През последните години голям производители на нови автомобили се появиха (и продължават да се раждат) в Китай с невиждана досега скорост. В момента в страната има 140 различни марки, като 50 от тях се предлагат в Европа, а 14 - в САЩ и Япония, показва проучване на JATO Dynamics, цитиран от Motor1.
Бързата поява на множество нови участници в Китай означава, че пазарът е все по-наситен и конкуренцията е жестока. Първото предизвикателство, което тези марки трябва да преодолеят, е националното оцеляване, последвано от експанзия в света.
Между 2020 г. и 2023 г. продажбите на автомобили от китайски марки извън вътрешния пазар са се увеличили пет пъти. Въпреки това, докато конкуренцията е полезна за стимулиране на развитието на пазара, но тя ще доведе и до изчезването на марки.
Впрочем, това вече се случи, като обещаващи производители на електромобили (като Zotye, Qoros и Borgward) вече не съществуват. Други компании (като Aiways, Hiphi и Weltmeister) се борят за оцеляване. За да привлече нови клиенти, всеки от тях създава новости и се фокусира върху технологични иновации като свързаност, софтуер за подпомагане на водача и развлечения в автомобила.
Междувременно невъзможността да се конкурират с новите китайски производители по отношение на производствения капацитет и достъпността подтикна политиците в Европа и САЩ да въведат по-строги мерки за защита на местните производители, изразяващи се в увеличение на митата. Ефектът от тях ще се види през следващите месеци, но нека първо видим кои са основните китайски производители и как те се опитват да завземат световните пазари.
Основните китайски автомобилни производители (ГАЛЕРИЯ):
Отделна глава е отделена за стартиращи компании, които общо включват цели 75 марки. Най-важните са:
NIO, основана през 2014 г., се превърна в един от най-иновативните производители на автомобили в Китай. Днес тя присъства в Норвегия, Германия, Холандия, Дания и Швеция, с общ обем на продажбите от 160 000 единици през 2023 г.;
Xpeng - пряк конкурент на NIO, предлага гама от изцяло електрически седани и SUV, но гамата му е по-ограничена. Наличен в Китай и няколко европейски пазара, като е продал общо 141 600 единици през 2023 г.;
Li Auto, която е специализирана в големи и луксозни превозни средства, има гама, състояща се от електрически превозни средства с удължен пробег (с изключение на Mega, изцяло електрически MPV). Предлага се в Русия, но все още не е навлязла официално на европейските пазари. През 2023 г. са продадени общо 376 000 единици;
Xiaomi пусна своя SU7 в края на 2023 г. и има големи амбиции в Китай и в чужбина;
В момента Leapmotor предлага четири модела, вариращи от SUV (C10 и C11), седани (C01) и градски автомобили (T03 - на снимката). Миналата година продаде общо 144 200 единици (+30%) и продаде 20% от активите си на Stellantis в опит да ускори разширяването си в Европа;
AITO, основана през 2021 г. като съвместно предприятие между Huawei и Seres, предлага набор от SUV автомобили, които използват технологията на Huawei. През 2023 г. марката е продала общо 94 400 единици;
В момента Hozon предлага четири модела под своята марка EV, наречена Neta - спортната кола GT, седана S и два SUV (вие и V). През 2023 г. са продадени 127 500 единици;
Hiphi има гама, състояща се от голям хечбек и два SUV. Въпреки че превозните средства предлагат редица усъвършенствани функции, високата продажна цена не позволява на компанията да постигне значителни резултати. През 2023 г. са продадени общо едва 4800 бройки.