Преходът към електромобили не върви според очакванията на голяма част от производителите. Някои от тях се принудиха да отменят плановете си, които предвиждаха в обозримо бъдеще да произвеждат камо електрически коли. През миналата година Volkswagen обяви, че до края на десетилетието около 80% от продажбите му в Европа ще бъдат на коли на ток. Това обаче се оказа грешка.
Сега производителят от Волфсбург е принуден да преразгледа стратегията си. От 180 млрд евро, заделени през 2023 г. предимно за електромобили от следващо поколение, Volkswagen ще използва около 1/3, за да продължи развитието на двигатели с вътрешно горене. Това съобщи Арно Антлиц - главен финансов директор и главен оперативен директор на Volkswagen Group.
От думите му става ясно, че компанията възнамерява да похарчи приблизително 60 млрд. евро, за да запази автомобилите си с вътрешно горене конкурентоспособни. Говорейки на събитие, организирано от агенция Reuters в Мюнхен, финансовият и главен оперативен директор добави, че „бъдещето е електрическо, но миналото не е свършило. То е една трета и ще остане една трета“.
Това е рязко отклонение от предишния план, обявен в края на 2022 г., за производство и продажба само на електрически автомобили в Европа от 2033 г. През миналата година шефът на марката VW - Томас Шефер, нарече ДВГ „стара технология“, а обсъжданите синтетични горива - „нищо повече от ненужен шум“. И това въпреки факта, че една от водещите компании във VW Group - Porsche, участва активно в производството на синтетично гориво във фабрика в Чили.
Други марки от концерна също следят отблизо как се развиват устойчивите горива. Bugatti дори обмисля проектирането на бензиностанции, които могат да се инсталират в дома на собственика и да пълнят автомобилите със синтетично гориво. Lamborghini вярва, че двигателят с вътрешно горене може да бъде спасен, като го накарат да работи с нещо различно от изкопаеми горива.
На свой ред, Bentley също проучва почти въглеродно неутрални горива. Базирана в Крю британска марка отложи с 3 години целта си да стане производител само на електромобили през 2030 г. По същия начин Ford вече не смята, че може да премине изцяло на електричество в Европа до 2030 г. Aston Martin наскоро също промени курса и ще продължи да произвежда автомобили с ДВГ през следващото десетилетие.