fallback

Какви коли карахме преди 20 години?

Днес четири от десетте най-популярни коли в Европа са SUV, каквито през 2004 почти нямаше

Колко се промени европейският автомобилен пазар през последните двадесет години? Тъй като разпоредбите за безопасност и емисии се затегнаха, индустрията се разви драстично, като това се отрази на търсенето. И по тази причина е интересно да се види какви коли са купували шофьорите в Европа през 2004 г. и да се сравни с продажбите от първите 6 месеца на тази година.

Треската на малките коли

През първата половина на 2004 г. малките автомобили представляват половината от общите регистрации на нови автомобили в Европа. Тогава още ги нямаше SUV-овете, така че повечето хора караха караха хечбеци от сегментите B и C.

Всъщност по това време Топ 10 на Европа е изцяло съставен от модели, предлагани като хечбек. Най-популярният SUV е Toyota RAV4, който заема 42-ро място. А лидер е Peugeot 206, което се предлага като хечбек, купе и комби.

Днес четири от десетте най-популярни коли в Европа са SUV, като Volkswagen T-Roc е на четвърто място. В същото време малките автомобили загубиха много позиции. Техният пазарен дял спадна от 50,4% през първата половина на 2004 г. до 29,7% през първата половина на 2024 г.

Техният упадък може да се обясни с бума на SUV-овете. Докато преди двадесет години имаше само 458 400 SUV, регистрирани в Европа, което представляваше 5,5% от общия пазар, данните между януари и юни 2024 г. показват, че търсенето на тези превозни средства възлиза на 3,58 милиона единици, или 52% от пазара. Жертви на SUV треската станаха също  MPV (от 15,2% на 3,2%), комбита (от 12,2% на 8,8%), седаните (от 10,5% на 3,7%) и спортните коли (от 4,5% на 1,4%) . Лидерът по продажби при марките е различен

Друг любопитен факт от този период е, че не Volkswagen води класацията при марките, а Renault с над 852 000 бройки. През първата половина на 2024 г. германският бранд записва по-малко продажби - 706 700 единици. Въпреки това дялът на марката Volkswagen се е увеличил от 9,5% през първата половина на 2004 г. до 10,3% през първата половина на 2024 г.

Десетте най-продавани автомобилни марки (2004 срещу 2024 година, данните за за първите 6 месеца):

При производителите няма промяна на първото място

При производителите Volkswagen Group води с 18% пазарен дял (днес е почти 26%), следвана от PSA с 14% дял (Peugeot, Citroen и DS вече представляват 8,6% от общия пазар) и Ford. Пазарният дял на последното възлиза на 11,3% през първото полугодие на 2004 г. при 3,6% през тази година.

Десетте най-продавани производителя (2004 срещу 2024 година, данните са за първите 6 месеца):

Марката Volkswagen, Toyota, трите германски бранда от премиум клас, Skoda, Hyundai и Kia, и Dacia, са марките, спечелили най-голям пазарен дял през последните 20 години в Европа, в допълнение към скорошния успех на Tesla, Cupra и MG . Ръстът им е за сметка на по-ниските продажби на Renault, Peugeot, Ford, Opel/Vauxhall, Citroen и Fiat.

Някои модели остават в Топ 10 дори след 20 години

Само три модела оцеляха в Топ 10 на 2004 г. Peugeot 206 оглави европейския автомобилен пазар преди 20 години, а неговият наследник - Peugeot 208, сега е петият най-продаван модел в Европа. Volkswagen Golf завърши втори през 2004 и 2024 г. Renault Clio заема четвърта позиция през 2004 г. и трета тази година. Ford, Fiat и Opel вече нямат модели в Топ 10 и са заменени от новодошли като Dacia Sandero, Skoda Octavia, Tesla Model Y и Toyota Yaris Cross.

Десетте най-продавани модели (2004 срещу 2024 г., данните са за първите 6 месеца):

fallback
  • #12
    Христов ( преди 3 месеца )
    Не мога да разбера защо човек си купува SUV (демек джип)! Разбирам ако е ловец, рибар, има каравана, лодка или живее в планината, но да кара джип по улиците е пълна простотия! Возията е по-лоша и разходът е по-голям! Пълна гъзария!
  • #11
    Христов ( преди 3 месеца )
    Не мога да разбера защо човек си купува SUV (демек джип)! Разбирам ако е ловец, рибар, има каравана, лодка или живее в планината, но да кара джип по улиците е пълна простотия! Возията е по-ложа и разходът е по-гилям! Пълна гъзария!
  • #10
    GTV ( преди 3 месеца )
    Усещането в Париж, Рим, Брюксел и Амстердам е, че се карат предимно Клио, 208, Сандеро, Панда и Фиеста
  • #9
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Eдва ли е забогатял светът. В Германия през 2004 средната брутна заплата е била 33600 евро, а сега е 51500, което е увеличение с 51%. Цената на базов голф е била 16000 евро, а сега е 28000, което е увеличение със 75%. Предполагам, че поради осиромашаването на германците, парите, които преди са били насочени за плащане на ипотека, сега са насочени към купуване на по-скъпи коли.
  • #8
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Света забогатя, технологиите за производството се подобриха, това причината за по големите коли.
  • #7
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Мнения за Нигра Туин Топ? Все още изглежда добре, като спортна кола. Но има само 2 места.
  • #6
    Бумеранг ( преди 3 месеца )
    Аз имам голяма дизелова кола. Ползвам я само за дълъг път. Взех си малка бензина за градско. 20 годишна е, но е пушка. Въпреки това бих си взел малък бензин, но да е четири цилиндъра. Май остана само Сузуки...
  • #5
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Аз карах БМВ Е30 1,6 (междинка), сега карам Сивик 9, пак бензин, пак 100коня,но 1,4(така се води).
  • #4
    До 2 ( преди 3 месеца )
    Едно време големият и мощен автомобил харчеше два три пъти повече от peugeot 206 и струваше три пъти повече от него. Сега големият автомобил харчи 20% повече от малкия и струва 20-30% повече. Леко е безсмислено да притежаваш малък вече.
  • #3
    До 2 ( преди 3 месеца )
    Виж цените, малка кола е над 50 хиляди вече, за 10 отгоре си взимаш три пъти повече кола.
fallback
Последни