През последните години често може да се чуе твърдението, че plug-in хибридите (PHEV) съчетават най-доброто от два свята - на електромобилите (EV) и на автомобилите с ДВГ. И съответно те са мост към бъдещата пълна електрификация, което ги прави много привлекателни за потребителите.
На това обаче може да се погледне и от обратната страна, тъй като мнозина виждат PHEV като компромис - нещо по средата, което съчетава най-лошото от двата свята. Те са по-скъпи от традиционните хибриди, но в същото време на предлагат изцяло електрическо изживяване и това кара много купувачи да се чудят за какво точно плащат.
На втория по големи пазар в света - САЩ, например, PHEV представляват нищожните 1,9% от общите продажби за първите 9 месеца на годината. В същото време електромобилите имат 9,4% пазарен дял, а конвенционалните хибриди - 10,7%. И това не е заради липса на избор - към момента в Щатите се предлагат 41 различни PHEV, което е повече от конвенционалните хибриди (39) и по-малко от ЕV (60).
Каква е причината за ниските продажби на PHEV? Ново проучване на J.D. Power разкрива, че средната цена, плащана за компактен SUV с такова задвижване през тази година е 48 700 долара. За сравнение при аналогичен модел с EV сумата е 36 900 долара, а за хибрид 37 700. А да се плаща повече за нещо, което изглежда като компромис, не е добра идея.
Освен това се оказва, че клиентите не харесват особено своите PHEV. Изследването на J.D. Power показва, че общото удовлетворение от plug-in хибриди при потребителите е 669 точки от 1000 възможни. За сравнение, електромобилите за масовия пазар постигат 716, а премиум EV - 738 точки.
Част от недоволството произтича от неочаквани разходи. Много собственици на PHEV откриват, че техните превозни средства идват с по-високи от очакваните разходи за притежание, като едновременно с това изискването за зареждане от два източника допълнително усложнява нещата. И така потребителите откриват, че покупката plug-in хибрид не им носи нещо по-различно от нехибридната версия на същия модел.
Нещата с PHEV в Европа също не вървят добре в последно време. Като цяло продажбите на електрифицирани превозни средства в ЕС, Великобритания и държавите от Европейската асоциация за свободна търговия (EACT) от началото на годината са паднали с 4%, но през септември се забелязва оживление. Ръстът на електромобилите е 4%, но при plug-in хибридите се отчита спад от цели 12%.
Всичко това кара експертите да прогнозират, че PHEV са изправени пред тежка битка, за да убедят купувачите, че си заслужават по-високата цена и по-сложните технологии, на които разчитат. Ако обаче се вземат предвид изключително високите разходи за подмяна на батерии след гаранционния период, както и рязкото обезценяване, от което тези автомобили страдат, става ясно защо много потребители са склонни да се придържат към по-традиционни опции.