Повечето автомобилни тестове включват нови модели и се случват на места като Майорка или Южна Франция. Този ни отвежда на един междуселски път в Румъния, за да караме... 36-годишна кола. Само че колата не е от златния фонд на автокъщите в Дупница, а една от живите легенди на автомобилизма. А междуселският път е може би най-прочутият планински път в света.
Вижте видео от теста на Porsche 930, 964, 993 и 992:
През тази година турбо версиите на Porsche 911 навършват точно половин век. По една космическа случайност се навършва и половин век от построяването на Трансфъгърашан, най-необикновения автомобилен път в Румъния. Идеален повод да съчетаем двете в едно.
ИДЕЯТА ЗА ТУРБОКОМПРЕСОРА - механизъм, който използва отработилите газове от двигателя, за да нагнетява сгъстен въздух към горивната камера и така да повишава мощността и ефективността - далеч не е на Porsche, разбира се. Първият патент е отпреди почти 110 години, на швейцареца Алфред Бюки. Но дълги години употребата му в автомобили си остава проблемна. През 60-те години Oldsmobile пуска Jetfire - първата серийна кола с турбо, но тя живее съвсем кратко. Както и последвалото я BMW 2002 Turbo.
Именно Porsche е компанията, която първа лансира турбокомпресорите в сериен модел, който успява да се задържи на пазара. Отначало експериментите са фокусирани най-вече върху състезателните автомобили, разработвани от гении като Ханс Мецгер и Валентин Шефер. Турбо технологията ще даде 17 от рекордните 19 победи на Porsche в 24-те часа на Льо Ман.
Но съвсем скоро турбото е прехвърлено и към "цивилните" коли на компанията. През 1973 прототипът на Porsche 911 Турбо е показан на автосалона във Франкфурт. През 1974 първото серийно 911 Turbo е подарено на Луиза Пиех, сестрата на Фери Порше и майката на Фердинанд Пиех, за нейната 70-годишнина.
А сега, в чест на 50-ата годишнина от онзи юбилей, Музеят на Porsche изоставя обичайната си предпазливост и ни дава възможност да покараме три от най-емблематичните Porsche 911 Турбо в историята, заедно с актуалното поколение.
Обикновено тези коли са достъпни за малко и само в контролираната среда на затворените писти. Но сега ще ги тестваме из сгъстения трафик на румънската провинция, по пътища с повече дупки и неравности дори от българските, и с препятствия, които се простират от странно паркирани пътностроителни машини до нахално просещи мечки.
МАКАР ДА СА ВРЪСТНИЦИ, СЪДБИТЕ на Porsche Turbo и на пътя Трансфъгърашан са много различни. Докато историята на Porsche Turbo е поредица от победи, рекорди и радости, историята на Трансфъгърашан не е чак толкова оптимистична. Този път всъщност е построен не за удоволствие на любителите на класически коли, а за военни цели от Никулае Чаушеску - като защита срещу евентуално нахлуване от съветски войски, по подобие на онова през 1968 в Чехословакия. Строителството е черна страница в историята на Румъния. Официалната статистика казва, че жертвите на строежа са 40. Но всъщност в Румъния се знае, че са десетина пъти повече.
В името на секретността проектът е възложен не на професионални пътни строители, а на румънската армия. Трудният терен през Фъгърашките планини изисква много взривяване - оттам и трагично високият брой на жертвите. Впрочем секретността е напълно обезсмислена само две-три години по-късно с изстрелването на ново поколение шпионски сателити. И до днес наричат този път "Лудостта на Чаушеску".
Porsche 911 964 Turbo
ЗА ЖАЛОСТ В КОНВОЯ НИ НЯМА ЕКЗЕМПЛЯР от първото 911 Тurbo от средата на 70-те - което едва ли е чудно, защкото при 2850 произведени бройки то е доста рядка кола в наши дни. Но и следващите поколения не са точно масови. За нас преживяването "50 години турбо" започва с третата генерация: 964, поколението от 90-те години, което също е доста рядко, защото появата му съвпадна с една голяма криза в световната икономика. Тази кола е последната със задно предаване, и в Porsche си спечели името "създателят на вдовици", защото много инженери на високи позиции в компанията завършиха живота си в канавките в околностите на Щутгарт.
Оттогава Porsche въведе задължително обучение по шофиране, преди да даде на служителите си служебна кола с турбокомпресор. Понеже караме една от по-ранните бройки от 964, отзад все още е 3.3-литровият двигател от предишното поколение, развиващ 320 конски сили. През 1992 той е заменен с по-съвременен 3.6-литров мотор, конете стават 360 и като опция се появява задвижване на четирите колела. Общо от 964 Turbo са произведени по-малко от 3700 бройки.
