fallback

Как в СССР кръщаваха моделите на автомобилите

Имената се опростяваха при износ, но оригиналните оставаха в талоните

Разработването на автомобил отнема време. Марките трябва да вземат под внимание много неща от момента, в който предложат нов модел, до пускането му на пазара. Като, например, измисляне на име. Въпреки че може да не изглежда така, това си е доста сложна задача.  

Всяка марка има свой собствен стил и някои са много характерни, като SEAT, който нарича колите си на испански градове. Други възстановяват имена на митични модели, а трети го мислят толкова сложно, че нищо не им се разбира и трябва да сменят в движение. Затова има екипи от хора, които работят усилено, защото маркетингът е от решаващо значение в този процес.

Логично, сега е по-сложно от преди, защото много имена вече са заети и най-вече защото марките имат много по-широка гама. Когато имаше само две коли в каталога, беше по-лесно да избереш име. Разбира се, зависи от производителя: някои правят живота по-сложен, а други предпочитат да правят нещата по-прости. Има и случаи, в които въображението е невъзможно - като марките от СССР.    

През 1945 г. съветското правителство решава да въведе правило , което изисква превозните средства, произведени там, да бъдат идентифицирани със стандартизирана система. Тя определя набор от номера на всяка марка. Например, ГАЗ получава диапазона от 1 до 99, ЗИЛ от 100 до 199, а КАЗ от 600 до 649.

На автобусите се падат номера от 650 до 699, а за камионите от 700 до 999. Някои модели останаха в производство до началото на 2000-те години – например, автобус LAZ 695.    

По правило производителите трябва да се придържат към тази система до средата на 70-те години , когато тя е заменена от модерната съветска система. Малко по-сложна от първата. Всяко име трябва да бъде съставено от четири цифри, но може да стигне и до шест; Първата цифра зависи от кубатурата при автомобилите, теглото при камионите и дължината при автобусите. Петият и шестият са по желание.

При автомобили 1 се отнася за модели с работен обем до 1,09 литра, 2 за тези с двигател между 1,1 и 1,79 литра, 3 за тези, които използват мотори между 1,8 и 3,49 литра и 4 за автомобили с над 3,5 литри. За камиони 1 е запазено за тези с тегло до 1200 кг, 2 за тези с тегло между 1200 кг и 2000 и така нататък до 7, което се използва за тези с тегло над 40 000 kg. При автобусите на СССР  първата цифра от името започва с 2 за тези с дължина до 5 метра, 3 е за тези с дължина между 6,0 и 7,5 метра и така нататък до 6, което е за тези с дължина повече от 16,0 метра.

Втората цифра от името се отнася за вида на превозното средство: 1 за леки автомобили, 2 за автобуси и микробуси, 3 за камиони, 4 за камиони с полуремаркета, 5 за самосвали, 6 за камиони с ремаркета, 7 за микробуси, 8 за запазени автомобили и 9 за специални автомобили. И накрая, третата и четвъртата цифра се отнасят до номера на модела, произведен от всяка фабрика, тоест шестият модел, произведен от дадена марка, или петнадесетият модел, произведен в завод.

По желание производителите могат използват пета цифра, за да посочат различни версии или модификации на един и същ модел. И още по-сложно шеста цифра за определяне на опционални пакети. Пример: Москвич 2140 е автомобил с двигател от 1500 кубика. Първата му цифра е 2, която се използва от леки автомобили между 1100 кубика и 1799 кубика. Втората - 1, се отнася до факта, че това е лека кола. Тъй като това е 40-ият автомобил, произведен от Москвич, третата и четвъртата му цифра са 4 и 0.

Очевидно това е много сложна система. В Съветския съюз производителите трябваше да я използват задължително. Но когато колата се изнасяше в чужбина, тя получаваше друго име. Разбира се, марките също не си усложняваха живота; Например, Москвич 2140 в примера по-горе беше продаван извън СССР като Москвич 1500, защото имаше двигател от 1500 кубика.

 

Документацията на превозното средство също така отразяваше името му според съветската система. Така че Лада Нива, която можеше да се купи и в Западна Европа, също се наричаше VAZ 2121, както беше известна в Съветския съюз. Ако имате още такава, можете да я проверите, като разгледате техническия й лист. Независимо дали е сложна или не, това е системата, която автомобилните марки в Съветския съюз са използвали години наред, дори след разпадането на СССР. И не позволи на производителите да дадат воля на въображението си.

fallback
  • #10
    do 7 ( преди 3 месеца )
    Твоето словоизлияние прилича на вица за глиста и здника: Родина, сине, родина. Едва ли някой НОРМАЛЕН човек, ако е имал избор е щял да предпочете Москвич пред съвременниците му БМВ, Мерцедес, да дори Опел и Форд.
  • #9
    до 7 ( преди 3 месеца )
    При положение че тогава 10к км на година е бил доста сериозен пробег. Също на соц са им предвиждали живот по 100-125к км преди основен ремонт. Видно и от километражите отчитащи до 100к км. Докато западните по същото време нямат грижи по 400к км.
  • #8
    до 7 ( преди 3 месеца )
    Говориш пълни глупости. Колко се движат по улиците? Тук там някоя на доизживяване. Аз виждам много повече опели, аудита и мерцедеси от 80-те отколкото Лади. При положение че в края на 80-те и началото на 90 тук са се движели предимно соц машини. Баща ми имаше Вартбург купуван почи нов от Кореком и пак след като стана 7-8 годишен почти нямаше месец без ремонт. Не познавам собственик на Трабант който да не се гордее че е правил основен ремонт на двигателя пред блока.
  • #7
    анонимен ( преди 3 месеца )
    До 1,на такива коли са те отгледали бе шушляк скъсан.личи си ,че си ***,но това зависи от родителите основно. Ти си срам за тях. А,не малък брой от тези автомобили се движат и до днес.За западния скрап не мога да кажа същото,а руските не бяха толкова проблемни колкото се описват от българския кръчмарски фолклор,като става въпрос за собственици мурдари,та каквито са те такива им и колите.После седнаха на западни и те същата стока.
  • #6
    анонимен ( преди 3 месеца )
    В Китай май ситуацията е подобна с много то моделите - и там имат купища буквено-цифрени кодове. А на запад проблема е последните 15-тина години. Първо като Мерцедес и БМВ спряха да обозначават обема на двигателите в моделното име и после Мицубиши като кръстиха възтромав СУВ на спортна кола. Преди това фирмите си изграждаха имена и идентичност на моделите.
  • #5
    анонимен ( преди 3 месеца )
    До 1 и 4, FORD (Fix Or Repair Daily) :-)
  • #4
    Who Cares ( преди 3 месеца )
    До анонимниия 1 Хеле пък, ФИАТ (Fix It Again, Toni!).
  • #3
    анонимен ( преди 3 месеца )
    любопитно четиво , спор няма че хората са искали да сложат малко ред не като днешните западни производители, на които не мож им фанаа спатиите
  • #2
    Анонимен ( преди 3 месеца )
    Абе друго е да си купиш Тресла У.
  • #1
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Руското автомобилостроене може да бъде описано само по един начин- АЗЛК (Ах, защо ли те купих).
fallback
Последни