fallback

Нулев разход - митове или реалност

Кое е по-правилно - движение по инерция на неутрална или спиране с двигателя?

Някои шофьори искрено се радват, когато при движение по инерция с включена предавка видят нулев разход на гориво на бордовия компютър. Някои обаче започват да се съмняват дали такава ситуация наистина е възможна: при дълго спускане тахометърът показва 3000 оборота, но консумацията си е нула.

Наистина ли е така? "Това не може да е вярно", решава водачът, превключва на неутрална предавка и тръгва на празен ход, при който разходът определено е минимален. Но не и нула. Какво всъщност се случва и кога потреблението на гориво се оказва по-малко? И как да караме в този случай?

Чрез въздействие върху педала на газта водачът генерира заявка за въртящ момент в съответния времеви момент. Важно е да се отбележи, че не с натискане, а чрез въздействие: ECU (електронният блок за управление) внимателно следи не само на колко милиметра водачът е натиснал педала, но и дали го е освободил и колко бързо прави всичко това. И второ - в кой точно момент.

За да стане ясно, ето два примера. Ако ECU "забележи", че водачът не е отпуснал педала на газта твърде бързо при шофиране с достатъчно висока скорост с достатъчно голямо изискване за въртящ момент в момента, той "решава", че автомобилът е излязъл на пътя, приключил е с ускорението и ще продължи да се носи бързо и равномерно.

В този случай ECU ще реши, че е време да премине в круизен режим: включва най-високата предавка на автоматичната трансмисия, за да се пести гориво и да се поддържа скоростта възможно най-деликатно, леко променяйки ъгъла на отваряне на дроселовата клапа, времето за впръскване на гориво, повишаването на налягането и други. Основното е, всичко да бъде икономично, защото ефективността е същността на круизния режим в софтуера на ECU.

Това е първият пример. Сега си представете същото, само че водачът рязко отпуска педала на газта. В този момент някои автомобили смятат, че може да последва спиране и предварително активират напълно друга програма - спиране с двигателя. Тогава те рязко намаляват подаването на гориво, а в някои случаи дори принуждават автоматичната трансмисия да превключи една-две предавки. Какъв извод трябва да се направи от това?

Изводът ще бъде следният: ECU, въз основа на връзката между заявката за въртящ момент и текущите условия на шофиране, използва един или друг предварително зададен режим във всеки конкретен период от време. Един от тези режими е спиране с двигателя и точно той се използва при движение по инерция в момент, когато бордовият компютър може да покаже нулев разход на бензин. При движение на неутрална предавка е активен режимът на празен ход, който се различава от този на спиране с двигателя и тогава бордовият компютър не показва нулева консумация. Означава ли това, че колата е по-икономична, когато се спира с двигателя?

 

Жалко, че водачът не може да излезе извън колата, докато кара и да види дали от ауспуха излиза дим. Ако можеше, нямаше да има никакви съмнения: при движение по инерция на предавка подаване на гориво има - двигателят все още работи и гори бензин или дизел. Защо тогава бордовият компютър показва нулев разход?

Всъщност, в режим на спиране с двигателя параметрите на подаването на гориво са близки до тези при движение на празен ход. При някои коли в пресичането на двата режима има толкова много общо, че когато двигателят спре, бордовият компютър превключва единиците за показване на моментния разход от литри на 100 км на литри в час. Тогава цифрите за литри в час на празен ход и при движение по инерция ще бъдат много близки. Често може да забележите и обратното: ако ускорите и превключите на неутрална предавка, моментният разход в литри на сто километра също ще бъде нулев.

Всъщност обаче, няма да е нулев в нито един от тези случаи. На практика действителната консумация ще варира в диапазона от 0,5-0,9 литра на час, в зависимост от дизайна на двигателя и консумацията на периферни устройства като климатик, музика, отопление, вакуумна помпа и други, които изискват поне някаква консумация на енергия. В моментния модел на управлението на двигателя, част от въртящия момент в абсолютни (т.е. в нютон метри) или относителни (като процент от максималните) стойности винаги е запазена, за да се осигури работата на периферните устройства.

 

Водачът не може да задейства този резерв с натискане педала на газта - за него тези нютонметри просто не съществуват. И макар че осигуряването на този резерв изисква някакъв разход на гориво във всеки случай, ECU го смята за толкова незначителен, че не е необходимо да го показва на водача - нека от време на време вижда нула и се радва на факта, че климатикът издухва студен въздух в лицето му напълно безплатно. Така че, в режим на спиране с двигателя няма нулев разход. Всъщност винаги го има и е близък до разхода на празен ход.

С превключването на неутрална предавка или, обратно, като намалявате скоростта с двигателя, няма да може да спестите забележимо количество гориво. Така че, тук е по-важно друго нещо, а именно безопасността.

