Мнозина днес я смятат за неизбежна, но никой не смее да предвиди какъв ще е изходът. Германската автомобилна криза е едновременно причина и следствие от момента на изключителна слабост, пред който е изправен Берлин при поддържането на разумни икономически цели.
Според Федералната статистическа служба германският брутен вътрешен продукт е имал нулев процентен ръст през второто тримесечие на 2024 година. През предходните три месеца са отбелязани -0,2% спас. През цялата 2023 г. той е -0,3%, като Германия е единствената страна от групата на G7, която влиза в отрицателна линия.
Застой, в който колата е двоен герой. От една страна няма силен тласък за закупуване на нови автомобили. От друга отрицателното представяне на такива големи производствени компании като автомобилните не може да не се отрази на общите сметки на държавата. Знаем, Германия е много зависима от износа. Порочен кръг, който си струва да се обобщи възможно най-ясно.
Според официалните данни съотношението на търговията към брутния вътрешен продукт на Германия надхвърля 80%. Средното за основните индустриализирани страни не достига 60%, а при САЩ и Китай дори 30%. Такъв висок дял обяснява уязвимостта на германския автомобилен сектор на фона на затягането на отношенията на Европейския съюз с Пекин, но също и на променящите се вкусове на пазара в азиатската страна.
Според това, което съобщават митниците на Китай, германският износ там е намалял с 11% през първите седем месеца на 2024 г. Анализаторите в индустрията отбелязват, че от 2020 г. до днес пазарният дял на германските производители на автомобили под Великата стена е спаднал от 19 до 16%. Допълнителните щети, които се виждат, са тези от митата, които Пекин планира да наложи на западните автомобили с двигатели на 2,5 литра. Разбира се, това удря яко премиум марките на Германия. Според авторитетния вестник Automotive News Europe, това ще удари гама от автомобили, които миналата година са донесли 1,1 милиарда евро на Германия само от Китай.
Според доклад, изготвен от експерти на Marklines и лансиран от немската информационна агенция Dpa, през 2023 г. заводите на Volkswagen, BMW, Mercedes и други автомобилни производители вече работят с малко над две трети от производствения си капацитет. Фабриките можеха да направят до 6,2 милиона коли през 12-те месеца, но 4,1 милиона единици всъщност слязоха от поточните линии.Кризата вече изглежда очевидна.
През последните 24 месеца намаляващото производство съответства на намаление на броя на служителите, равно на само 8%. Общият брой на заетите в немската автомобилна индустрия възлиза на 770 000 служители. Според агенция ДПА, Volkswagen регистрира 14% по-малко печалба през първата половина на годината, BMW поевтиня с почти 15%, а Mercedes с почти 16%. Всички компании са преразгледали окончателните си финансови цели за 2024 г. надолу.
Според последните данни, обработени от асоциацията на производителите ACEA, през първите седем месеца на 2024 г. в Европейския съюз са продадени 815 399 нови електрически автомобила което представлява 12,5% от общия брой. През юли процентният спад допълнително се консолидира до 12,1%. Поглеждайки директно към Германия , данните за месец август 2024 г. са още по-обезсърчаващи. Колите там, задвижвани с батерии, намаляват с 68,8% в сравнение с регистрациите през същия месец на 2023 г.
Стимулите, идващи от Европейския съюз, оказват още по-голям натиск върху Берлин със спиране на продажбата на бензинови автомобили през 2035 г. Тиери Бретон, еврокомисар за вътрешния пазар в оставка, подчерта пред германския икономически всекидневник Handelsblatt как "успехът на прехода към електрическа мобилност в Съюза зависи от разширяването на инфраструктурата за зареждане". Потвърждавайки, че автомобилната криза в Германия е непредсказуема.