fallback

Защо цените на колите се повишиха толкова много?

За 20 години популярен модел като Volkswagen Golf струва два пъти повече

Цените на автомобилите се повишиха много през последните години и всички шофьори забелязват това. По-трудно е обаче да разберем колко точно и защо са нараснали ценоразписите на колите, които караме. Проучване на Transport & Environment от миналата година показва, че основните европейски производители са увеличили цените на своите базови модели с 41%. Защо обаче се стигна до това положение?

Volkswagen Golf поскъпна двойно за 20 години

Пример за подобен скок на цената е Volkswagen Golf - един от най-продаваните модели в Европа, като в случая са сравнени неговата ценова листа от преди 10 и 20 години. През 2004 година Golf 5 в базовата версия е струвал най-малко 15 950 евро, през 2014 година цената на Golf 7 започва от 17 650 евро, като тук е ръстът е 10,6%. Големият скок обаче е регистриран през 2024 г., когато популярният Volkswagen се предлага за минимум 30 150 евро. Това е увеличение от 70,8% спрямо 2014 г. и +89% спрямо 2004 г.

Накратко, тези, които искат да купят Golf днес с начално ниво на оборудване и двигатели, трябва да похарчат почти два пъти повече, отколкото преди десет или двадесет години. Какви са основните причини?

Криза с микрочипове

Една от основните причини за поскъпването е недостигът на микрочипове. Пандемията от Covid-19 доведе до спиране или забавяне на производството на полупроводници, забавяйки производството на превозни средства. Това намали предлагането, увеличи търсенето и съответно цените на автомобилите.

Заводите за производство на интегрални схеми, концентрирани предимно в източни страни като Китай, Тайван и Южна Корея, все още не са се присъединили към също толкова големи фабрики за чипове в Европа (макар и планирани) и това все още прави автомобилния пазар зависим от вноса, със свързаните с него проблеми със снабдяването в случай на международни кризи

Повишаване на цената на суровините

Според оценка на J. P. Morgan почти половината от увеличението на цените на новите превозни средства се дължи на увеличаването на разходите за производствени фактори, като суровини. Цената на стоманата, алуминия, медта и пластмасите достигна своя връх през 2022 г., но остава проблем с високите разходи за транспорт, логистика, труд и електроенергия, които доставчиците прехвърлят на производителите на автомобили.

Към това се добавят високите нива на инфлация, които в различни части на света влияят върху производствените разходи за автомобили и следователно върху потребителските цени.

По-малко продадени автомобили, повече печалба от автомобил

Спадът в продажбите на автомобили, който започна през 2020 г. и все още е далеч от нивата отпреди пандемията, тогава доведе до още едно последствие върху каталожната цена. По-малко продадени автомобили означава по-малко печалба за производителите, които следователно се стремят да увеличат маржовете за всяко отделно доставено превозно средство.

Това се изразява в необходимостта да се направи повече печалба от всяка продадена кола, за да се поддържат високи печалбите, които да бъдат разпределени между акционерите, като се увеличи каталожната цена, за да се получи печалба, равна или по-голяма от тази в периода преди Covid.

Екологични разпоредби

Освен това има все по-строги екологични разпоредби в Европа, които принуждават производителите на автомобили да инвестират в технологии с ниски емисии, като усъвършенствани системи за намаляване на емисиите и по-ефективни двигатели.

Планираното спиране през 2035 г. на автомобили с двигатели с вътрешно горене също подтикна големи групи да инвестират няколко милиарда евро в развитието на нова индустрия за електрически автомобили, която също преминава през скъпи гигафабрики за производство на батерии.

Помощ при шофиране и системи за безопасност

През последните години Европейската комисия направи серия от системи за безопасност и помощ при шофиране (ADAS) задължителни за новоодобрените автомобили, което в крайна сметка повишава цените на автомобилите. Говорим за важни за пътната безопасност функции като автоматично аварийно спиране, поддържане на лентата, разпознаване на умората на водача или eCall за спешни повиквания.

