fallback

Защо се срина Jaguar?

Британците имаха страхотна моделна гама и бяха сред първите, които внедриха EV, но сега изглеждат обречени

Jaguar съществува от близо 80 години, но рядко нещата с марката вървят гладко. От 1966 г. британският производител е имал четирима различни собственика, като последните двама - Ford и Tata, се опитват да изкарат компанията на печалба, но нещата стават все по-трудни.

Проблемът не беше самоличността на Jaguar. В продължение на десетилетия марката предлагаше красиви спортни купета и бързи луксозни седани. Проблемът беше, че нито един съвременен автомобилен производител не можеше да оцелее само със седани и спортни купета - дори Porsche беше принуден да направи Cayenne.

По ирония на съдбата Jaguar беше наясно с това по-рано от повечето производители. След като Tata Motors закупи марката и я комбинира с Land Rover през 2008 г., нейната гама беше изградена доста бързо. Тя включваше три седана, които да съперничат на германците (включително достоен конкурент на BMW 3-Series), вечния спортен автомобил F-Type и електрически кросоувър, наречен I-Pace. И тъй като Land Rover се фокусира върху по-здрави SUV, изглеждаше, че JLR покрива всички сегменти.

Повече от десетилетие Jaguar, поне привидно, вървеше напред със силни темпове. Продажбите нараснаха рязко между 2011 г. и 2018 г., но през 2022 г. техният брой се сви до нивата, от които марката стартира. Сега JLR официално прекрати производството на всеки един модел на Jaguar с изключение на F-Pace, но и той няма да се задържи още дълго на този свят.

Какви са причините за тази катастрофа? Основната е, че Jaguar се бореше в сегменти, в които нямаше как да предложи конкурента цена и съответно да печели пари. В същото време пътят му към печалби от SUV беше блокиран от собствената му сестринска марка Land Rover.

Дори това обаче е само част от истината. Почти всеки автомобилен производител се опитва да предизвика господаря в даден сегмент, като в случая става дума за „убиец“ на BMW 3-Series. Освен основните конкуренти от Mercedes и Audi срещу баварския седан се изправиха модели на Lexus, Cadillac и Alfa Romeo.Да, дори Jaguar направи подобен опит с XE, като той се открои над останалите.

Тук трябва да се каже, че високопроизводителните версии на тези автомобили са достойни за уважение сами по себе си. Наистина, CT4-V Blackwing, който последва ATS-V, предлага по-ориентирана към водача алтернатива на настоящите M3 и M5. Въпреки това, обикновените версии на тези Cadillac не са 3-Series. Lexus IS беше твърде мек, с ужасна информационно-развлекателна система, Cadillac ATS/CT4 никога не е имал правилния двигател, а Alfa Romeo Giulia си е... Alfa Romeo.

Обикновеният XE по нищо не отстъпва на 3-Series, особено в по-високите си версии. Интериорът беше по-добър, двигателят беше по-мощен и дори осемстепенната автоматична трансмисия - основна част от съвременните BMW, беше настроена по-добре.

Подобни похвали могат да бъдат отправени към F-Type. Той проправи уникален път между двата гиганта в сегмента - Porsche 911 и Chevrolet Corvette. Продажбите му бяха сравнително нищожни, но той завърши класическото портфолио на Jaguar със страхотен V8 двигател, ръчна скоростна кутия и дори задвижване на четирите колела.

Седаните XF и XJ и кросоувърът I-Pace направиха гамата на Jaguar още по-привлекателна. Шоурумите на марката в един момент бяха пълен с автомобили, които са конкурентни, обърнати към бъдещето и наистина желани. В един момент обаче всичко това изчезна.

Решението да се изгради тази впечатляваща гама беше риск, който не се изплати и сега JLR отговори, като реорганизира Land Rover в името на рентабилността и пое друг огромен риск за Jaguar, като заложи изцяло на електричество. Освен това марката ще бъде препозиционирана на пазара, за да се конкурира с Bentley и Porsche. Същото се опитва да направи и друг легендарен английски производител - Lotus, като към момента там нещата не се получават.

Едва ли друга автомобилна компания е имала по-интересно десетилетие от Jaguar. Марката е едновременно реликва от 20-ти век, която продължава да привлича окото и няма как да се игнорира. В един момент тя се издигна бързо и се конкурираше с най-добрите, но сега се върна на изходна позиция. А сега ще направи нов опит да полети нагоре, който изглежда обречен...

fallback
  • #7
    а бяха сила ( преди 2 месеца )
    Проблема при тази марка се заформи дълбоко икономически, като много странични фактори изиграха своята роля - не само брейкзит и ковид, а и налагането на сегмента с SUV-пародиите на джипки + малко грешни решения от страна на ръководството. Серия (комедия) от грешки така да се каже.
  • #6
    анонимен ( преди 2 месеца )
    БМВ имат едно много сериозно предимство. Обществената нагласа и социалната стойност. От всичките тея изброени марки им коли, много по-здрави и добри от 3-та серия. Но с ниска социална стойност. Това е определящото. БМВ-истите са единствените хора, от които съм чувал разговори за сервизи на нови коли на по 20-30000 км да се възприемат като нещо нормално
  • #5
    анонимен ( преди 2 месеца )
    С този дизайн как да се купуват кой знае колко? То и БМВ се чудя кой ги купува с техния дизайн,както и мерцедес.
  • #4
    Факт! ( преди 2 месеца )
    Защото Англия/Британия се срина. Факт!
  • #3
    UK ( преди 2 месеца )
    Джон, могат ли хора, чийто най-голямо постижение е кърито, да правят истински Ягуар? Не могат Сър, не знаят рецепта за ягуар с къри .....
  • #2
    Leberknoedl ( преди 2 месеца )
    С боклучави продукти не можеш да привлечеш клиенти в дългосрочен план. Същата съдба чака и Тесла.
  • #1
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Еми.. прекалено много управленски грешки. Много вероятно не и без съгласието на ТАТА.
fallback
Последни