IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-здравите и най-трошливите коли на 12 години

Най-надежден според TUV е японски модел - но не Toyota или Honda. В Топ 10 няма нито един Mercedes

Безобразното поскъпване на новите автомобили далеч не е удар само срещу българските шофьори. И в Германия, водещата икономика на ЕС, все повече хора не са в състояние да си позволят нова кола. Средната възраст на автопарка, която допреди няколко години се колебаеше около 7 години, сега е почти 11 години. А TUV, германската асоциация за технически инспекции, вече включва в годишните си доклади и автомобили на възраст 12-13 години, за които доскоро нехаеше.
  
    
Volkswagen Passat, 2011
Volkswagen Passat, третият най-популярен автомобил на старо в България, е далеч под средата в класацията на TUV - но и има втория най-голям среден пробег. Оферти на Горубляне за 15-годишни коли на по 105,000 км би трябвало да предизвикат подозренията ви
  
       
Докладът за 2025 година е изготвен на базата на 10,187,872 технически прегледа, осъществени между юли 2023 и юни 2024 година. Противно на мнението на мнозина, броят дефекти не се изчислява на базата на "изгоряла крушка в багажника". В инспекциите на TUV се проверяват над 100 различни показателя, но само 18-те, смятани за жизненоважни, се разглеждат при изготвянето на доклада. Вероятно ще ви направи впечатление и отсъствието на някои модели - примерно Toyota Avensis, Honda CR-V, цялата гама на Alfa Romeo, Jeep или Land Rover. Причината е, че TUV публикува заключения само за модели, от които е инспектирала достатъчно голяма бройка, за да е статистически представителна. Нека видим как стоят нещата при 12-13-годишните автомобили - тоест тези, произведени през 2011 и 2012 година. При масовите модели на върха е японска кола - но не Toyota или Honda, както бихте очаквали.
  
   
20-те най-здрави автомобила на възраст 12-13 години (ГАЛЕРИЯ):


  
   
Повечето читатели на доклада се заглеждат основно в процента на повредите, но всъщност си струва да обърнете внимание и на средния пробег на отделните модели.

Най-голям пробег

Ford Focus - 256,000
VW Passat - 210,000
Ford C-Max - 208,000
VW Touareg - 204,000
Audi A6 - 204,000


В България т. нар. "нов внос" обикновено идва със 110-130 хиляди км пробег след 15 и повече години употреба. Добре е да знаете, че автомобил като Ford Focus за 12 години в Германия изминава средно 256,000 километра, а Volkswagen Passat - 210,000 (затова при покупка от Горубляне или Дупница препоръчваме да проверите чред VIN номера какъв е бил пробегът при последното официално обслужване. Най-малкото като инструмент при пазарлъка).

В ЗЕЛЕНАТА ЗОНА: Toyota Auris - 24,9% (126,000 км), Opel Meriva - 25,3% (113,000 км), Skoda Yeti - 25,5% (146,000 км),  Audi A4/A5 - 25,9% (186,000 км), Smart Fortwo - 26,1% (95,000 км), Mercedes A-Klasse - 26,4% (109,000 км), BMW 1 Series - 26,7% (152,000 км), VW Up - 26,9% (109,000 км), Suzuki Grand Vitara - 26,9% (134,000 км), VW Touran I - 27,1% (179,000 км), BMW 3 Series - 27,4% (180,000 км), VW Tiguan - 27,5% (151,000 км), Skoda Superb - 27,5% (198,000 км), Toyota Yaris - 27,7% (114,000 км)

В ЖЪЛТАТА ЗОНА: Seat Alhambra - 27,9% (191,000 км), VW Caddy - 28,5% (173,000 км), Mercedes E-Klasse - 28,6% (197,000 км), Ford C-Max - 28,7% (208,000 км), VW Polo - 28,8% (125,000 км), Skoda Fabia - 28,8% (127,000 км), Opel Astra - 28,8% (145,000 км), Mercedes C-Klasse - 29,0% (166,000 км), Opel Insignia - 29,1% (182,000 км), Mercedes B-Klasse - 29,3% (121,000 км), Skoda Roomster - 29,4% (136,000 км), Skoda Octavia - 29,6% (178,000 км), Opel Corsa - 30,0% (118,000 км), VW Sharan - 30,0% (198,000 км), Toyota Aygo - 30,3% (105,000 км), Mazda 2 - 30,3% (112,000 км)

В ОРАНЖЕВАТА ЗОНА: Hyundai i10 - 30,6% (96,000 км), Peugeot 308 - 30,9% (142,000 км), BMW 5/6 Series - 30,9% (199,000 км), Ford Fiesta - 31,5% (122,000 км), Hyundai ix20 - 31,6% (111,000 км), VW Passat - 31,8% (210,000 км), Ford Kuga - 32,2% (167,000 км), Renault Scénic - 32,2% (144,000 км), Seat Leon - 32,2% (153,000 км), Kia Ceed - 32,5% (138,000 км), Seat Ibiza - 32,5% (139,000 км), Citroen Berlingo - 33,0% (160,000 км), Ford S-Max - 33,1% (198,000 км), Hyundai i20 - 33,2% (111,000 км), Hyundai ix35 - 33,2% (140,000 км), Nissan Micra - 33,7% (100,000 км), Ford Ka - 33,7% (103,000 км), Ford Mondeo - 33,7% (194,000 км)

В ЧЕРВЕНАТА ЗОНА: Fiat 500 - 34,0% (101,000 км), Kia Sportage - 34,7% (141,000 км), Ford Focus - 34,8% (256,000 км), Hyundai i30 - 35,5% (136,000 км), Dacia Duster - 35,6% (135,000 км), Citroen C3 - 35,7% (110,000 км), Peugeot 207 - 35,7% (113,000 км), Fiat Panda - 36,2% (102,000 км), Nissan Qashqai - 36,3% (146,000 км), Renault Mégane - 36,5% (148,000 км), Dacia Sandero - 39,4% (118,000 км), Renault Clio - 39,8% (116,000 км), Dacia Logan 41,0 - 41,0% (146,000 км), Renault Twingo 41,5 - 41,5% (110,000 км)
   
   
Renault Twingo, 2011
Renault Twingo е най-често даващият дефекти автомобил, произвеждан през 2011-2012 година
  
      
Прави впечатление пропадането на Mercedes - от цялата гама на премиум гиганта единствено GLK влиза в Топ 20, а Е-класата и С-класата, два от четирите най-популярни автомобила на старо в България, са в средата, в жълтата зона.

Още по-зле са нещата при Ford - eдинствено C-Max влиза в първата половина на таблицата, и то на косъм, S-Max, Ka и Mondeo са дълбоко в оранжевата зона, а Focus е направо в червената - макар и, както споменахме, с най-големия среден пробег от всички автомобили в проучването.

Най-челно класираният корейски автомобил е Hyundai i10 - чак 51-ви, а най-надеждният "французин" е Peugeot 308, на 52-о място. В последната десетка логично попадат най-евтините модели на Dacia, но всъщност автомобилът с най-много дефекти е Renault Twingo. Попадането на значително по-скъпия Nissan Qashqai тук също е неприятна изненада.

10-те автомобила с най-много проблеми:
73. Dacia Duster - 35,6% (среден пробег 135,000 км)
74. Citroen C3 - 35,7% (110,000 км)
74. Peugeot 207 - 35,7% (113,000 км)
76. Fiat Panda - 36,2% (102,000 км)
77. Nissan Qashqai - 36,3% (146,000 км)
78. Renault Megane - 36,5% (148,000 км)
79. Dacia Sandero - 39,4% (118,000 км)
80. Renault Clio - 39,8% (116,000 км)
81. Dacia Logan - 41,0% (146,000 км)
82. Renault Twingo - 41,5% (110,000 км)
  
   


  
       

0 от 500
  • #7
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 10 часа )
    3-ти, виж подзаглавието:" Най-надежден според TUV е японски модел - но не Toyota или Honda". След като Порше е в калсацията , явно е достатъчно масов в сравнение с Авeнсис, CR-V и Алфа..
  • #6
    8 rate up comment 1 rate down comment
    файт ( преди 11 часа )
    Дефект е когато се случва в рамките на гаранцията а не за целите 150к км ако се случи след 100к км или след гаранцията не е дефект а е в следвтвие на употребата му
  • #5
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 11 часа )
    на 12 години по принцип е добро време да се смени колата по възможност.. ремонтите зачестяват и поскъпват. Надеждността намалява също.
  • #4
    5 rate up comment 1 rate down comment
    до 2 ( преди 11 часа )
    Ако "всяка друга кола" е японска, ремонтът е по-скъп спрямо германските мейнстрийм модели, и същият като при германските премиуми. Евтина е поддръжката на Дачия
  • #3
    12 rate up comment 0 rate down comment
    до 1 ( преди 11 часа )
    "При масовите модели на върха е японска кола - но не Toyota или Honda, както бихте очаквали" - Porsche 911 масов модел ли ти се струва?
  • #2
    13 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 12 часа )
    25 процента повреди зелено 34 червено, да ви имам швабската логика, сега дайте цени ремонт за дърт немски премиум и всяка една друга кола?
  • #1
    10 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 12 часа )
    От кога Порше са японска марка!??!