Възползвайки се от дефицита на нови автомобили, който се формира на пазара след пандемията, надценките на дилърите с 30 до 50 процента от препоръчителната цена на производителя при продажбите на нови автомобили играят значителна роля за ускоряване на инфлацията. Това показва проучване на Бюрото по трудова статистика на САЩ.
Печалбите на търговците са допринесли за между 0,3 и 0,7 процентни пункта от над 15-процентното увеличение на индекса на потребителските цени между края на 2019 г. и края на 2022 г. според Wall Street Journal. Подобна алчност е стимулирала повишаването на цените във всички сектори на икономиката според изследването.
Авторът на проучването сравнява индекса на потребителските цени, който илюстрира колко плащат клиентите за колите си, с индекса на цените на производител, който показва какво плащат търговците на производителите за техните автомобили и установява, че двете линии на графиката се разминават значително през последните години в голяма степен с надценките на дилъра.
Комбинацията от затруднено предлагане в резултат на проблеми във веригата за доставки се сблъска с повишено търсене на нови автомобили и така се създаде спирала. Купувачите, които не могат да си позволят тези увеличени цени, но искат автомобил, се насочиха към употребявани такива. Така и цените на колите втора ръка нараснаха.
Националната асоциация на автомобилните дилъри обаче не е съгласна с тази констатация, като я нарече „абсурдна“ и допълва, че всеки собственик, който е продал колата си над средната пазарна цена, също може да бъде обвинен за увеличаването на инфлацията.