Дирк Кауфман, DW
====.
Германската автомобилна индустрия изпадна в криза през 2024 година на фона на забавящите се продажби на електрически коли в Европа и намаляващото търсене на такива с ДВГ в Китай. Но ще оцелее ли при още една година в застой?
Навлизайки в 2025-а, германската икономика остава в рецесия. Кризата в най-важната индустрия на страната - автомобилната, значително допринася за спада. Най-големият производител на коли в Европа, Volkswagen (VW), например, планира да съкрати хиляди работни места през следващите няколко години. Масови уволнения са на хоризонта и в други германски автомобилни производители, засягащи много от множеството доставчици в индустрията.
Кризата е ясна за всички, но мненията са различни, когато става въпрос за причините. Индустриалният експерт Щефан Брацел от Центъра за автомобилен мениджмънт (CAM) описва ситуацията като "комбинация от трудности" и нарича проблемите "германска поликриза". Той каза през DW, че индустрията "все още се учи на нови умения в трансформацията към електронна мобилност, базирани на софтуер превозни средства и автономно шофиране". Освен това Брацел е на мнение, че в индустрията се е появила „нова конкурентна среда“. С предизвикателства, които „не се ограничават до Tesla и новите китайски производители“.
Говорител на Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) хвърли част от вината за трудностите върху политиците. Той заяви пред DW, че внезапното прекратяване на субсидиите за електрически превозни средства (EV) през декември 2023-а от отиващото си правителство на канцлера Олаф Шолц и недостатъчната инфраструктура за зареждане в Германия „намалиха продажбите и допринесоха за цялостната ситуация“.
Фердинанд Дуденхофер от мозъчния тръст Център за автомобилни изследвания (CAR) споделя това мнение. Той разкритикува политиците, че изпращат противоречиви сигнали. "В един момент те искат електрически коли, а в следващия насърчават двигатели с вътрешно горене, което обърква хората“, каза спецът за DW.
Спане зад волана в заседателните зали
От доста години насам е ясно, че бъдещето на автомобила е извън традиционния двигател с вътрешно горене, независимо дали се захранва от изкопаеми горива или синтетични алтернативи. Тенденцията в индустрията се насочва решително към електрически задвижвани коли.
Франк Швопе, преподавател по управление на автомобили в Университета за приложни науки за малки и средни предприятия в Германия, вижда "сериозни грешки в управлението на някои производители". Той каза пред DW, че ръководителите са заровили глави в пясъка, надявайки се, че „всичко ще се нареди“.
Но това съвсем не е така, каза Братцел, и германската автомобилна индустрия изостана в глобалната конкуренция „поради високите разходи за труд, включително разходи за здравеопазване и дълги дни за отпуск“. Тези привилегии за немската работна сила „работеха, докато Германия беше по-добра и по-иновативна от другите“.
Внезапната промяна в Китай
Брацел идентифицира и критичен недостатък: докато германските производители на автомобили превъзхождат в производството на конвенционални автомобили, те изостават в производството на електромобили. И това е така, защото последното изисква автомобилен софтуер и електронни компоненти, а не механични части. „Ерозията на старите парадигми и знания е наистина трагична“, добави той.
Дирк Дозе от Института за световна икономика в Кил (IfW) смята, че германските разработчици и инженери са "все още сред глобалния елит". Въпреки това, уточни ученият пред DW, има „липса на гъвкавост, особено в управлението, за привличане на нови групи клиенти. Като млади хора в Азия, които разбират технологиите“.
Дозе вижда, че Китай ясно води Германия не само в EV технологията, но и по отношение на пазарната мощ . „Китайският пазар на електромобили е най-големият и динамичен в световен мащаб, което предполага, че Китай ще продължи да дърпа напред“.
Огромният технологичен напредък на Китай и драматичната промяна в предпочитанията на китайските клиенти създадоха огромни проблеми за трите големи германски автомобилни производители VW, BMW и Mercedes. Те отдавна доминираха китайския автомобилен пазар със своите автомобили с ДВГ. Но има дори нови конкуренти, които се състезават с германците за пазарен дял, каза Брацел.
„Не е само Китай. В средносрочен план по-силни играчи ще се появят и в Индия, моделирани по примера на китайските производители. Много компании от Китай и Корея вероятно ще навлязат в Индия, вероятно чрез съвместни предприятия“, каза той.
За Франк Швопе германските автомобилни производители все още могат да видят известна надежда в разработването на най-съвременни батерии, ключов компонент на електромобилите в момента и в бъдеще. „Батериите за електрически превозни средства далеч не са перфектни. Възможен е значителен напредък и до края на десетилетието можем да видим преминаване към твърдотелни батерии, което може да промени играта“, убеден е той.
Часовникът тиктака за германските производители на автомобили
Щефан Брацел вярва, че 2025 година ще бъде решаваща за усилията на германската автомобилна индустрия да догони глобалното развитие. Не само по отношение на регулаторни подобрения, но и на креативни и смели действия от страна на правителството. „Германия трябва да бъде поне толкова иновативна, колкото и скъпа“, каза той.
Какво е заложено на карта - става ясно от скорошно проучване, проведено от базирания в Швейцария Prognos Institute от името на индустриалната група VDA. Ако сегашната тенденция за EV се запази, около 186 000 по-малко работни места в производството на автомобили ще имават в Германия до 2035 година в сравнение с 2019-а. Между 2019 и 2023 индустрията вече е загубила около 46 000 работни места, каза, говорителят на VDA. В резултат на това призовава за бързи политически действия, които трябва да включват "по-малко бюрокрация, повече търговски споразумения, конкурентна данъчна система, както и по-прости и по-бързи процеси на одобрение".
Предстои неравен път
Дори ако политиците създадат по-благоприятни условия и германските производители на автомобили възвърнат конкурентоспособността си, възстановяването на индустрията ще отнеме време, предупреждава Брацел. „Следващите две до три години ще бъдат голямо предизвикателство, изискващо едновременното справяне с много структурни проблеми“, добавяйки по-изразително: „Поне политиците вече признаха „поликризата“ на Германия.“
Дузе от IfW, напротив, прогнозира, че ситуацията може да се влоши, преди да се подобри. „2025 година ще бъде много трудна за германската автомобилна индустрия и също така ще бъде решаваща за определянето на правилния курс за бъдещето“.
За Фердинанд Дуденхофер много ще зависи от това как ще се развият САЩ и Китай. „От изключителна важност за индустрията е да присъства на динамични пазари. Това може да е Китай до известна степен, но също и САЩ, където обаче Доналд Тръмп все още не е решил дали иска да се върне в ерата на 80-те години на миналия век - при двигател с вътрешно горене".
Франк Швопе обаче смята, че има искрица надежда за германските производители на автомобили. Той като очаква в момента бавните продажби на EV в Германия и Европа да „наберат значителна скорост до 2025 г. или най-късно през 2026 година.