Противниците на електрическите автомобили с водородни горивни клетки често смятат тези превозни средства за потенциални бомби. На украинския фронт го възприеха почти буквално. Силите на Киев използваха това, което е останало от Toyota Mirai, за да направят самоделна бомба. С невероятна ефективност.
Не за първи път от старта на войната. Помним, украинците бяха принудени да преработват цивилни дронове в бойни. Този път на ред са коли, катастрофирали основно в Съединените щати. От години Украйна внася множество повредени автомобили от Америка. През 2018 година бройката им стигна 34 000! Най-често това са описани от застрахователите като „пълна щета“. Финансово неизгодно е да бъдат правени и така почти без пари се озовават в Украйна. Там сръчни майстори ги сглобяват и пускат на пазара.
Някои от тези повредени автомобили, особено електрическите, сега се използват за защита срещу Русия. Батерийните клетки от по-старите Tesla отиват за производство на батерии за дронове. А при Toyota Mirai, автомобил с водородни горивни клетки, водородните отлагания се възстановяват, за да се превърнат в бомба.
Двата резервоара на настоящата Toyota Mirai могат да съхраняват до 5,6 кг водород под налягане (700 бара) или около 142 литра. Украинците използваха един резервоар на Mirai, монтиран върху радиоуправляема кола, захранвана от батерии на Tesla. Тази 200-килограмова самоделна бомба е нанесла сериозни щети на руската защита във въпросния завод. Сравними са с тези от бомба, пусната от въздух. Водородният състав, който умножава ефектите на придружаващия пластичен експлозив, позволява на „самоделката“ да генерира мощни ударни вълни, огнени топки, отломки и облаци.
Това е обаче и аргумент, често използван от недоброжелателите на водорода . Още повече след експлозията на водородна станция в Норвегия преди 5 години.
Истината е друга. Водородът е толкова лек, че се разпръсква бързо, смесвайки се с околния въздух и бързо се издига през него. Да, чистият водород се запалва доста лесно, но в действителност разредената смес в автомобилите с горивни клетки е дори по-малко вероятно да се запали сравнение с бензина. И тъй като се издига, не остава близо до земята, където може да навреди на хората.
Това не означава, че към водорода не трябва да се подхожда с повишено внимание, но на практика той не е по-опасен от бензина. Всъщност, с бързото си разпръскване и тенденцията да лети нагоре, водородът може да представлява по-малка заплаха от горивата, които използваме сега. Колкото до приложението му в автомобилната индустрия, то ще се разширява доста трудно в следващите години, тъй като е икономическо неизгодно. Най-малкото, засега липсват станции.