fallback

Нулев разход - митове или реалност

Кое е по-правилно - движение по инерция на неутрална или спиране с двигателя?

Някои шофьори искрено се радват, когато при движение по инерция с включена предавка видят нулев разход на гориво на бордовия компютър. Някои обаче започват да се съмняват дали такава ситуация наистина е възможна: при дълго спускане тахометърът показва 3000 оборота, но консумацията си е нула.

Наистина ли е така? "Това не може да е вярно", решава водачът, превключва на неутрална предавка и тръгва на празен ход, при който разходът определено е минимален. Но не и нула. Какво всъщност се случва и кога потреблението на гориво се оказва по-малко? И как да караме в този случай?

Чрез въздействие върху педала на газта водачът генерира заявка за въртящ момент в съответния времеви момент. Важно е да се отбележи, че не с натискане, а чрез въздействие: ECU (електронният блок за управление) внимателно следи не само на колко милиметра водачът е натиснал педала, но и дали го е освободил и колко бързо прави всичко това. И второ - в кой точно момент.

За да стане ясно, ето два примера. Ако ECU "забележи", че водачът не е отпуснал педала на газта твърде бързо при шофиране с достатъчно висока скорост с достатъчно голямо изискване за въртящ момент в момента, той "решава", че автомобилът е излязъл на пътя, приключил е с ускорението и ще продължи да се носи бързо и равномерно.

В този случай ECU ще реши, че е време да премине в круизен режим: включва най-високата предавка на автоматичната трансмисия, за да се пести гориво и да се поддържа скоростта възможно най-деликатно, леко променяйки ъгъла на отваряне на дроселовата клапа, времето за впръскване на гориво, повишаването на налягането и други. Основното е, всичко да бъде икономично, защото ефективността е същността на круизния режим в софтуера на ECU.

Това е първият пример. Сега си представете същото, само че водачът рязко отпуска педала на газта. В този момент някои автомобили смятат, че може да последва спиране и предварително активират напълно друга програма - спиране с двигателя. Тогава те рязко намаляват подаването на гориво, а в някои случаи дори принуждават автоматичната трансмисия да превключи една-две предавки. Какъв извод трябва да се направи от това?

Изводът ще бъде следният: ECU, въз основа на връзката между заявката за въртящ момент и текущите условия на шофиране, използва един или друг предварително зададен режим във всеки конкретен период от време. Един от тези режими е спиране с двигателя и точно той се използва при движение по инерция в момент, когато бордовият компютър може да покаже нулев разход на бензин. При движение на неутрална предавка е активен режимът на празен ход, който се различава от този на спиране с двигателя и тогава бордовият компютър не показва нулева консумация. Означава ли това, че колата е по-икономична, когато се спира с двигателя?

 

Жалко, че водачът не може да излезе извън колата, докато кара и да види дали от ауспуха излиза дим. Ако можеше, нямаше да има никакви съмнения: при движение по инерция на предавка подаване на гориво има - двигателят все още работи и гори бензин или дизел. Защо тогава бордовият компютър показва нулев разход?

Всъщност, в режим на спиране с двигателя параметрите на подаването на гориво са близки до тези при движение на празен ход. При някои коли в пресичането на двата режима има толкова много общо, че когато двигателят спре, бордовият компютър превключва единиците за показване на моментния разход от литри на 100 км на литри в час. Тогава цифрите за литри в час на празен ход и при движение по инерция ще бъдат много близки. Често може да забележите и обратното: ако ускорите и превключите на неутрална предавка, моментният разход в литри на сто километра също ще бъде нулев.

Всъщност обаче, няма да е нулев в нито един от тези случаи. На практика действителната консумация ще варира в диапазона от 0,5-0,9 литра на час, в зависимост от дизайна на двигателя и консумацията на периферни устройства като климатик, музика, отопление, вакуумна помпа и други, които изискват поне някаква консумация на енергия. В моментния модел на управлението на двигателя, част от въртящия момент в абсолютни (т.е. в нютон метри) или относителни (като процент от максималните) стойности винаги е запазена, за да се осигури работата на периферните устройства.

 

Водачът не може да задейства този резерв с натискане педала на газта - за него тези нютонметри просто не съществуват. И макар че осигуряването на този резерв изисква някакъв разход на гориво във всеки случай, ECU го смята за толкова незначителен, че не е необходимо да го показва на водача - нека от време на време вижда нула и се радва на факта, че климатикът издухва студен въздух в лицето му напълно безплатно. Така че, в режим на спиране с двигателя няма нулев разход. Всъщност винаги го има и е близък до разхода на празен ход.

С превключването на неутрална предавка или, обратно, като намалявате скоростта с двигателя, няма да може да спестите забележимо количество гориво. Така че, тук е по-важно друго нещо, а именно безопасността.

Шофирането на неутрална предавка е все едно карате неуправляемо превозно средство. Много хора забравят, че педалът на газта е също толкова необходим при шофирането, колкото и воланът, а при неутрална предавка това управление просто не съществува, дори е опасно. Ако при автомобил със задно задвижване спирането на двигателя ви позволява да избегнете занасяне на задния мост или ви помага да коригирате, ако то е започнало, трябва да шофирате с включена предавка. При предно задвижване излизането от буксуване винаги е придружено с подаване на и, разбира се, без включена предавка това също не става.

