. Масови уволнения са на хоризонта и в други германски автомобилни производители, засягащи много от множеството доставчици в индустрията.

Кризата е ясна за всички, но мненията са различни, когато става въпрос за причините. Индустриалният експерт Щефан Брацел от Центъра за автомобилен мениджмънт (CAM) описва ситуацията като "комбинация от трудности" и нарича проблемите "германска поликриза". Той каза през DW, че индустрията "все още се учи на нови умения в трансформацията към електронна мобилност, базирани на софтуер превозни средства и автономно шофиране". Освен това Брацел е на мнение, че в индустрията се е появила „нова конкурентна среда“. С предизвикателства, които „не се ограничават до Tesla и новите китайски производители“.


Олаф Шолц, Германия, електромобили


Говорител на Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) хвърли част от вината за трудностите върху политиците. Той заяви пред DW, че внезапното прекратяване на субсидиите за електрически превозни средства (EV) през декември 2023-а от отиващото си правителство на канцлера Олаф Шолц  и недостатъчната инфраструктура за зареждане в Германия „намалиха продажбите и допринесоха за цялостната ситуация“.

Фердинанд Дуденхофер от мозъчния тръст Център за автомобилни изследвания (CAR) споделя това мнение. Той разкритикува политиците, че изпращат противоречиви сигнали. "В един момент те искат електрически коли, а в следващия насърчават двигатели с вътрешно горене, което обърква хората“, каза спецът за DW.

Спане зад волана в заседателните зали

От доста години насам е ясно, че бъдещето на автомобила е извън традиционния двигател с вътрешно горене, независимо дали се захранва от изкопаеми горива или синтетични алтернативи. Тенденцията в индустрията се насочва решително към електрически задвижвани коли.

Франк Швопе, преподавател по управление на автомобили в Университета за приложни науки за малки и средни предприятия в Германия, вижда "сериозни грешки в управлението на някои производители". Той каза пред DW, че ръководителите са заровили глави в пясъка, надявайки се, че „всичко ще се нареди“.

Но това съвсем не е така, каза Братцел, и германската автомобилна индустрия изостана в глобалната конкуренция „поради високите разходи за труд, включително разходи за здравеопазване и дълги дни за отпуск“. Тези привилегии за немската работна сила „работеха, докато Германия беше по-добра и по-иновативна от другите“.

Китайски коли

Внезапната промяна в Китай

Брацел идентифицира и критичен недостатък: докато германските производители на автомобили превъзхождат в производството на конвенционални автомобили, те изостават в производството на електромобили. И това е така, защото последното изисква автомобилен софтуер и електронни компоненти, а не механични части. „Ерозията на старите парадигми и знания е наистина трагична“, добави той.

Дирк Дозе от Института за световна икономика в Кил (IfW) смята, че германските разработчици и инженери са "все още сред глобалния елит". Въпреки това, уточни ученият пред DW, има „липса на гъвкавост, особено в управлението, за привличане на нови групи клиенти. Като млади хора в Азия, които разбират технологиите“.

Дозе вижда, че Китай ясно води Германия не само в EV технологията, но и по отношение на пазарната мощ . „Китайският пазар на електромобили е най-големият и динамичен в световен мащаб, което предполага, че Китай ще продължи да дърпа напред“.

Огромният технологичен напредък на Китай и драматичната промяна в предпочитанията на китайските клиенти създадоха огромни проблеми за трите големи германски автомобилни производители VW, BMW и Mercedes. Те отдавна доминираха китайския автомобилен пазар със своите автомобили с ДВГ. Но има дори нови конкуренти, които се състезават с германците за пазарен дял, каза Брацел.
  

BMW Neue Klasse


„Не е само Китай. В средносрочен план по-силни играчи ще се появят и в Индия, моделирани по примера на китайските производители. Много компании от Китай и Корея вероятно ще навлязат в Индия, вероятно чрез съвместни предприятия“, каза той.

За Франк Швопе германските автомобилни производители все още могат да видят известна надежда в разработването на най-съвременни батерии, ключов компонент на електромобилите в момента и в бъдеще. „Батериите за електрически превозни средства далеч не са перфектни. Възможен е значителен напредък и до края на десетилетието можем да видим преминаване към твърдотелни батерии, което може да промени играта“, убеден е той.

Часовникът тиктака за германските производители на автомобили

Щефан Брацел вярва, че 2025 година ще бъде решаваща за усилията на германската автомобилна индустрия да догони глобалното развитие. Не само по отношение на  регулаторни подобрения, но и на креативни и смели действия от страна на правителството. „Германия трябва да бъде поне толкова иновативна, колкото и скъпа“, каза той.
 
 
Германия иска 80 процента от бензиностанциите да имат зарядна станция за електромобили


Какво е заложено на карта - става ясно от скорошно проучване, проведено от базирания в Швейцария Prognos Institute от името на индустриалната група VDA. Ако сегашната тенденция за EV се запази, около 186 000 по-малко работни места в производството на автомобили ще имават в Германия до 2035 година в сравнение с 2019-а. Между 2019 и 2023  индустрията вече е загубила около 46 000 работни места, каза, говорителят на VDA. В резултат на това призовава за бързи политически действия, които трябва да включват "по-малко бюрокрация, повече търговски споразумения, конкурентна данъчна система, както и по-прости и по-бързи процеси на одобрение".


