Изследователският екип на Toyota е постигнал сериозен напредък в технологията за литиево-йонни батерии, която потенциално може да промени дълголетието и устойчивостта им в електрически превозни средства. Учени от Централната изследователска лаборатория на Toyota са разработили метод за възстановяване на капацитета на повредени литиево-йонни батерии, като по този начин намаляват необходимостта от редовна смяна на батерията.
Тази нова техника включва инжектиране на специално формулиран химически разтвор в използвана батерия. Разтворът задейства реакция, която увеличава количеството заредени частици като литиеви йони и електрони, ефективно възстановявайки капацитета на батерията. Този процес може да възстанови до 80% от първоначалния капацитет на батерията, което й позволява да издържи до 100 цикъла на зареждане-разреждане, като същевременно запазва своята производителност.
Ефективността на този метод за възстановяване не зависи от размера на батерията, което го прави подходящ за различни приложения, включително електрически превозни средства. Това обаче не се отнася за батерии със структурни повреди.
Учените от Toyota подчертават необходимостта от продължаващи изследвания в тази област, за да се гарантира, че технологията е достатъчно надеждна. Необходими са допълнителни тестове, за да се потвърди напълно процеса и да се елиминират възможните странични ефекти.
Заедно с тази пионерска разработка, Toyota напредва в своята пътна карта за технологиите за батерии. През 2023 г. компанията разкри стратегически план, насочен към пускане на твърдотелни батерии до края на десетилетието. Очаква се тези батерии да осигурят пробег от около 1000 километра, а времето за бързо зареждане от 10 до 80% ще бъде само 10 минути.
До пристигането на твърдотелни батерии Toyota планира да пусне и други усъвършенствани технология. До 2026 г. компанията има за цел да представи „мокри“ клетъчни батерии, които ще осигурят над 800 км пробег, 20 минути време за зареждане и 20% намаление на разходите в сравнение с батериите на първия електромобил на марката - bZ4X. През 2026-2027 г. Toyota ще представи LFP батерии с биполярна структура, които ще осигурят пробег от 600 км, време за зареждане от 30 минути и 40% намаление на разходите.
По-нататъшни иновации се очакват през 2027-2028 г. с пускането на „High-Performance" батерии, които ще осигурят пробег от 1000 км, време за зареждане от 20 минути и 10% намаление на разходите. Едновременно с това ще бъдат пуснати и твърдотелни батерии, но първоначално в ограничени количества, а до 2030 г. се очаква да бъдат произведени 10 000 автомобила, оборудвани с тези батерии.