По време на соца два модела на АвтоВАЗ - 2105 и 2107, бяха сред най-желаните автомобили за масовия потребител. Някои от собствениците им останаха изненадани от наличието на пластмасови елементи в долната и горната част на фаровете. За какво всъщност служат те?
Появата на ВАЗ-2105 през 1980 г. съвпадна с Олимпиадата в Москва. Новата „петица“ използва пластмаса, която замени хромираните елементи на тялото. В резултат на новата конструкция колата вече се различава сериозно Fiat 124, който е прародител на оригиналния модел ВАЗ-2101, известен още като „Жигула“.
Основната разлика са именно квадратните фарове. Собствениците на автомобили са объркани от странните пластмасови елементи на тези фарове. Те са наричани по различни начини - „мустаци“, „лапи“ и „рога“, но никой не може да обясни защо са необходими.
Сред предположенията са най-различно опции:
за сигурно закрепване на стъклата на фаровете,
за удобна опора на корпуса на фара при сваляне,
за правилна работа на перата на чистачките на предните фарове,
за да се осигури чистотата на стъклата на фаровете чрез прекъсване на настъпващия въздушен поток.
Верният отговор обаче е различен - без пера на чистачките на предното стъкло от тези „лапи“ нямат практическа полза. Единствените изключения са някои редки „петици“ и „седмици“, чиито фарове имат малки чистачки на предното стъкло. Те дори разполагат със система за измиване на предното стъкло, свързана към тях. Такива модели на „Жигули“ се правят изключително за износ.
В този случай пластмасовите детайли служат като ограничители на движението на перата на чистачките на предното стъкло. Те гарантират, че четките покриват напълно стъклената площ на фаровете и винаги остават чисти.