Намаляването обема на двигателите и броя на цилиндрите е едно от основните оръжия за постигане на по-ниски вредни емисии и разход на гориво, особено при бензинови мотори, като в същото време се поддържа определено нива на производителност. Mazda обаче е единствената марка, която не се подаде на тази философия и показа, че това е остаряла технология.
Как се стигна до това положение? Необходимостта да се контролират възможно най-много замърсяващите емисии на бензиновите двигатели, както и разхода на гориво, без да се намалява мощността, принудиха автомобилните производители да инсталират турбокомпресор, който да замени липсващия цилиндър.
Така голяма част от 4-цилиндровите двигатели не само загубиха един цилиндър, но също така намалиха диаметъра и хода на останалите. В същото време това не доведе до кой знае какво намаляване на теглото, тъй като се налага монтирането на допълнителни системи като като междинен охладител и директно впръскване.
Много скоро обаче това, което беше сочено като „бъдещето на двигателите“, започна да се превръща в сериозен проблем. По-малките турбомотори се оказаха не толкова надеждни, а в същото време стандартите за емисии бяха затегнати. И това принуди производителите да се завърнат към 4- или 6-цилиндрови мотори, които са комбинирани с електрифицирани системи.
В Mazda никога не са били съгласни с подобен подход (намаляване на броя на цилиндрите) и това постави под съмнение бъдещето на моделите на марката. Оказва се обаче, че японците са били прави, а доказателство за това е новият 4-цилиндров двигател на Mazda3 и CX-30, който въпреки че има максимална мощност от 140 к.с., има работен обем на шестцилиндров. И най-доброто - той постига средния разход на дизел...
Неговите 2.5 литра изобщо не са типични за такова ниво на мощност, което е обичайно за 2,0-литрови двигатели или при 1.5 турбо. Японците заложиха на комбинация от отличен баланс на мощността, въртящия момент и разхода на гориво, като нарекоха този подход „правилно оразмеряване“. С 238 Нм в Mazda предпочитат да поддържат пълна и постоянна крива на въртящия момент от празен ход, а не от пиковия въртящ момент.
Електрическият мотор, който замества стартера, е с 24 V вместо 48 V, като осигурява допълнителна мощност и въртящ момент в допълнение към дезактивирането на два цилиндъра, ако работи при постоянна и ниска скорост - около 100 км/ч. Така Mazda отново доказва, че по-големият работен обем не означава задължително висок разход на гориво. Всъщност този нов двигател на Mazda има още една тайна - той е практически единственият на пазара, който няма филтър за твърди частици, защото не се нуждае от такъв, което също може да спести много проблеми.