Глобалното забавяне на търсенето на електромобили, което започна миналата година, вече принуди Porsche да преосмисли плановете си за тези превозни средства и да удължи живота на сегашните поколения на моделите Cayenne и Panamera.
Оказа се обаче, че това е само началото на голямото преустройство в германската компания. Мечтата за електромобили, разбита от суровата пазарна реалност, принуждава ръководството на Porsche да преразгледа цялата моделна гама за следващото десетилетие и да коригира стратегията за развитие в съответствие с текущото търсене.
Според германското бизнес издание Automobilwoche, Porsche може да отложи пускането на своя флагмански електрически кросоувър, известен като проект K1, от 2027 година за по-късна дата, тъй като не е сигурно, че моделът ще бъде търсен и ще носи печалба. Обмисля се вариант за създаване на версия на K1 с ДВГ, което означава реинженеринг на целия проект, който първоначално не е проектиран за такъв мотор.
На свой ред, сегашният бензинов Cayenne може би го чака не само по-дълъг живот, но и дълбока модернизация, която, разбира се, ще изисква значителни средства. Възможно е Porsche, заедно с концернът-майка Volkswagen, дори да решат да разработят нова премиум "въглеводородна" платформа, за да направят на нея нови кросоувъри с висок марж и, да речем, ново поколение на Panamera.
Що се отнася до бързото реагиране на проблемите, Porsche прави същото като другите компании: намалява производството на слабо продавани модели, както и разходите. Наскоро обновеното електрическо семейство Porsche Taycan не се справя добре - през първите три тримесечия на тази година, според самата компания, само 14 042 бройки от този модел във всичките му варианти са продадени в целия свят, което е с 50% по-малко в сравнение с януари-септември 2023.
Всички версии на Taycan се сглобяват в специален цех в главния завод на Porsche в Цуфенхаузен. От това лято производството се извършва на една смяна, докато преди това те бяха две. Работата на една смяна ще продължи до 2025 година и може да бъде допълнена от периоди на престой, ако кривата на търсенето на Taycan продължи да се огъва.
Като се има предвид лошата пазарна ситуация за електрически превозни средства и необходимостта от непланирани разходи за научноизследователска и развойна дейност за въглеводородни модели, Porsche може да съкрати 8000 от сегашните 42 000 работни места само в Германия.
Освен това ръководството обмисля да премести производството на Taycan от Щутгарт в Лайпциг, където се произвежда младшият кросоувър Porsche Macan, и да използва освободеното пространство в Цуфенхаузен за цех за индивидуално производство на различни клиентски специални версии на Porsche 911 - този ексклузив сега е много търсен на пазара и носи добри резултати.
Като цяло, глобалните продажби на Porsche през първите девет месеца на 2024 са намалели със 7% до 242 722 бройки, като основно това се пада на Китай, където търсенето е паднало с 29% до 60 748 единици. Porsche няма производство в Китай, но това не е основният проблем - просто сегашните модели на марката все по-малко отговарят на нуждите и очакванията на китайския потребител, а местните производители отговарят на тези нужди все по-добре.
Докато Porsche просто ще намали мрежата си за продажби в Китай и ще записва загуби, малко вероятно е компанията, следвайки примера на Audi, да реши да пусне някакъв специален китайски модел на китайската платформа - за компанията това би било неприемлива стъпка от гледна точка на имиджа.