Хиляди коли само на Острова са изправени пред изтегляне заради нови обвинения като продължение на скандала Dieselgate. Става въпрос за 20 различни марки на прицел. Новината е на The Times, в чиито източници не бива да се съмняваме.
Скандалът с дизеловите емисии или Dieselgate гръмна през 2015, когато VW Group беше принудена да признае, че е манипулирала данните от тестовете, използвайки въпросните устройства. Тоест, прикривано е колко вредни за околната среда са някои от техните дизелови коли. Бурята тогава засегна около 11 милиона автомобила в световен мащаб.
Пак тогава еко групата ClientEarth подаде правна жалба до британските министри, за да разкрие колко коли на други производители може да имат подобни устройства във Великобритания. Нови доказателства сега разкриват, че само по пътищата на Обединеното кралство може да има между два и шест милиона коли с въпросните устройства. Няма съмнение, едва ли са ограничени само оттам Ламанша.
Ако всичко бъде доказано, шофьорите в Обединеното кралство могат да получат обезщетение. Това беше решение на Европейския съд миналата година, като всички произтичащи изземвания ще бъдат компенсирани от производителите. Така през 2022 г. VW плати 193 милиона лири на над 90 000 британски шофьори след скандала от 2015 г.
Емили Кеърси, адвокат в ClientEarth, каза: „Излишните емисии от превозните средства допринасят за замърсяването на въздуха , което знаем, че е най-голямата заплаха за общественото здраве в Обединеното кралство. Това е невидим убиец, който съкращава живота на хората и намалява качеството им на живот".
Ник Молдън от Emissions Analytics, водеща независима компания за тестване на емисиите, разкри пред The Times: неговата фирма е тествала 700 дизелови превозни средства от 30 марки между 2011 г. и началото на скандала Dieselgate. Установено е, че всеки от тях има повишени емисии на замърсяване. Той каза: „Всеки производител е потенциално замесен. Устройствата обикновено позволяват отчитането на по-добър разход на гориво, задвижваща мощност , удобство и надеждност. Ако производителите бъдат принудени да ги премахнат, може да се наложи да компенсират собствениците“.
Как работи схемата?
Измамните устройства могат да бъдат хардуер, софтуер или част, която деактивира или пречи на контрола на емисиите на автомобила. Те лъжат показанията и дори могат да открият кога колата е в процес на тестване. В този случай устройството ще коригира изходните емисии, така че да съответства на нормите. Софтуерът, използван от Volkswagen, например, можеше да усети кога колата е в процес на тестови сценарии, като следи скоростта, работата на двигателя, налягането и позицията на волана. Тогава поставя автомобила в безопасен режим, който намалява мощността и производителността на мотора. В доклад на The Times говорител на DfT каза: „Устройствата са незаконни, подвеждащи водачите и могат да имат отрицателно въздействие върху здравето на хората.