fallback

Защо вече не ни позволяват да проверяваме сами маслото

Обикновената пръчка за нивото масово се заменя със сензори, които спасяват производителя от гаранционни искове

Проверката на нивото на маслото в автомобила би трябвало да е - и доскоро беше - рутинна операция. Отваряте капака, виждате докъде има следи по пръчката и се уверявате, че всичко е наред. Само дето напоследък все по-малко автомобили са оборудвани с такава пръчка. Вместо това на таблото се появява индикация за нивото на маслото.                 Това е случаят от доста време при много премиум марки като BMW и Mercedes. Но сега тази тенденция достига до всички компании, включително най-традиционните и най-малко технологично настроени американските производители на пикапи. 

На пръв поглед не изглежда логична идея. Замяна на проста, надеждна и евтина част със скъпи сензори за измерване на масло! Но все повече и повече марки я избират. Темонтират сензор вертикално в картера, Той пък предава данни към екрана.                     Във времена, когато автомобилите са по-скъпи, отчасти поради все по-взискателните стандарти за какво ли не, не е ясно защо трябва да замените нещо толкова просто като тънка метална пръчица със скъпа система. Основната причина е толкова проста, колкото и очевидна. Производителите ни нямат доверие, твърдят експерти.„Производителите вече не искат водачите, техните клиенти, да гледат под капака“, обяснява Майкъл Кросен, заместник-ръководител на проекта за тестване на Consumer Reports. 

„Днешният потребител не е свикнал на ръчната проверка на маслото. Със сензор тази информация ви се представя всеки път, когато запалите. Това е ориентирано към клиента инженерство“, допълва Дейл Джует, говорител на Stellantis, където също масово премахват старата схема.

 „С традиционната система с пръчка клиентът трябва да отвори капака. Може да си изцапа ръцете. Това не е модерният начин за правене на нещата", казва Кросен. „Освен това, с дигиталната система съществува усещането „вижте какво мога да направя от моя  екран“, добавя той.

Но причините може да са по-различни. Маслото е кръвта на двигателя, то е това, което го кара да работи правилно. Клиент, който  не проверява маслото периодично, може да не осъзнае, че неговият мотор е в опасност. Или пък да не го прави по правилния начин – примерно, под наклон. Дали поради липса на масло, или след зареждане с повече от необходимото, двигателят може да се окаже със сериозни и скъпи  повреди. Който и да е виновен, това е лошо потребителско изживяване, което води до недоволство на клиентите. Използвайки цифрови системи, марките искат да избегнат потенциални съдебни спорове и лош имидж, нещо, което е много по-скъпо в дългосрочен план.

Има и друга причина, поради която производителите избират цифрови системи вместо обичайната измервателна пръчка. При автомобили със стария метод компютърът на двигателя (ECU) не регистрира нивото на маслото. Ниското налягане задейства код за грешка, който се съхранява в компютъра и лампичката за проверка на двигателя светва, за да предупреди водача за възможен проблем.

Но един двигател може да има картер с точното количество масло и също така да има ниско налягане на маслото. Това се дължи, например, на повреда на маслената помпа или наличие на примеси в маслото. Възможността за съхраняване на цялата тази информация благодарение на цифровата система – води до значителна разлика при определяне на причините за повредите на двигателя. Така марките биха се предпазили от скъпи гаранционни искове.

Към днешна дата не е ясно дали колата съхранява цялата тази информация. Известно е, че се водят записи за нивата на маслото (ако клиентът не е внимавал за евентуално ниско ниво на маслото и има сериозна повреда на двигателя, вината ще е негова и гаранцията пада). Но извън този показател - производителите удобно мълчат, твърдят експертите.    

fallback
  • #14
    Mozo ( преди 2 месеца )
    Я па! Премиум марки БнВ и Мерцедес. Па я на моята Лагуна, нищо, че е на 30 години, също имам индикация за нивото на маслото на таблото, изпреварихме немските коптори с има-няма 30 години. Ама понеже французите са умни, са оставили и механичната щека ;)
  • #13
    до правителствения к ( преди 2 месеца )
    От такива набедени консултанти ,докарахте държавата до под кривата круша. Чиба бе !
  • #12
    Лудория ( преди 2 месеца )
    И е прав, и не точно. Не е лошо да знаеш в какво състояние ти автомобила и да имаш елементарно познание кое за какво е. Защото той може да не знае, ама нейде да стане беля от това незнание или някой друг незнаещ да го хакне по пътищата. Както писах под друга статия, имам познат който не може да кара без маркировка, за да може да "вкара" автомобила в правилната лента.
  • #11
    До #10 ( преди 2 месеца )
    Абе, едва ли е точно толкова велик, колкото звучи, но като цяло, е прав.
  • #10
    До 7 ( преди 2 месеца )
    Ми то няма и нужда - купуваш си нова кола и 200 хил.км и 10 години е в гаранция. После сменяш с нов модел и така.
  • #9
    анонимен ( преди 2 месеца )
    До "Kонсултанта" (#4): Казано в твоя стил, твоето пък бие комплексарски хвалби.
  • #8
    Спас Гечев ( преди 2 месеца )
    Вчера ремонтирах климатика в жилището на менажер в сравнително голяма компания за ремонт на автомобили.От дума на дума стигнахме до новите автомобили и се оказа че за много от новите такива 2024 няма наличност на маслени филтри за гаранционните и собствениците трябва да чакат няколко седмици за да не анулират гаранциятаА дилърите не освобождават техническа информация за да си организирате производствоИ това е само началото на ауто ютилити монополи
  • #7
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Лошо няма, едно време като погледеш под капака на жигулата правиш пълна диагностика, сега няма какво да видиш.
  • #6
    Христо ( преди 2 месеца )
    Поредния терор на дигитализацията! Затова все по често настоящите "карачи" ще ги виждаме по-често в канавките или полето, не дай боже в насрещния автомобил или в дървото!
  • #5
    Факт ( преди 2 месеца )
    А ми може би защото сензора е многократно по точен от пръчката
fallback
Последни