Всяка трета кола, продадена в света през миналия март, е била китайска. Според информация на CarNewsChina, която цитира генералния секретар на Китайската асоциация на пътническите автомобили (CPCA) Циу Донгжу, общите продажби за третия месец на годината възлизат на 8,15 млн нови коли, като 33% от са Made in Chinа.
Посочва се още, че процентът на китайските автомобили в общите световни продажби всяка година се е променил леко през последните години. Най-значителен е скокът през 2009 г., когато дялът се покачва от 13,7% на 20,8%.
Друга статистика за продажбите, предоставена от Циу Донгжу в неговия профил в WeChat, включва данни за регистрация на автомобили в световен мащаб по марки/групи, като Toyota все още е твърдо начело с 10,6% от общия брой през първите три месеца на 2024 г., следвана от от Volkswagen (9,5%) и Hyundai (7,4%).
В тази тримесечна класация за януари-март 2024 г. се откроява десетото място на Geely - първият китайски производител с глобален дял от 3,5%, като той изпреварва BYD (3,2%) и Chery (3,0%).
Пазарен дял по продажби за януари-март 2024 година в света:
Toyota: 10,6%
Volkswagen: 9,5%
Hyundai: 7,4%
Stellantis: 6,9%
Renault Nissan Mitsubishi: 6,5%
General Motors: 5,4%
Honda: 4.7%
Ford: 4.7%
Suzuki: 4.0%
Geely: 3,5%
BYD: 3,2%
Chery: 3,0%
Mercedes-Benz: 2,9%.
BMW: 2,7%.
Changan: 2,6%.
Tesla: 2,2%
Great Wall Motor: 1,8%.
SAIC: 1,7%
Mazda: 1,4%
Subaru: 1,1%
Числата се променят драстично, когато се разглежда само европейският пазар, който според същите данни на CPCA (състоящ се от 139 производителя) сочи Volkswagen (21%) и Stellantis (18%) като доминиращи.
Единствените китайци, които получават интересни части от европейския пазар, са Chery и Geely, отчитащи 6% континентален дял, докато SAIC с марката си MG грабва нищожния 1%. В същото време данните на ACEA (асоциацията на европейските производители на автомобили) показва доста по-различни данни за тримесечието.
Пазарен дял по продажби за януари-март 2024 година в Европа:
Volkswagen: 21%
Stellantis: 18%
Renault Nissan Mitsubishi: 12%
Toyota: 7%
Hyundai: 7%
Mercedes-Benz: 6%.
BMW: 6%.
Honda: 5%
Geely: 3%
Тesla: 2%
Ford: 1%
Suzuki: 1%
Great Wall Motor: 1%
Mazda: 1%
SAIC: 1%
Chery: 0.6%
General Motors: 0%
BYD: 0%
Changan: 0%
Subaru: 0%
На китайския вътрешен пазар през първите три месеца на 2024 г. Volkswagen и многото му местни съвместни предприятия (SAIC, FAW и JAC) водят по продажби с 10% от общия обем. Но BYD не изостава с 9% и i голяма електрическа офанзива, а Mercedes-Benz е трети с 8%.
Доста впечатляващо обаче е, че гиганти като Hyundai и Stellantis спират съответно на 1% и 0%, демонстрирайки почти пълно отсъствие от китайския пазар.