Porsche 911 993 Turbo S
После идва ред за смяна на колите и се озоваваме в 911 Turbo S от поколението 993, произведено през 1998. Това е и колата, с която най-много трябва да внимаваме днес. И останалите класики не са точно евтини, с цени между 150,000 и 350,000 евро, но тази спокойно може да струва над 600,000 - ако някога Музеят на Porsche реши да я продаде, разбира се. Освен това, това е и най-сложната за каране кола, защото има керамичен съединител, който изисква много специфично боравене. Най-голямата технологична новост тук е замяната на единичния турбокомпресор с два по-малки - решение, което елиминира турбо дупката и увеличава мощността до смайващите за средата на 90-те години 408 коня. При такива показатели не е чудно, че в Porsche решават задвижването на четирите колела да е вече серийно.
ТОВА, КОЕТО НИКОЙ НЯМА ДА ВИ КАЖЕ за класическите Porsche, е колко некомфортни са всъщност, поне за хора с ръст над 1.65 метра. Тук няма 18 различни начина да настроите волана и седалката: вие се адаптирате към тях, а не те към вас. Но нямате време да мислите много-много за това: шофирането на тази кола изисква цялото ви внимание. Почти не усещаме как минава времето и стигаме езерото Бъля, най-високата точка на пътя, малко над 2000 метра надморска височина. И мястото за поредната смяна на колите.
Тук вече е моментът да изпробваме актуалното поколение, 992 Тurbo S. То може и да не дава същото усещане за непосредственост като класическите 911, но напълно компенсира това със значително повече мощност: 650 коня. Задвижва се от 3.7-литров шестцилиндров боксер, при който компресорът ви дава смайващите 800 нютонметра въртящ момент. Ускорението от място до 100 км/ч отнема 2.7 секунди; ускорението от 0 до 200 км/ч е само за осем секунди. Нито една от класиките не може да се мери с тази кола.
Актуалното Porsche 911 992 Turbo S
Но най-големият шок е колко по-лесна е тя за каране, въпреки чудовищните параметри. Тук е моментът и да оценим в пълна степен какво представляват турбокомпресорите с променлива геометрия на Porsche. Само едно сравнение: домашната ви перална машина вероятно е способна на 1600 оборота в минута. Една бормашина прави към 3800. Двигателите от Формула 1 се развъртят до към 15,000 оборота в минута. Турбокомпресорът тук прави 200 хиляди оборота.
Мечките от Фъгърашките планини отдавна са свикнали с трафика по пътя и сами идват към автомобилите да изпросят нещо за хапване
СЛЕД ТОВА ПРЕЖИВЯВАНЕ ДОРИ АКТУАЛНИТЕ ВЕРСИИ на Panamera Turbo и на хибридния Cayenne ни се струват леко безинтересни. Накрая обаче ни чака черешката на тортата: най-старата кола тук, Porsche 911 Turbo от втория етап на поколението 930. За разлика от по-ранните варианти, тук има междинен охладител, който позволява към горивната камера да се подава с около 70 градуса по-хладен въздух и повишава чувствително ефективността.
За сметка на това обаче тази кола няма никакви глезотии от типа на ABS, тракшън контрол или електронна стабилизация. Няма даже серво на волана, каквото имаха москвичите в моето детство. Двигателят е 3.3-литров боксер, развиващ 300 конски сили и 260 километра в час максимална скорост.
Porsche 911 930 3.3 Coupe
Честно казано, сравнено с актуалното 992, това Turbo e… смешно, даже малко недодялано. Но в усещането от една толкова аналогова кола има нещо неповторимо, нещо, което модерните коли не могат да дадат в пълна степен. Това не е сложен инструмент, който любезно ви позволява да го управлявате. Това е първобитна машина, над която трябва да наложите властта си. И когато го сторите, наградата е чувство за удовлетворение, което напълно компенсира оскъдните удобства и чисто символичното присъствие на климатика. Porsche 930 е наистина подобаващата кулминация на този ден.
УСПЕХИТЕ НА PORSCHE през 70-те и 80-те години имаха най-голяма заслуга думата "турбо" да стане толкова специална. Днешните деца не го знаят, но едно време всяко впечатляващо нещо бе "турбо". Имаше прахосмукачки Turbo, телевизори Turbo, аудиосистеми Turbo и, естествено, дъвки Turbo. Имаше и устойчиви жаргонни изрази като "турбо готин". А най-турбоготиното нещо, естествено, беше Porsche 911 Turbo. Днешният ден убедително ни напомни защо беше така.
Още снимки от теста за 50 години Porsche Turbo вижте в ГАЛЕРИЯТА: