Американският гигант Tesla и китайският BYD се борят един с друг за първа позиция на световния пазар на електрически автомобили. Това е очаквано. Не и за някои популярни марки, които изостават все повече. Международният съвет за чист транспорт (ICCT) публикува класация на най-големите производители на автомобили в света. Тя се основава на плановете за електрически автомобили и моделите на всеки от тях в продажба през 2023 г.
Резултатите. Някои производители са постигнали значителен напредък към транспорт с ниски емисии през последната година, включително Mercedes-Benz и MG, други са паднали надолу в класацията: по-специално японските производители Suzuki, Mazda, Honda, Nissan и Toyota.
Докладът оцени ЕV характеристиките на 21 популярни марки въз основа на тяхната стратегическа визия, пазарно господство и технологично представяне. Установено е, че Tesla и BYD са водещи в света в плановете за електрически превозни средства, като американският производител на автомобили увеличи преднината си пред своя китайски съперник поради високия обем на продажбите.
Има си и друга причина BYD леко падна надолу, тъй като докладът установи, че почти половината от продажбите му са plug-in хибридни превозни средства. Tesla също надмина съперниците си в това, че притежава най-добре представящите се електромобили в продажба днес, постигайки най-високи оценки за скорости на зареждане, обхват на батерията и консумация на енергия.
„Tesla и BYD продължиха да водят групата от глобални производители в прехода към ZEV [автомобил с нулеви емисии]“, заключава изследователската статия. „И двата гиганта вече произвеждат само електрически превозни средства, но бъдещите им позиции на върха не са непременно сигурни. „Гледайки напред, BYD ще трябва да прехвърли своя 48-процентен дял от продажбите на plug-in хибридни електрически превозни средства (PHEV) към напълно ZEV и да подобри производителността на своите BEV. Както Tesla, така и BYD също ще трябва да представят нови модели в целия спектър от класове пътнически превозни средства“, твърди докладът.
В общия списък BMW се класира на трето място, най-напред от европейците. Mercedes-Benz скочи пет места от 2022 г., за да достигне четвърто. И получи похвали за усилията си да рециклира и използва повторно батериите. Китайският гигант SAIC, който притежава обновената марка MG, се класира на пето място за нарастващите продажби и подобряването на производителността на електрическите си автомобили. Успя да изпревари Stellantis, групата родител на марки като Citroen и Opel.
Прегледът на целия пазар установи - марки, базирани в Япония и Индия, са с най-нисък резултат сред анализираните производители на автомобили. Suzuki е на последно място в списъка, въпреки факта, че увеличи продажбите си на EV през годината. ICCT класира на опашката дори най-големите в бранша - Toyota . Индийската компания Tata, майка на Jaguar Land Rover, също е сред "изоставащите".
Главният програмен директор на ICCT Стефани Сърл каза, че класацията трябва да се счита за „важен индикатор за напредъка на транспортния пазар“. Компаниите продължават да работят за продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили през 2035 г. на основните пазари, включително Австралия, Европа, Великобритания и Съединените щати. „Производителите на автомобили, които бавно инвестират в напредналата технология, която регулациите са предназначени да насърчават, може скоро да се окажат изпреварени от конкурентите, които по-разумно залагат на бъдещето“, каза Сърл.
Докладът установява, че транспортните разпоредби в Европа, Обединеното кралство, САЩ и Канада се очаква да стимулират продажбите на електрически превозни средства „през следващите години“, а продажбите на EV са се увеличили с 40 процента в световен мащаб между 2022 г. и 2023 г.
Кой коя марка притежава
BMW BMW и Mini
SAIC MG Motor, IM Motors, Rising Auto, Maxus, Naveco и Sunwin
STELLANTIS Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall
VOLKSWAGEN VW, Skoda, Seat, Cupra, Audi, Lamborghini, Bentley и Porsche
GEELY Geely Auto, Lynk & Co, ZEEKR, Volvo Cars, Polestar, Lotus, London Electric Vehicle Company, Farizon, RADAR и Cao Cao Mobility
CHANG'AN Changan, Deepal, Avatr, Oshan и Kaicene
REANULT Renault, Dacia, Alpine и Lada
GENERAL MOTORS Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Baojun, и Wuling
GREAT WALL Haval, Wey, Ora и GWM Pickup
FORD Ford, Lincoln и Troller
CHERY Chery, Exeed, iCar, Jaecoo, Jetour, Karry, Luxeed, и Omoda
HYUNDAKI/KIA Hyundai, Kia и Genesis