От Дизелгейт насам, регулаторите по света се опитват, поне на думи, да принудят автомобилните производители да декларират по-реалистичен среден разход за продуктите си. Но и приетият нов стандарт за тестване WLTP оставя доста вратички, твърдят от Австралийската автомобилна асоциация (AAA). С помощта на правителствена субсидия от 14 млн. долара, ААА проведе свои собствени тестове за разхода и емисиите в реалния живот. След 4 години изпитания организацията твърди, че много модели все още надхвърлят обявените числа за среден разход, и особено за токсични емисии. Все пак разликите между обявеното и реално постижимото са далеч по-малки, отколкото преди десетилетие.
Тестовете на ААА максимално покриват стандартите на ЕС - и намаляват до минимум субективни фактори като стила на шофиране. Снимка AAA Australia
Естествено, много шофьори са констатирали драстично по-висок разход от обещания в резултат на собствения си стил на шофиране - по-агресивен, с повече резки ускорения и спирания, и по-малко предвиждане на пътната ситуация. Но при ААА става дума за тестове, повтарящи идеално европейското законодателство в тази област. „Ако хората разчитат на лабораторните тестове, може да се окажат с кола, която струва повече за експлоатация или е по-мръсна, отколкото са очаквали“, коментира Майкъл Брадли от ААА. Тестовата процедура „гарантира повторяемост на разхода на гориво и резултатите от CO2 и минимизира влиянието на човешки фактори като стил на шофиране и променящи се потоци на трафик“.
Резултатите се предоставят на правителствени агенции, които се борят с т. нар. greenwashing - тенденция производители да лъжат за екологичния ефект на продуктите си.
Кой с колко се разминава с официалния разход (ГАЛЕРИЯ):