Напоследък все по-разпространено е мнението, че все по-малко младежи се интересуват от шофирането отколкото предишните поколения. Нови проучвания показват доста интересни резултати, свързани именно с тези тенденции, които са все по-разпространени сред младите хора.
Данни на DGT (Главна дирекция на контрол на пътищата към Министерство на вътрешните работи на Испания) показва, че през 2007 близо 500 000 души (485 000) на възраст 18-24 години са притежавали шофьорска книжка. През 2020 техният брой е намалял на половина - 272 000.
Проучване на Uber от 2021 показва, че процентът на шофьорите сред поколението Z (родени между 1996 и 2006) е 58 - цифра, която контрастира със 74% от милениалите (родени между 1985 и 1995), 78% от поколението X (1965-1985 ) и 87% от бейби бумърите (1946-1964).
Зад тези данни стоят няколко фактора, белязани преди всичко от съвременните условия на живот, особено в града. Младите хора имат на разположение множество възможности за пътуване - електрически скутери и велосипеди, множество форми на обществен транспорт, таксита и др. Всичко това кара младите хора да избягват големи разходи за закупуване и поддръжка на нова кола.
Развитието на автомобилния пазар също показва някои наистина любопитни тенденции сред младите шофьори. Изследване на компанията на Hagerty разкрива, че хората от поколение Z все още все още обичат да шофират (77%) и което е по-интересно - 32% от тях имат или са притежавали класическа кола (30% сред милениалите).
Младите шофьори намаляват, но като цяло те придобиват особен вкус към колите. Според същото проучване те с ентусиазъм се сдобиват с превозни средства от 90-те години, нишови колекционерски коли и такива с ръчна скоростна кутия. Сред предпочитанията на новите шофьори са SUV, седани и пикапи от края на миналия век.
Причините, които могат да обяснят тази тенденция, са например усещането да имаш превозно средство, което е част от „златната ера“ на моторните спортове, както и такива, които са били герои във видеоигри, успешни филми или управлявани от „влиятелни“ личности в социалните мрежи.