Към това се добавят все по-строгите критерии, приети от Euro NCAP за присъждането на известните 5 звезди при краш-тестове. Всичко това си има цена, тъй като компонентите, технологията и интеграцията на тези нови ADAS все повече влияят върху крайната цена на автомобила.

fallback
  • #18
    abc ( преди 3 месеца )
    За 20 години имало инфлация, добре.... Обаче конкретен факт: 2017 един Ситроен C3 с 1.2 бензин трицилиндровия 82 коня беше 22 хиляди лева. На автоизложението 2022 абсолютно същия модел, с абсолютно същите екстри беше вече 32 хиляди лв.Получава се 45% увеличение на цената за 5 години.
  • #17
    Мда ( преди 3 месеца )
    Преди 20 години наливна Загорка по заведенията беше 1.80лв, сега е 5лв! Нито микрочипове има, нито е станал по-голяма, нито с повече екстри като колите! Алчните 100 годишни автомобилни производители ли са виновни! Само инфлацията за тези 20 години да сметнете прави по-голяма разлика от това поскъпване! Заплатите ви как се промениха за 20 години?Още ли сте на 120лв минимална? Като пишете коментари изобщо мислите ли?
  • #16
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Ами, не ги купувайте, бе! Пластмасови Лего-та с таблети за 50 еврака, 3 цилиндрови недоразумения с турбота и пресована "Еко-рапица" в "каютата", която скърца след третия завой! Аз си карам от последните класики с всички възможни екстри! Истински 3-литров мотор, истински физически копчета и бутони, истинска кожа и т.н. и т.н. Т.е. с тотално всички, ама необходими, екстри! Гледам, че първият внесен "Сайбъртрек" в България е на цена от 333,490 кинта! ******ти, Сър! Смях в залата! Със здраве!
  • #15
    raiders ( преди 3 месеца )
    Браво, има точни коментари! Алчни 100г. автомобилни компании, оправдания.от 100 кладенци, защо трябва да са със средно 30% нагоре цените. Да си ги продават, Китай няма такива проблеми.
  • #14
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Нямат оправдание в.момента за цените на които продават (или поне се опитват, като ако човек не е крайно нуждаещ се и си печели парите сам, не знам каква би била мотивацията му да плаща подобни цени за същите коли, които се продаваха преди 4 години с поне 30% по-евтино). Цените на стоманата, алуминия и чиповете за коли са много надолу от тези 2022, но не виждам поевниняване при колите. Усладиха им се печалбите, но ще е за кратко че китайската зима идва в Европа.
  • #13
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Чувам в Раша се върнаха към Евро 3 стандарта, без abs, esp, и цените с 50%, ама нагоре.
  • #12
    Друг Гост ( преди 3 месеца )
    Борсите също имат влияние - автомобилните производители се конкYрират с ИТ компаниите. Никой няма да си купи акции на авто производител ако няма ръст на печалба и не раздават дивиденти - ще си купят на НВидия. Всички тези затваряния на заводи са заради акционерите - те си искат дивидентите, въпреки, че може би стратегически не са правилни. Изобщо, според пазара на акции, всеки бизнес трябва да има ввечен ръст на печалбата или е аут
  • #11
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Докато има пазар има и цена.. не е скъпо щом го продават с достатъчна за тях печалба. Ако спаднат продажбите, ще спадне и цената, но надали до нивата от преди поради всичките причини от статията.
  • #10
    Лудория ( преди 3 месеца )
    Инфлацията за тези 20 години в ЕС е около 50%. Така че дори само това е достатъчно да е такава цената. Като добавим с още колко неща набухаха автомобилите поради нормативни измислици, и цената готова. Да махнат Евро стандарта, както и всички електронни асистенти, тогава стой и гледай как цените ще потеглят надолу въпреки всичко изброено в статията...
  • #9
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Защото дори и на тези цени явно има купувачи. Или поне имаше доскоро. Не го разбирам нито това, нито същата ситуация при недвижимите имоти например, но е факт. И после народе реве, че нямал пари и всичко било скъпо.
fallback
Последни