Колко се промени европейският автомобилен пазар през последните двадесет години? Тъй като разпоредбите за безопасност и емисии се затегнаха, индустрията се разви драстично, като това се отрази на търсенето. И по тази причина е интересно да се види какви коли са купували шофьорите в Европа през 2004 г. и да се сравни с продажбите от първите 6 месеца на тази година.
Треската на малките коли
През първата половина на 2004 г. малките автомобили представляват половината от общите регистрации на нови автомобили в Европа. Тогава още ги нямаше SUV-овете, така че повечето хора караха караха хечбеци от сегментите B и C.
Всъщност по това време Топ 10 на Европа е изцяло съставен от модели, предлагани като хечбек. Най-популярният SUV е Toyota RAV4, който заема 42-ро място. А лидер е Peugeot 206, което се предлага като хечбек, купе и комби.
Днес четири от десетте най-популярни коли в Европа са SUV, като Volkswagen T-Roc е на четвърто място. В същото време малките автомобили загубиха много позиции. Техният пазарен дял спадна от 50,4% през първата половина на 2004 г. до 29,7% през първата половина на 2024 г.
Техният упадък може да се обясни с бума на SUV-овете. Докато преди двадесет години имаше само 458 400 SUV, регистрирани в Европа, което представляваше 5,5% от общия пазар, данните между януари и юни 2024 г. показват, че търсенето на тези превозни средства възлиза на 3,58 милиона единици, или 52% от пазара. Жертви на SUV треската станаха също MPV (от 15,2% на 3,2%), комбита (от 12,2% на 8,8%), седаните (от 10,5% на 3,7%) и спортните коли (от 4,5% на 1,4%) . Лидерът по продажби при марките е различен
Друг любопитен факт от този период е, че не Volkswagen води класацията при марките, а Renault с над 852 000 бройки. През първата половина на 2024 г. германският бранд записва по-малко продажби - 706 700 единици. Въпреки това дялът на марката Volkswagen се е увеличил от 9,5% през първата половина на 2004 г. до 10,3% през първата половина на 2024 г.
Десетте най-продавани автомобилни марки (2004 срещу 2024 година, данните за за първите 6 месеца):
При производителите няма промяна на първото място
При производителите Volkswagen Group води с 18% пазарен дял (днес е почти 26%), следвана от PSA с 14% дял (Peugeot, Citroen и DS вече представляват 8,6% от общия пазар) и Ford. Пазарният дял на последното възлиза на 11,3% през първото полугодие на 2004 г. при 3,6% през тази година.
Десетте най-продавани производителя (2004 срещу 2024 година, данните са за първите 6 месеца):
Марката Volkswagen, Toyota, трите германски бранда от премиум клас, Skoda, Hyundai и Kia, и Dacia, са марките, спечелили най-голям пазарен дял през последните 20 години в Европа, в допълнение към скорошния успех на Tesla, Cupra и MG . Ръстът им е за сметка на по-ниските продажби на Renault, Peugeot, Ford, Opel/Vauxhall, Citroen и Fiat.
Някои модели остават в Топ 10 дори след 20 години
Само три модела оцеляха в Топ 10 на 2004 г. Peugeot 206 оглави европейския автомобилен пазар преди 20 години, а неговият наследник - Peugeot 208, сега е петият най-продаван модел в Европа. Volkswagen Golf завърши втори през 2004 и 2024 г. Renault Clio заема четвърта позиция през 2004 г. и трета тази година. Ford, Fiat и Opel вече нямат модели в Топ 10 и са заменени от новодошли като Dacia Sandero, Skoda Octavia, Tesla Model Y и Toyota Yaris Cross.
Десетте най-продавани модели (2004 срещу 2024 г., данните са за първите 6 месеца):