fallback

Volkswagen ли е големият губещ в ЕV революцията?

Германският производител се готви за ново поражение на софтуерната арена

Традиционните производители на автомобили преразглеждат спешно плановете си за електрификация, след като продажбите на EV превозни средства се забавиха и по всичко изглежда, че революцията поне засега няма да успее. А най-големият губещ се оказва Volkswagen. Германската компания се ориентира към plug-in хибриди, за да компенсира слабите продажби на EV. Volkswagen обаче има друг, по-голям проблем и той е със софтуера, като засяга повечето марки в концерна, категорични са експертите от Autoevolution, които анализират случващото.

Още през миналата година се видяха първите признаци, че електрическата революция може да не върви по план. Традиционни производители на автомобили обвиняват клиентите, че губят интерес към електрическите превозни средства, въпреки че пазарът им все още расте. Някои водещи компании продължиха да разширяват гамата си от EV модели, но повечето бяха принудени да признаят, че техните електрически автомобили не успяха да убедят достатъчно купувачи.

В Северна Америка Ford и GM обявиха амбиции да надминат Tesla като лидер на пазара на EV. Главният изпълнителен директор на GM Мери Бара повтаряше тази мантра толкова дълго, че накрая стана за смях, докато накрая призна, че изпреварването на Tesla е почти невъзможно на този етап.

EV революцията удари най-много Volkswagen

Въпреки това, Volkswagen е този, който пострада най-много от неуспеха да изпълни стратегията си за EV. Новото ръководство под ръководството на Оливер Блюм отхвърли амбициозните планове за електромобили, изложени от предшественика му Херберт Дийс. Именно тези планове „изядоха главата" на Дийс, въпреки че принос за това имаха и продължаващите проблеми в софтуерното подразделение на Volkswagen - Cariad.

Неговият приемник - Блюм, беше избран специално заради предпазливия му подход към електрификацията. Първите му действия като главен изпълнителен директор бяха да отмени или забави най-важните проекти, свързани с електрическите превозни средства, включително пускането на нов завод във Волфсбург, където трябваше да се произвеждат електромобили от следващо поколение. Вместо да премине към нови EV архитектури, шефът на VW искаше остарялата платформа MEB да се използва за нови модели, включително флагмана ID.7. А самата MEB е проектирана като „спирачка“, докато по-модерната платформа SSP не бъде готова за производство, но все още се използва широко днес.

Факт е, че електрическите превозни средства на Volkswagen не се продават и компанията няма ясна стратегия за бъдещето. А причината е остарялото мислене, което не позволи на VW да види, че автомобилният басейн, който някога беше пълен с опитомени риби, сега е нападнат от акули и пирани. Просто старите производители са свикнали да виждат нещата да се случват бавно, дори когато регулаторите и обществеността искаха от тях да действат бързо. В същото време Tesla и новите компании тласкат индустрията твърде бързо и традиционните компании не успяват да ги последват.

Покривът гори

След загуба на ценно време въпреки многобройните предупреждения, Volkswagen призна миналата година, че „покривът гори“. Неговите електрически превозни средства не се продаваха, което накара компанията да нареди спиране на производството и в крайна сметка да намали смените в основните си заводи във Волфсбург, Цвикау и Емден.

Други автомобилни компании също бяха принудени да преразгледат електрическите си планове, но във VW едва ли са доволни от това. Ford беше сред първите, които обявиха прогнози за намаляване на производството на своите най-популярни електрически превозни средства - Mustang Mach-E и F-150 Lightning. GM продължава да обявява излизането на нови EV модели, но няма производствени обеми. В същото време Stellantis си партнира с Leapmotor за производство на електрически превозни средства в Китай за европейския пазар.

В Европа Mercedes-Benz наскоро обяви планове за отказа от бъдещата MB.EA платформа, предназначена за по-големи модели. Вместо това, Mercedes-Benz ще подобри съществуващата EVA2 архитектура и ще пусне повече plug-in хибридни модели. BMW, която е по-напред в електрификацията от други германски компании, се опитва да отложи плановете на ЕС да забрани продажбите на нови автомобили с ДВГ до 2035 г.

Volkswagen опитва от всичко по малко в отчаян ход да отложи неизбежното. През април компанията обяви нова китайска стратегия за справяне със свиващия се пазарен дял. Volkswagen не само ще използва партньорството с EV стартъпа Xpeng, за да пусне нов ID. модели на пазара, но също така ще пусне нова марка в Китай, наречена ID. UX. Едновременно с това германците удвояват броя на плъгин хибридите, следвайки примера на Mercedes-Benz.

Слонът в стаята: Софтуерният филиал на Volkswagen - Cariad

Друга област обаче може да причини най-много проблеми, независимо от това какъв тип превозни средства Volkswagen ще произвежда в бъдеще. Електрическите превозни средства са само една част от проблема, а софтуерно дефинираните превозни средства са друга. Това е друга област, в която Tesla показа пътя, а традиционните производители на автомобили не успяха да я последват. Никой обаче не се е провалил толкова грандиозно, колкото Volkswagen и неговият софтуерен филиал Cariad.

Проблемите с Cariad в крайна сметка сложиха край на кариерата на Херберт Дийс и причиниха години на забавяне на нови EV модели и платформи в марките на Volkswagen Group. Освен новите водещи модели на Volkswagen, софтуерни проблеми забавиха пускането на Porsche Macan EV и Audi Q6 e-tron. Именно Audi беше най-тежко засегнато, тъй като изостави нова фабрика в Китай, докато чакаше софтуерът да бъде коригиран.

В края на април главният изпълнителен директор на Volkswagen Group (и Porsche) - Оливър Блюм посети автомобилното изложение в Пекин с главния изпълнителен директор на Audi - Гернот Дьолнер. Те получиха възможност да тестват съответно електрическите Porsche Macan и Audi Q6 и да ги сравнят с китайската конкуренция. Според информация на германското издание Manager Magazine реакцията на Блюм спрямо Audi Q6 e-tron е бил „това е пълна катастрофа“. А като капак на всичко Porsche премина към използване на различен софтуер, за да се дистанцира от Cariad.

fallback
  • #5
    Факт ( преди 4 месеца )
    Че германците освен дизела нищо друго не са измислили а той дизела почина.Накъде така?!
  • #4
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Кой би повярвал на тази компания след дизелгейт, кой нормален който е бил тровен от TDI пред него би дал и 1 ст. на тази компания?
  • #3
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Германците са големите губещи от ел. революцията, но ФВ се откроява сред тях. С регулации и мита не могат да спрат цунамито което се е надигнало от Китай а само да го забавят с няколко години. Дано използват това време рационално, въпреки че за момента не го правят, защото прекалено много вярват, че хората ще продължават да купуват динозаврите им само заради емблемата на капака ... В Китай работят поне 6 дни по 12 часа, а в Европа ще ги превъзхождаме с производителност с 4х8 ....
  • #2
    анонимен ( преди 4 месеца )
    2008 година бях на практика в голяма софтуерна компания в Германия и още от тогава останах с впечатлението, че немците са много консервативни и некреативни като софтуерни разработчици. Предполагам и това е в тяхна полза при разработването на автомобили - итерират и подобряват бавно и постепенно, но при високите технологии САЩ и Азия налагат много по-бърз ритъм на итерации и иновации - с това темпо немците са загубени.
  • #1
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Както показва снимката важното е в менюто на работниците да няма свинско, почивките да са съобразени с времето за молитва и като бонус да се вее джендър знамето пред административната сграда.
fallback
Последни