Нарича се “Fehmarnbelt“ и е най-големият подводен железопътен и автомобилен тунел не само в Европа, но и в целия свят. Когато бъде завършен през 2029 г., той ще позволи преминаването от Дания до Германия само за 7 минути. И реално ще свърже изцяло по шосе Хамбург с Копенхаген (330 км).
След продължило близо 10 години проучване и планиране - екипите работят по реализацията на най- амбициозния и труден инфраструктурен проект на Стария континент. Миналата седмица датският крал Фредерик I откри първия от общо 89 участъка от 18-километровия тунел, който ще свърже датския остров Лоланд с германския Фемарн.
Тунелът-чудо, който се спуска до 40 метра под Балтийско море, се очаква да бъде пуснат в движение през 2029 г одина (гаранция пред АМ "Хемус"). Това е един от най-важните инфраструктурни проекти с бюджет от над 7 милиарда евро.
“Fehmarnbelt“ ще се състои от две двулентови платна, разделени от обслужващ коридор, както и от две електрифицирани железопътни линии . Когато бъде отворен за движение, шофьорите ще могат да пресичат Балтийско море за 10 минути през четирите ленти, докато влаковете ще изминават маршрута за 7 минути!
Повече от 2500 души ще работят по завършването, като проектът ще бъде изграден от сглобяеми бетонни секции , които са потопени под вода, а не със сондажи и машини, както е обичайно. Разбира се, тунелът ще има и такси , чиято цена ще бъде решена непосредствено преди откриването.
Създаденото от датската страна временно пристанище работи като строителна площадка. Тунелът ще бъде разположен в изкоп, където ще бъдат интегрирани сглобяемите бетонни елементи. Всяка секция ще бъде дълга 217 метра, широка 42 метра, висока 9 метра и тежи 73 000 тона!
Конструкцията ще бъде премествана от шлепове и кранове. И след като бъде изравнена с участъка, ще бъде потопена на място. Поставянето на секциите ще отнеме около три години . Освен това на всеки 2 км ще има специални зони , които ще контролират работата.
Съществуващите мостове ще останат, но само за разходки на пешеходци и велосипедисти. Интересното е, че Дания поема на практика цялата инвестиция. Страната ще даде 6,6 милиарда евро, но ще прибира таксите от преминаването. Германия се ангажира с 800 милиона евро, с които да свърже тунела със своята пътна мрежа.