 

При дълги спускания спирането с двигателя ви позволява да избегнете прегряване на спирачните накладки и дискове, а ако спирачната течност е твърде стара, може също да предотврати кипенето й. Карането по дълъг наклон на неутрална и удържането на колата само със спирачки е меко казано рисковано. Не си мислете, че ако спирачките държат добре, те на сто процента де ви позволят да стигнете до края на спускането. Това не е вярно и ако добре ги прегреете, те веднага "изчезват". Навикът да се спускате по нанадолнище на на неутрална предавка е един от лошите навици, от които трябва да се отървете.

Макар че в режим на спиране с двигателя действителният разход не е нулев, не бива да се мисли, че при три хиляди оборота на коляновия вал моторът като по чудо ще засмуче повече гориво, отколкото ако работи на неутрална предавка - той конструктивно не е способен на това. Следователно, при приблизително еднакъв действителен разход на гориво при движение по инерция в неутрално положение и спиране на двигателя с предавка, винаги трябва да избирате второто: на първо място, това е въпрос на безопасност, а не на икономия на гориво.

fallback
  • #12
    анонимен ( преди 49 минути )
    Верно ли, Тротинетка признаваш си грешките? Че то всичко което пишеш е грешно.Самият ти Тротка си една грешка на природата,баща ти сигурно е бил кьор кютюк пиян кат те е правил.
  • #11
    До 10 ( преди 1 час )
    Водни помпи. Моя грешка. Аз поне си признавам грешките, а в случая лапсусите. Да те питам ти все още ли вярваш на статията и това, че Исак Нютон, Никола Тесла и Алберт Айнщайн са измамници, които са подкупили образователната система, а този сайт и вие ги разобличавате? ВЯРВАШ ли на написаното в статията? Наистина ли ВЯРВАШ, че щом някой пише че две плюс две равно на четири или споменава някой физичен закон значи аз съм го писал? Затова ви се привиждам сайтове, за които вероятнов не знам че съще
  • #10
    анонимен ( преди 2 часа )
    Въздушни помпи,а Тротка неграмотен.
  • #9
    анонимен ( преди 2 часа )
    Хехех Тротинетка,сам си пишеш коментари и сам се хвалиш.Пак ли разтроение на личността те тресе,психопат тесларски?
  • #8
    До 1, 4,5,6 и 7 ( преди 2 часа )
    Вие сте радост за очите ми. Изключително съм щастлив, че все още има хора с критично мислене, които не вярват на всяко едно внушение написано в интернет, като тази статия например! Статия, която обяснява че Нютон е измамник, подобно на коментиращите, които вярват на такива статии! При спускане според законите на Нютон, не горивото, а кинетичната енергия на масата на автомобила върти както двигателя, така и всички спомагателни агрегати - алтернатор, климатик, маслени и въздушни помпи.
  • #7
    бачо Кольо ( преди 3 часа )
    ако изключиш от скорост-оставаш на празен ход с някакъв разход на гориво.
  • #6
    бачо Кольо ( преди 3 часа )
    Когато спускаш по надолнище без газ се нарича ППХ-принудителен празен ход и тогава при моторите с компютърно управление се изключва подаването на гориво към дюзите,а двигателя се върти от колелата чрез предаватената кутия и тогава е този нулев разход.Реално двигателя се върти принудително ,но си се маже от маслената помпа,само гориво не се подава.В момента в който подадеш газ компа "нарежда"на дюзите да впръскат гориво и мотора си продължава да работи с гориво.Същото става и ако изключиш от скор
  • #5
    анонимен ( преди 3 часа )
    На старите механични дизели икономията на гориво дори можеш ясно да я чуеш. Докато спускаш по наклон без газ на скорост двигателя става по тих отколкото на празен ход. Дюзите не тракат което значи че не се отварят и не преминава гориво през тях. Помпата не подава гориво когато двигателя се задвижва от инерцията. В момента в който пуснеш на свободна или натиснеш газта горивото тръгва и ясно че чува тракането на дюзите.
  • #4
    До 3 ( преди 3 часа )
    Гасенето на двигателя и пускането по инерция е доста ефективно и наистина спестява гориво при дълги спускания. Нали точно това правят автоматично и всички съвременни хибридни автомобили. В момента в който пуснеш газта всичко се изключва и остават само електрическите системи които се захранват от инерцията.
  • #3
    анонимен ( преди 4 часа )
    2-ри, колко огромна е тази разлика? На по новите модели се смята динамично разхода и при мене е 0.5/100. Отделна тема е - че по закон е забранено да караш колата да не е зацепена. Пусканто по инерция е като работа на празен ход, а по времето на москвичите, дори гасяха двигателя.. неща, които внаги са ме удивлявали при отците ми. Не че са спестявали нещо.. щото има ли спускане има и качване..
fallback
Последни