Шофирането на неутрална предавка е все едно карате неуправляемо превозно средство. Много хора забравят, че педалът на газта е също толкова необходим при шофирането, колкото и воланът, а при неутрална предавка това управление просто не съществува, дори е опасно. Ако при автомобил със задно задвижване спирането на двигателя ви позволява да избегнете занасяне на задния мост или ви помага да коригирате, ако то е започнало, трябва да шофирате с включена предавка. При предно задвижване излизането от буксуване винаги е придружено с подаване на и, разбира се, без включена предавка това също не става.

 

При дълги спускания спирането с двигателя ви позволява да избегнете прегряване на спирачните накладки и дискове, а ако спирачната течност е твърде стара, може също да предотврати кипенето й. Карането по дълъг наклон на неутрална и удържането на колата само със спирачки е меко казано рисковано. Не си мислете, че ако спирачките държат добре, те на сто процента де ви позволят да стигнете до края на спускането. Това не е вярно и ако добре ги прегреете, те веднага "изчезват". Навикът да се спускате по нанадолнище на на неутрална предавка е един от лошите навици, от които трябва да се отървете.

Макар че в режим на спиране с двигателя действителният разход не е нулев, не бива да се мисли, че при три хиляди оборота на коляновия вал моторът като по чудо ще засмуче повече гориво, отколкото ако работи на неутрална предавка - той конструктивно не е способен на това. Следователно, при приблизително еднакъв действителен разход на гориво при движение по инерция в неутрално положение и спиране на двигателя с предавка, винаги трябва да избирате второто: на първо място, това е въпрос на безопасност, а не на икономия на гориво.

fallback
  • #21
    Стр ( преди 1 месец )
    Ако говорим за ръчна ск кут съм съгласен,но автом да даваш на N за икономия си е направо игра с дявола...
  • #20
    анонимен ( преди 1 месец )
    Всеки може да закачи едно ОБД и да си погледне времената на дюзите пре различни режими на работа. До сега не съм видял инжекционен двигател, който при ППХ да не затваря подаването на гориво - разбира се през някакво количество празни такта ECU пуска и 1 пълен, за да поддържа цилиндъра в работно състояние. При ППХ разхода е 1/20
  • #19
    анонимен ( преди 1 месец )
    Спускане на скорост с над 1200 Об/Мин прави двигателя да работи, като компресор. Подаването на гориво спира.и разхода е 0, а не минимален, както е написано тук.
  • #18
    фф ( преди 1 месец )
    Незнам... на моята каручка си има coasting mode който си пускам когато пожелая като спускам и искам колата да се засили просто натискам перцето за по висока предавка и PDK кутията отделя и двата съединителя ако искам да закача двигателя към трансмисията за моторна спирчка *** натискам перото за сваляне на предавка.... определено карайки по инерция успявам да направя 1-2 литра по икономично предвижване...
  • #17
    бачо Кольо ( преди 1 месец )
    Никога не спускам колата си по надолнище на свободна-мотора хем подпира,хем си прави нищожната икономийка,хем щадиш спирачките когато си на скорост.
  • #16
    До 15 ( преди 1 месец )
    Няма смисъл да обясняваш на неграмотни! Нито ще те разберат, утре пък ще си признаят грешка, ако те разберат! Историята почти не познава такъв случай! В най-добрия случай разбират след 3 години теоретични обяснения и хиляди практически примери.
  • #15
    До 13 ( преди 1 месец )
    Абсолютно същото, което се детонира в цилиндрите Когато ти свърши горивото И въртиш стартера. Физиката си е същата, независимо дали я знаеш или не знаеш и дали ти харесва или не! Тези които я знаят я ползват за да им свърши работа Или за да се аргументират. Тези които не знаят физиката ползват обидни квалификации за тези които я знаят.. и това си е същото е няма да се промени. Природен закон е, че като свършат аргументите, идва ред на обидите. 12 е живото доказателство за неграмотност
  • #14
    анонимен ( преди 1 месец )
    Защо е необходимо изобщо нещо да се детонира в цилиндрите? Колелата въртят коляновия вал, а не обратното, и съответно движат буталата нагоре-надолу. В това състояние двигателят работи като компресор, само дето нищо не надува, а просто прекарва въздух през цилиндрите, откъдето идва и същинското спиране/съпротивление. Дори свещите могат да си "светят" в съответните тактове и ефектът ще същия като да хвърлят искра извън двигателя, т.е. никакъв.
  • #13
    Анонимен ( преди 1 месец )
    До познавачите на законите на физиката. И какво се детонира в цилиндрите, ако двигателят (ДВГ) работи? Може би сгъстен кислород? Му--а-ха-ха. Интернет ще измисли нова физика :)
  • #12
    анонимен ( преди 1 месец )
    Верно ли, Тротинетка признаваш си грешките? Че то всичко което пишеш е грешно.Самият ти Тротка си една грешка на природата,баща ти сигурно е бил кьор кютюк пиян кат те е правил.
fallback
Последни