Три от най-големите автомобилни производители в света са събирали данни за шофьорското поведение на клиентите си и са ги продавали незаконно на трети страни, включително застрахователни компании, твърдят двама американски сенатори. В петък с официално писмо те настояха Федералната комисия по търговията (FTC) да започне разследване. "Особено обидно е, че автомобилните производители продават коли за десетки хиляди долари, за да се мъчат после да изкарат по някой допълнителен цент от личните данни на клиентите си", пише в писмото.
Двама сенатори призоваха шефката на Федералната комисия по търговия Лина Хан да започне разследване срещу автомобилните гиганти
Според обвиненията на сенаторите Уайдън и Марки, които са провели мащабно разследване по случая, трите споменати производителя са събирали различни данни за клиентите си - как ускоряват, колко рязко натискат спирачките, колко често надвишават ограниченията за скорост. Тези данни са били продавани на застрахователни компании, за да ги улеснят в оценката на риска и да доведат до по-скъпи застраховки за по-динамичните водачи.
Автомобилите на GM са спрели да продават данни за шофьорското поведение на клиентите си след разкритията на сенаторите, но все още продават данните за локацията на автомобилите
На всичкото отгоре данните са продавани за жълти стотинки. По данни на Уайдън, Honda е получила в замяна на данните за 97,000 автомобила само 25 920 долара за последните четири години, или по 26 цента на кола. Малко по-скъпо са пласирали личните данни от Hyundai - 61 цента за кола, или общо малко над 1 милион долара. Все още не са оповестени данни на каква цена е продавала данните на клиентите си General Motors, но разследването е установило, че при американския производител става дума за данните на цели 8 милиона нейни клиенти.
Все пак Honda и GM поне са дали на клиентите си възможност да се откажат от това - макар и скрита в подменюта и неясно обяснена. Hyundai е събирал данни от всеки свой автомобил с интернет връзка. След първоначалните разкрития на сенатори, GM е спряла да събира и продава данни за поведението на шофьорите - но все още го прави с данните за локацията на автомобила.