fallback

Какво се случва, когато техниката на вашия автомобил остарее?

Масовият отказ от 3G ще донесе много проблеми на собствениците

Днешните автомобили са основно компютри на колела. Една съвременна кола съдържа между 1000 и 1500 полупроводникови чипа. За електрическите превозни средства това са до 3000 чипа. Точно като при компютър, функциите на вашия автомобил може да остареят и да не се поддържат от производителя. Въпросът е след колко време ще се случи това?

През 2022 г. американецът Джейк Браун си купува Volkswagen Passat, моделна година 2017. Преди покупката той е наясно, че Volkswagen е имал проблеми с някои функции за свързаност, но от компанията-производител твърдят, че предстои актуализация. Оказва се обаче, че колата работа на 3G - услуга, която в САЩ се осигурява от компанията AT&T. Тя обаче е спряна още същата година.

Без нея моделите на VW, произведени между 2014 и 2019 г., вече нямат достъп до интелигентни функции, включително дистанционно стартиране, предупреждения против кражба и спешна помощ. И производителят на автомобила още не е намерил решение на проблема. Също важи и за модели на Hyundai и Nissan, които остават без основни функции след спирането на 3G.

И така възниква въпросът за това колко време има колата, преди нейният хардуер да не може да приема актуализации. От Volkswagen твърдят, че използваното 4G ще остане поне до 2035 г. Това означава, че собствениците на автомобили с 4G могат да бъдат спокойни през следващите 10 години.

Един от новите производители на пазара - Rivian, съобщава, че техният хардуер и софтуер ще издържат приблизително седем години, но при правилна поддръжка този срок може да се удължи и след изтичането на този срок, който се явява и гаранционен за технологиите.

Средната възраст на автомобилите, които се движат по пътищата в САЩ и Европа, е около 12 години. Когато превозните средства загубят способността си да се актуализират, това се превръща в сериозен проблем за техните собственици и те (поне по-голямата част от тях) се опитват да ги продадат, тоест да се отърват от тях. Липсата на някои основни функции обаче сваля цената им, при това сериозно.

По тази причина експерти от индустрията съветват да се обръща внимание на функциите за свързаност при превозни средства, произведени през периода 2012-2019 г. В случая това се отнася за коли на американския пазар, но много от тях се докарват в Европа, тъй като са на по-ниска цена. И е добре да се знае, че моделите на някои марки, произведени през този период, работят с 3G. Това са Ford, Hyundai, JLR, Toyota/Lexus, Nissan/Infiniti и Volkswagen.

В същото време марки като Subaru и Honda предложиха актуализации за автомобили, свързани с 3G през 2022 г., но ако техният предишен собственик е пропуснал крайния срок за инсталиране, това означава, че е те не разполагат с тези функции.

Положението в Европа не е много различно от това зад океана. Много оператори на Стария континент премахват 2G и 3G мрежите, за да се ориентират към по-напреднали технологии. А това означава, че автомобилите без вграден Google ще пострадат. В зависимост от модела и моделната година колата ще загуби всички свързани услуги или ще се нуждае от надграждане на софтуера, за да продължи да работи както преди. При по-старите автомобили - тези на 10 и повече години, обаче това не е възможно, така че те ще загубят всички свързани услуги.

fallback
  • #9
    Анонимен ( преди 3 месеца )
    Колата ми е на 1.5 години. Упдейта се сваля в приложението за колата което имам на телефона. След това като се върже телефона по Блутууф и Ви-Фи ъпдейта автоматично се сваля на колата. След което когато е паркирана и загасена можеш да го пуснеш по всяко време. Отнема 10-15 мин да се ъпдейтне. През това време не можеш даже да я запалиш. За времето за което я карам вече има три ъпдейта. Няма са споменавам марка. При всички колеги с нови коли е така без значение от марката.
  • #8
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Какви са тия глупости, за коли ли ще говорим или за интернет?? Мен ме интересува колата и шофирането, никакви актуализации, приложения и други глупости не ме интересуват изобщо, дори да ги има инсталирани не ме интересуват, телефона също не си актуализирам и си има всички функции както е от завода. Какви са тия мании и простотии. Карам кола, ето сега пиша на лаптоп, но компютрите не ме вълнуват,нито фейсбук,инстаграм,тик ток или вайбър. А колата е кола, достатъчни са екстрите, какви са тия wfi
  • #7
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Аз имам Нисан чисто нов от магазина, актуализацията в през телефона който се връзва с wifi с колата и ако ще 10g да е ще работи, не е като вагенското а и старите мрежи си стоят поне тук. Но и аз нямам проблем като вагените да чакам актуализация да ми го оправи.
  • #6
    анонимен ( преди 3 месеца )
    За щастие, въпросът от статията никога не стои пред клиентите на японско. В него, техниката е остаряла още преди пускането на модела в продажба.
  • #5
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Какво пък има да и актуализираш на колата? Щом работи не трябва да се пипа нищо. Те най големите проблеми стават точно заради "актуализациите". От фабриката излиза добре колата, всичко по нея е проверено преди да я доставят на клиента. После решават да я "ъпдейтнат" дистанционно и става мазало щото често инженерите които са правили ъпдейта са различни от тези които са проектирали първоначално колата и софтуера. И тръгват разни некадърници да "подобряват" неща които не разбират.
  • #4
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Аз си купих един таблет 4G който е направен за да се вгради на моя 20-годишен Опел и всичко е точно, имаш приложения, навигация, Интернет,
  • #3
    Кола ( преди 3 месеца )
    ли е, компютър ли е?
  • #2
    Факт ( преди 3 месеца )
    ФВ е гаранция че сте изостанал още в шоурума
  • #1
    анонимен ( преди 3 месеца )
    В eBay има всякакви модули за каквото си пожелаеш. Единствения проблем на запад, от където е копирана статията е, че трудът там е скъп и инсталирането на модула не си заслужава. Чудесна новина за българите, където такъв модул може да го инсталира всеки гаражен майстор срещу стотина лева.
fallback
Последни