fallback

Дойде ли най-после ерата на безвъздушните гуми?

Michelin преговаря с Tesla за масово производство. Ефектът и върху природата, и върху джоба ни ще е съществен

Светът преминава бавно към електрически коли, но добрите стари гуми остават. Изобретени през 1888 от Dunlop, но внедрени в  автомобилната индустрия след 1891 нататък от Michelin, надуваемите гуми търпят постоянно развитие, но реално концепцията зад тях е същата, като преди един век. Сега, поне според Michelin, е дошъл моментът това да се промени, и на сцената да излязат нов тип гуми - без въздух.   

           Въпреки че има някои постепенни подобрения през годините, радиалната гума, изобретена от Michelin през далечната 1940 и пусната в продажба през 1972, остава основната технология. Виждайки, че това най-после трябва да бъде променено, компанията представи уникалната система UPTIS на срещата на върха на Movin'On през 2019. Но идеята е по-стара.  Преди повече от десет години Polaris произведе ATV, което беше оборудвано с безвъздушни гуми , тъй като те бяха много по-устойчиви на повреди извън пътя.

Сега в Michelin са убедени, че безвъздушните гуми ще бъдат от съществено значение не само за самото движение, а и за околната среда. Въпреки че все още няма конкретни срокове. На състезанието "24 часа на Льо Ман" през юни компанията показа безвъздушен дизайн, който е създала, за да отговори на изискванията на НАСА за лунохода на програмата Artemis. Очевидно е защо тези гуми са за предпочитане при шофиране по Луната. Но те имат много предимства и тук, на Земята.                  Основен проблем с настоящите гуми са спукванията – особено при пътища като българските (на места). Но къде ли не се оплакват от същия проблем. Всъщност, 20% от гумите по света в крайна сметка биват сменявани, преди да достигнат обичайния срок на годност - заради спукване или неравномерно износване. Това води до подмяната на 1 - 1,6 милиарда гуми годишно. Феноменален проблем за околната среда.

Тук преминаването към безвъздушни гуми може да помогне. Те не могат да бъдат настроени с грешно налягане, просто защото нямат въздух вътре. Това ги прави по-устойчиви. Е, възможна е повреда на пружиниращите перки, но Michelin твърди, че това е малко вероятно. И няма да доведе до катастрофа като при спукване на нормалните гуми.

Продължителността на живота на безвъздушна гума може да бъде допълнително удължена чрез регенериране. Това е обичайна практика и сега за големи търговски превозни средства. Но не и за леки автомобили поради размера и сложността.

От автомобилните гуми се очаква да осигурят висока производителност, като например справяне със скорости на пътя над 150 километра в час. Съществува мнението, че при регенериране подобно шофиране би било опасно. А и оставащата част от живота на гумите не би оправдала финансовите разходи. Изчислено е, че безвъздушните гуми могат да издържат до три пъти по-дълго от настоящите, като изминават спокойно между 90 000 и 160 000 километра в зависимост от условията на шофиране и поддръжката. Това може да направи регенерирането им по-икономически изгодно. За сравнение една качествена всесезонна автомобилна гума сега от 32 000 до 95 000 километра. Но както беше споменато, често се налага смяна много преди това.             Безвъздушните гуми обаче изискват допълнителни иновации в материалите. Външният протектор ще бъде направен от познатата ни каучукова смес. Сложната вътрешна структура, която замества въздуха под налягане, обикновено се произвежда от полиуретан, подсилен с фибростъкло. Джантата ще остане алуминиева, стоманена или сплав, но може би ще е неразделна част от колелото. Така безвъздушната гума да не може да бъде премахната. Няма обаче да има и възможност да се регулира според товара - по начина, по който помпаме повече гумите си, когато носим тежък товар. Безвъздушната гума ще трябва да бъде калибрирана спрямо максималното тегло.

Освен прототипа на лунното превозно средство, разкрит в Льо Ман, Michelin тества на пътя своите безвъздушни гуми UPTIS с La Poste във Франция и с DHM в Сингапур. Съобщава се също, че Tesla преговаря с производителя на безвъздушните гуми. Michelin обаче признава, че все още няма стандарти по същия начин, по който се оценяват традиционните гуми. Наред с UPTIS на Michelin, Bridgestone има Air Free Concept, а Hankook разработи iFlex. Гигантът Goodyear навлезе още повече в научната фантастика със своята сферична концепция Eagle 360 ​​Urban за автономни автомобили. Но като цяло повечето производители все още не дават приоритет на безвъздушните гуми. Все пак последните имат ясни предимства, пише в свой анализ американското издание на Forbes. Така че безвъздушните гуми скоро могат да бъдат още една стъпка напред.

 

fallback
  • #13
    анонимен ( преди 1 месец )
    Проблемите със спуканите гуми зависят от пътищата, колите и шофирането. За последен път гума ми се спука през 1993. Колата беше 3 ръка, гумите стари - нямах пари. Оттогава карам нови коли с нови гуми и никога не с в имал проблем.
  • #12
    Заеви ( преди 1 месец )
    Тва че вози като лагерница.
  • #11
    до 10 ( преди 1 месец )
    Не си прав и за двете. От тези гуми има голям смисъл именно при масовите автомобили, защото, поне на теория, се очаква значително да намалят отпадъците, които, ако не знаеш, нямат много ограничено приложение след рециклиране и само се трупат. Другото, за което грешиш, е технологията им. Тези гуми са като колело на велосипед - със спици, само че гумени. Технологията е нова и не се използва никъде.
  • #10
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тези безвъздушни гуми имат смисъл само при автомобили със специално приложение. Например военни и различни видове бронирани автомобили които превозват хора, пари или ценности. Също и при някой машини. Но те и в момента се ползват такива гуми и то от много отдавна. В повечето случаи не са нещо специално като технология. Просто са плътни гуми, твърди отвън и с по мека или пореста вътрешна част която поема ударите.
  • #9
    анонимен ( преди 1 месец )
    Това, че има престъпно лошо направени електромобили с предно като Кона и Лийф, не значи, че можеш да обобщаваш за всички електромобили. Добрите управляват сцеплението толкова фино, че не износват гумите нито с грам по-бързо от корсичка 60 к.с.
  • #8
    анонимен ( преди 1 месец )
    Туй е още едно нещо, което ще оскъпи новите коли. Предполагам, че една такава гума ще е поне 4 пъти по-скъпа, ако ще изкарва 3 пъти по-дълго (само някои колеги във форума биха повярвали, че производителите ще се откажат от печалба, за да спасяват световния океан). Допускам, че на Запад купуват кола, карат 50 000 км и я сменят, като си е с гумите, с които е купена. И като удариш чертата, колите ще поскъпнат с едни 1500 евро само заради гумите.
  • #7
    анонимен ( преди 1 месец )
    Те вече дойдоха, при тротинетките, но който разбира кара с такива с вътрешни гуми. Иначе т.нар. електромобили особено тези с предно буквално ги унищожават, да не говорим колко е опасно да се кара с 3 бара зимата както им препоръчват "гении".
  • #6
    до 1 ( преди 1 месец )
    Не е вярно. Доказано е, че гумите на електромобил изкарват максимум 95 км и трябва да се сменят 3 пъти, за да се стигне до морето.
  • #5
    анонимен ( преди 1 месец )
    К'о? Аз изминавам по 80 000 с гуми премиум клас, без да правя особени усилия да ги пазя, на мощен автомобил, след което ги хвърлям заради втвърдена гума, а не заради износен грайфер. Ако карах повече км на година, 95 000 нямаше са са никакъв проблем за гумите.
  • #4
    анонимен ( преди 1 месец )
    Иво, искам да покажеш гума с която може да се изминат 95 хиляди километра!
fallback
Последни