IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как България изведнъж стана най-бързо растящият автомобилен пазар в Европа?

2024 вероятно ще е най-добрата година в новата история - но тенденцията се променя

Не са чак толкова чести случаите, в които България оглавява някоя позитивна икономическа класация в Европейския съюз. Но 2024 година със сигурност ще ни донесе един такъв случай: през нея България е най-бързо растящият пазар на нови автомобили на Стария континент. По данни на европейската браншова организация АСЕА, за първите девет месеца регистрациите на автомобили в страната са се увеличили с 18.4% спрямо същия период на 2023.
  
        
Софийски автосалон, автосалон, Volvo, София, Димитър Кьосемарлиев
Тепърва ще проличи дали проведеният през октомври Софийски автосалон ще се отрази съществено на продажбите. Снимка ДИМИТЪР КЬОСЕМАРЛИЕВ за Bulgaria ON AIR
  
        
Това идва на фона на стагниращ като цяло пазар в Европа, и на отчетливи спадове в някои от най-големите отделни пазари: Германия, Франция, Нидерландия, Швеция, Белгия. Само още две държави освен България могат да се похвалят с двуцифрен ръст - Полша (+13.8%) и Хърватия (+12%). Разбира се, в българския случай ръстът е върху доста ниска база - пазарът у нас си остава един от най-малките, съотнесени към броя на населението.
  
   
продажби, България, български пазар, статистика, графика, регистрации, нови автомобили
Още в края на октомври продажбите на нови моторни превозни средства (леки и товарни) у нас са близо до рекордните стойности. През последните два месеца на годината почти сигурно ще подобрят рекорда от 2008
   
         
Ако нещо драматично не се промени през последните два месеца на годината, 2024 ще влезе в историята като най-силната година за автомобилния пазар в България. Досегашният рекорд принадлежеше на 2008, с 57 927 регистрации на нови моторни превозни средства. За първите 10 месеца на 2024 числото е вече 53 187 по данни на МВР, а ноември и особено декември по традиция са от силните месеци за пазара. Тепърва се очаква да се види и евентуалният ефект от проведения през октомври Софийски автомобилен салон.
 
    
Александър Миланов, BMW Bulgaria
Според управителя на BMW Bulgaria Александър Миланов ефектът от изпълнението на натрупани стари поръчки от 2021 и 2022 вече е изконсумиран
 
 
 
Все пак есента донесе известно отрезвяване в сектора след еуфоричното начало на годината, когато продажбите клоняха към 5000 нови автомобила месечно. Според Александър Миланов, управител на BMW Group Bulgaria, огромният ръст в края на 2023 и началото на 2024 е бил извънредно явление, а забавянето в последните месеци е всъщност нормализиране на пазара. "На базата на наваксаните производствени мощности, на базата на бързия ръст на доставките по договори, подписвани още през 2021, 2022 и 2023, практически пикът на доставките и производството дойде през втората половина на 2023", обяснява Миланов. На практика през първото полугодие сме се сравнявали с относително слабия старт през 2023, докато сега базата за сравнение е много силната втора половина на 2023. "Но това не пречи 2024 да е по-силна като цялостна реализация, отколкото 2023", подчертава Миланов. Според него кризата в производството, предизвикана от логистични сривове и от недостига на чипове и други компоненти, вече е преодоляна, и занапред сроковете за доставка ще са значително по-кратки.
  
   
продажби, България, български пазар, статистика, графика, регистрации, нови автомобили
На фона на растящия пазар през 2024, интересът към автомобили с чисто електрическо задвижване е намалял с 11% спрямо миналата година

 

Традиционната справка на Automedia.bg показва 42 086 регистрирани нови леки автомобила (категории M1 и N1) за първите десет месеца на годината, което също е 18.4% спрямо 2023. През октомври новите регистрации са 4344. Ако ноември и декември повторят това постижение, което се очаква, тогава продажбите на леки автомобили ще надхвърлят 50,000 бройки за пръв път от 16 години насам. Съществената разлика с 2008 година обаче е, че сега и цените, и маржовете при новите автомобили са значително по-високи.

Промените в нагласите към електромобилите в Европа се усещат и в България: пазарът на чисти електромобили се е свил с 11% спрямо миналата година по данни на АСЕА, докато регистрациите на бензинови автомобили растат със 17%, на дизелови - с 29%, а на хибриди - с 38%.

  
   

 

 

0 от 500
  • #6
    5 rate up comment 6 rate down comment
    До 5 ( преди 1 седмица )
    Лизинг при 800 евро месечна заплата? За нова Дачия на практика най евтиното предложение на пазара трябва да плаща лизинг по 400лв на месец. Това значи да гладува или да пести от нещо друго или да взема кредити от всякъде и затъва до ушите до живот.
  • #5
    5 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    До долния.За лизинг да си чувал?
  • #4
    16 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    По интересно е да видим каква част от новите коли са закупени от частни лица-български граждани за лично ползване на територията на България и каква част са закупени от фирми които работят с пари от чужбина! Процентът на новите автомобили при частните лица най вероятно е нищожен! Особено извън София е рядкост частно лице да си купи нов автомобил. Купуват ги само бизнесмени и хора които разполагат с оборотни пари. Обикновения работещ българин изобщо не може да си помисли за нова кола.
  • #3
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Гост ( преди 1 седмица )
    Ще слушате Акио Тойода.Срив на електрокарите с - 11%, бензинови +17%, дизели +29% и хибриди +38% отчитат ръст в България, на пазар,в който няма изкривяване на пазара от субсидиите за електрокари.
  • #2
    8 rate up comment 2 rate down comment
    q ( преди 1 седмица )
    Леко разширете времевата линия, да се види след рекорда 2008 какво следва. Сега ще е същото. Аху иху и после ще е тихо. И така до следващият цикъл на увеличение.
  • #1
    11 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    факт е, че последните две години захлебиха яко дилърите