Пазарът на тежки камиони в България се е свил с една трета спрямо миналата година и всъщност се връща към нивата от средата на миналото десетилетие, показва традиционната справка на Automedia.bg за регистрациите в МВР. За първите седем месеца на годината у нас са регистрирани 1774 нови камиона в категория N3 (над 12 тона тегло), спрямо 2610 за същия период на миналата година, и 2212 камиона за първите седем месеца на 2022.
До някаква степен свиването на пазара на тежки камиони се дължи и на сериозния дефицит на някои типове ремаркета. Снимка: Международен Панаир Пловдив
Още по-драстично е свиването в сегмента на автобусите - 79% спад на годишна база.
1. Volvo - 308 2. Mercedes - 292 3. Renault - 262 4. Scania - 261 5. DAF - 202 6. Iveco - 177 7. MAN - 169 8. Ford - 98 9. BMC - 2 9. Schwing - 2 |
Можете да видите най-продаваните модели тежки и леки камиони, както и автобуси, в галерията под статията.
Забавянето на пазара се обяснява с няколко фактора. От една страна, през 2022 и 2023 имаше наваксване с поръчките след принудителните паузи по време на Covid-19, и сега флотилиите на повечето сериозни оператори вече са обновени. Междувременно продължават затрудненията с производството, особено при производителите на ремаркета, където в някои случаи срокът за изпълнение на поръчки е скочил до над 2 години. Вероятно сериозна роля играят и неяснотите около следващите екологични стандарти на ЕС, които карат много превозвачи да изчакват с по-сериозните инвестиции.
Най-продаваните камиони в България (ГАЛЕРИЯ):
Спрямо 2023: -51% спад
Над 200 продадени тежки камиона в България звучи като много добро постижение, но всъщност то е само наполовина на онова, което FH пласира през миналата година. Третото поколение е на пазара от доста години, но претърпя сериозен фейслифт наскоро, а тази година Volvo представи FH Aero, който разглежда като четвърто поколение на модела.