fallback

Първата магистрала в света празнува 100 години

Аутобанът е построен в Италия и свързва Милано с Варезе

Първата пътна магистрала в света не е построена в Германия или САЩ, както вероятно мнозина си мислят. Тя се намира в Италия и днес е известна като A8 или Autostrada dei Laghi. Трасето е открито на 21 септември 1924 г.  от краля на Италия - Виторио Емануеле III, и  от инженера, който го е проектирал - Пиеро Пуричели.

100-годишнината на магистралата ще бъде официално чествано този уикенд с  шествие от исторически превозни средства. В него ще участват само мотоциклети и автомобили, които са произведени преди 1945 г. Едновременно с него на билбордове по трасето, а и не само там, ще бъде излъчена историята на A8 - от началото на строежа до наши дни.

Любопитното е, че A8 е започната да се строи, когато повечето хора са се придвижнали с каруци, велосипеди или влакове. По това време вече са съществували някои магистрали - в Ню Йорк (Long Island Motor Parkway) и Берлин (Automobil Verkehrs und Übungs-Straße), но те са били проектирани и построени само за автомобилни състезания и частен трафик.

„Модерната“ концепция за магистрала, т.е. път, предвиден само за бърз трафик и автомобили, се ражда с магистралата Милано-Варезе. Именно тя получава и сертификата за първата платена магистрала в света - определение, което по-късно е усъвършенствано с кралски указ №. 1740 от 1933 г. Той определя магистралите като запазени само за моторни превозни средства.

В Италия сега се движат над 50 милиона превозни средства, докато през 1924 г. те са били малко под 85 000 (около 57 000 коли, 25 000 камиона и около 2500 автобуса). Магистралата Милано-Лаги се ражда с една лента във всяка посока, с широчина варираща от 11 до 14 метра и настилка от бетонни плочи с дебелина от 18 до 20 см. Маршрутът е почти изцяло прав, с няколко завоя с радиус не по-малък от 400 метра и с наклони в рамките на 3%.

Изграждането на магистрата струва 90 милиона лири по онова време (съответстващо на същата сума като днес в евро), като в него участват над 4000 души. Те работят денонощно,  премествайки 2 милиона кубически метра пръст. За полагането на бетона от САЩ са доставени пет бетонобъркачки Koehring-Paving.

Новата магистрала незабавно осигурява пунктове за плащане на изминат участък и такси. Те не се плащат в специални пуктове, както е сега, а а в зоните за обслужване и паркиране, което е задължително. Тарифите варират според вида на превозните средства и тяхната мощност:

9 лири за мотоциклети;

12 лири за превозни средства до 17 конски сили;

17 лири за превозни средства между 17 и 26 конски сили;

20 лири за превозни средства над 26 конски сили;

от 40 до 60 лири за автобуси в зависимост от дължината.

За двупосочен билет се дава 20% отстъпка, като той важи за периода от 6 часа сутринта до 1 часа през нощта, а приходите отиват за поддръжка и обслужване на трасето. Освен това до 1946 г. събирачите на такси са били задължени да носят фирмената униформа и да поздравяват преминаването на всяко превозно средство, влизащо на магистралата или излизащо от нея.

fallback
  • #4
    До 3 ( преди 2 месеца )
    Ка не сложи една запетая или точка- да те разберем кво искаш да кажеш.
  • #3
    анонимен ( преди 2 месеца )
    за съжаление в *** има двулентов път с аварийна лента и ограничения на скоростта тук таме може да влезеш в клуб 300 но си е екстремно преживяване предвид ужасната и опасна пътна настилка преди 25 години един познат от близкия изток ме пита с кого водим война викам защо ами има следи от кратери по пътищата това е положението ние сме прости важното е че се разбираме
  • #2
    анонимен ( преди 2 месеца )
    1-ви, голям си оптимист:))
  • #1
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Ние ще честваме 100 години на магистрала Хемус. Тогава ще бъде готова.
fallback
Последни