Казват, бъдещето на автомобила е електрическо. И все пак има кътче в Съединените щати, до което може да се стигне само с дизелов автомобил. Напълно сериозно.
Намира се в центъра на т.н. Тиха зона, регион от 34 000 квадратни километра в Западна Вирджиния. Там Wi-Fi, мобилни телефони и микровълнови печки са напълно забранени. И въпреки че мястото се намира в селските райони в сърцето на планините Апалачи, един от най-верните на републиканците райони, това няма нищо общо с подкрепата към Тръмп. Обяснението е друго.
През 1958 г. правителството на САЩ забранява използването на всякакви радиочестоти в района, за да защити научните и отбранителните изследвания, които се провеждат там. Не заради съветски шпиони, а защото там започва да бъде строен най-големият въртящ се радиотелескоп в света . Той има чиния с диаметър 100 метра, способна да улавя всяка честота, идваща от Космоса - дори тези на милиони светлинни години от нас.
Целта на тази зона е да защити основните правителствени съоръжения, разположени в сърцето й. Най-строгите ограничения се прилагат в радиус от 20 мили (около 32 км) около обсерваторията и включват ограничения за Wi-Fi и мобилни телефонни услуги, както и забрана за приближаване до обсерваторията на всякакви коли. Освен дизеловите.
На пръв поглед това звучи странно: не бихте окачествили един стар дизелов двигател като най-тихата машина на света. Но всъщност логиката е солидна. При дизеловите двигатели горивно-въздушната смес се възпламенява заради високото налягане. При бензиновите двигатели сместа се запалва от искра, произведена от запалителната свещ. Но тази искра е достатъчна да причини смущения в отчитането на свръхпрецизния радиотелескоп.
И не само това! Позволени са много стари модели, като най-новите са от 70-те години, с механично, а не електронно впръскване. За целта обсерваторията Green Bank също не подновява своя автопарк. По-нов модел с акустично предупреждение за незакопчан предпазен колан или със сензор за паркиране би генерирал твърде много смущения при чувствителните инструменти.
В останалата част от Тихата зона обаче няма толкова много ограничения. Могат да се използват например електрически автомобили. А офисите на обсерваторията дори имат точки за зареждане. Нещо повече, самият професор Джей Локман, бивш директор на центъра и в момента изследовател там, кара Chevrolet Bolt.
Какво ще стане, когато в изследователския център свършат резервните части за дизелите? Те просто ще изключат всички сензори, ще се приближат с електрически пикап, ще направят каквото трябва и ще включат отново телескопа. Но след като колите и микробусите напуснат най-чувствителната зона, обяснява Джил Малуски, ръководител на отдела за новини и информация в обсерваторията.