Предстои неравен път

Дори ако политиците създадат по-благоприятни условия и германските производители на автомобили възвърнат конкурентоспособността си, възстановяването на индустрията ще отнеме време, предупреждава Брацел. „Следващите две до три години ще бъдат голямо предизвикателство, изискващо едновременното справяне с много структурни проблеми“, добавяйки по-изразително: „Поне политиците вече признаха „поликризата“ на Германия.“

Дузе от IfW, напротив, прогнозира, че ситуацията може да се влоши, преди да се подобри. „2025 година ще бъде много трудна  за германската автомобилна индустрия и също така ще бъде решаваща за определянето на правилния курс за бъдещето“.
 
 
Доналд Тръмп, автомобил


За Фердинанд Дуденхофер много ще зависи от това как ще се развият САЩ и Китай. „От изключителна важност за индустрията е да присъства на динамични пазари. Това може да е Китай до известна степен, но също и САЩ, където обаче Доналд Тръмп все още не е решил дали иска да се върне в ерата на 80-те години на миналия век - при двигател с вътрешно горене".

Франк Швопе обаче смята, че има искрица надежда за германските производители на автомобили. Той като очаква в момента бавните продажби на EV в Германия и Европа да „наберат значителна скорост до 2025 г. или най-късно през 2026 година.
  

0 от 500
  • #24
    0 rate up comment 0 rate down comment
    СМОГ ( преди 22 часа )
    "Сухите клетки са това, което в момента прави TESLA с 4680. Бях там и гледах как се произвежда анода и този анод беше сух. Нямам идея как да го постигнали. Това е голямата стъпка към твърдотелни батерии" - инж. Санди Мънро. С тази разлика, че докато другите ЩЕ пускат такива клетки, 4680 на TESLA в момента движат Model Y от последната година, Cybertruck и влекача Semi
  • #23
    4 rate up comment 1 rate down comment
    До пърдя и се хваля ( преди 1 ден )
    "Hvaliprats ( преди 16 часа )Апоропо, технологично най-напред с батериите са японците, китайците водят във ЛФП....... Тия 2.4 милиарда са смешни в сравнение 230-те милиарда СУБСИДИИ ЗА БАТЕРИИ в Китай за последните 15 години, според Блумберг." Понеже съм функционална неграмотен, ще обясниш ли защо японските батерии са технология, а китайските батерии са продукт?
  • #22
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До пръдльо ( преди 1 ден )
    Забравил ( преди 13 часа )Ще ми припомниш ли какво отговори на идеята ми да се изсипят 10 20 100 Или колкото трябва милиарда за за да може Европа да е първа при разработката на натриево-йонни батерии, които според мен ще са бъдещето на батериите? Одобряваш ли тази идея (вече)?
  • #21
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Врагът на Германия е Брюююююкселллл! ПУУУуУУУУУу
  • #20
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Проблемът е че европейските производители са затънали в заеми, обслужването им изисква годишен разтеж на печалбите поне колкото е лихвата, а тя се вдигна доста.
  • #19
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Младите искат нещо ново, независимо дали ще е по-добро. Спомнете си blackberry messenger, Skype, Facebook все приложения които не отстъпват на използваните сега. Просто мода.
  • #18
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Hvaliprats ( преди 1 ден )
    Аз не греша, какво има да признавам? Кога за последно си ме видял да напиша нещо грешно? Технологиите разбира се трябва да се субсидират, такъв е случая с японските субсидии. Но не продуктите - както вече обясних, ако Германия субсидира електромобилите, парите на данъкоплатците отиват за китайски батерии, а това е безумие.
  • #17
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Забравил ( преди 1 ден )
    Ще ми припомниш ли какво отговори на идеята ми да се изсипят 10 20 100 Или колкото трябва милиарда за за да може Европа да е първа при разработката на натриево-йонни батерии, които според мен ще са бъдещето на батериите? Одобряваш ли тази идея (вече)?
  • #16
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До пърдя и се хваля ( преди 1 ден )
    Все пак да не се ловим за запетайките дали са един-два или 10 милиарда. Оправдаваш ли даването на субсидии за разработка на батерии от която и да е държава или са приемливи само ако ги дава Япония на японски компании? Особено на Toyota? Милиард за Toyota са окей но милион за нортволт са кражба от европейските данъкоплатци? Правилно ли съм те разбрал или имаш друга теория?
  • #15
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Така е ( преди 1 ден )
    Прав си. Аз поне си признавам грешките. За разлика от тебе. Почти съм сигурен че след пет години ще ми напомниш днешната грешка, все едно никога не съм си я признавал. А относно епитетите когато говорим за цифри - очевидно си се гледал в огледалото. Проверих си информацията и наистина Toyota е получила само малко под милиард.