fallback

Дойде ли най-после ерата на безвъздушните гуми?

Michelin преговаря с Tesla за масово производство. Ефектът и върху природата, и върху джоба ни ще е съществен

Светът преминава бавно към електрически коли, но добрите стари гуми остават. Изобретени през 1888 от Dunlop, но внедрени в  автомобилната индустрия след 1891 нататък от Michelin, надуваемите гуми търпят постоянно развитие, но реално концепцията зад тях е същата, като преди един век. Сега, поне според Michelin, е дошъл моментът това да се промени, и на сцената да излязат нов тип гуми - без въздух.   

           Въпреки че има някои постепенни подобрения през годините, радиалната гума, изобретена от Michelin през далечната 1940 и пусната в продажба през 1972, остава основната технология. Виждайки, че това най-после трябва да бъде променено, компанията представи уникалната система UPTIS на срещата на върха на Movin'On през 2019. Но идеята е по-стара.  Преди повече от десет години Polaris произведе ATV, което беше оборудвано с безвъздушни гуми , тъй като те бяха много по-устойчиви на повреди извън пътя.

Сега в Michelin са убедени, че безвъздушните гуми ще бъдат от съществено значение не само за самото движение, а и за околната среда. Въпреки че все още няма конкретни срокове. На състезанието "24 часа на Льо Ман" през юни компанията показа безвъздушен дизайн, който е създала, за да отговори на изискванията на НАСА за лунохода на програмата Artemis. Очевидно е защо тези гуми са за предпочитане при шофиране по Луната. Но те имат много предимства и тук, на Земята.                  Основен проблем с настоящите гуми са спукванията – особено при пътища като българските (на места). Но къде ли не се оплакват от същия проблем. Всъщност, 20% от гумите по света в крайна сметка биват сменявани, преди да достигнат обичайния срок на годност - заради спукване или неравномерно износване. Това води до подмяната на 1 - 1,6 милиарда гуми годишно. Феноменален проблем за околната среда.

Тук преминаването към безвъздушни гуми може да помогне. Те не могат да бъдат настроени с грешно налягане, просто защото нямат въздух вътре. Това ги прави по-устойчиви. Е, възможна е повреда на пружиниращите перки, но Michelin твърди, че това е малко вероятно. И няма да доведе до катастрофа като при спукване на нормалните гуми.

Продължителността на живота на безвъздушна гума може да бъде допълнително удължена чрез регенериране. Това е обичайна практика и сега за големи търговски превозни средства. Но не и за леки автомобили поради размера и сложността.

От автомобилните гуми се очаква да осигурят висока производителност, като например справяне със скорости на пътя над 150 километра в час. Съществува мнението, че при регенериране подобно шофиране би било опасно. А и оставащата част от живота на гумите не би оправдала финансовите разходи. Изчислено е, че безвъздушните гуми могат да издържат до три пъти по-дълго от настоящите, като изминават спокойно между 90 000 и 160 000 километра в зависимост от условията на шофиране и поддръжката. Това може да направи регенерирането им по-икономически изгодно. За сравнение една качествена всесезонна автомобилна гума сега от 32 000 до 95 000 километра. Но както беше споменато, често се налага смяна много преди това.             Безвъздушните гуми обаче изискват допълнителни иновации в материалите. Външният протектор ще бъде направен от познатата ни каучукова смес. Сложната вътрешна структура, която замества въздуха под налягане, обикновено се произвежда от полиуретан, подсилен с фибростъкло. Джантата ще остане алуминиева, стоманена или сплав, но може би ще е неразделна част от колелото. Така безвъздушната гума да не може да бъде премахната. Няма обаче да има и възможност да се регулира според товара - по начина, по който помпаме повече гумите си, когато носим тежък товар. Безвъздушната гума ще трябва да бъде калибрирана спрямо максималното тегло.

Освен прототипа на лунното превозно средство, разкрит в Льо Ман, Michelin тества на пътя своите безвъздушни гуми UPTIS с La Poste във Франция и с DHM в Сингапур. Съобщава се също, че Tesla преговаря с производителя на безвъздушните гуми. Michelin обаче признава, че все още няма стандарти по същия начин, по който се оценяват традиционните гуми. Наред с UPTIS на Michelin, Bridgestone има Air Free Concept, а Hankook разработи iFlex. Гигантът Goodyear навлезе още повече в научната фантастика със своята сферична концепция Eagle 360 ​​Urban за автономни автомобили. Но като цяло повечето производители все още не дават приоритет на безвъздушните гуми. Все пак последните имат ясни предимства, пише в свой анализ американското издание на Forbes. Така че безвъздушните гуми скоро могат да бъдат още една стъпка напред.

 

fallback
  • #3
    Кико ( преди 1 седмица )
    "СМЕНЯВАНИ"?! . Да научим български език и после да пишем/копираме/превеждаме статийки, а?
  • #2
    До 1 ( преди 1 седмица )
    Макс 20 хил ама друг път. Ако е базовата по-лека и бавна Тесла и не настъпваш до дупка на всяка пресечка със сигурност ще е в пъти повече от 20 хил км. То е същото и с ДВГ колите - живот на гумите според мощността, теглото и настъпването
  • #1
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Монтирани на Тесла гумите изкарват максимум 20000 км.
fallback
Последни