IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Япония пред сензационно решение за водорода

Нов метод увеличава полезния живот на катализатора с 4000%, без да трябват редки метали

Потенциалът на водорода, получен от възобновяеми енергийни източници, е огромен. Това е директно решение за декарбонизиране на индустрията и мобилността и може да гарантира енергийна независимост. Но тези обещания са изправени пред предизвикателство: разходите и мащабното производство. Япония направи огромна стъпка, която й дава предимство пред Китай и Европа.
 

водород, катализатор


Изследователи от RIKEN Center for Sustainable Resource Science (CSRS) в Япония, ръководени от Риухей Накамура, направиха още една стъпка към тази цел. Те подобриха стабилността и увеличиха полезния живот на катализатора с почти 4000% чрез електролиза, твърди списание Nature.

Разделянето на молекулите на кислорода от молекулите на водорода, които изграждат водата, се извършва чрез електролиза, постигната благодарение на „протонообменни мембрани“ (PEM). Произведеният водород може да се съхранява и използва по-късно или в електрически камион с горивни клетки, или във фабрика.

Понастоящем PEM електролизата е най-често срещаната, но ограничения не позволяват генерирането на водород да бъде постигнато в наистина голям индустриален мащаб. Химичните реакции протичат в много кисела среда. Най-добрите катализатори за тези реакции са редки метали като платина или иридий.

Самият Накамура обяснява: "Увеличаването на електролизата на PEM ще изисква 40 години производство на иридий, което със сигурност е непрактично и крайно неустойчиво." Преди две години Накамура и неговият екип разработиха нов процес, който позволява електролиза на вода без използване на редки метали за защита на катализатора от киселини.

Чрез вмъкване на манган в решетка от кобалтов оксид те създадоха процес, който разчиташе единствено на обикновени, издръжливи метали. Процесът обаче не беше много стабилен. Досега. Изследователите са разработили нов 3D катализатор, образуван от манганов оксид (MnO2). Ключовото откритие е, че стабилността на реакцията може да се увеличи повече от 40 пъти чрез модифициране на структурата на решетката на катализатора, така че да образува по-здрави връзки с кислородните атоми. По този начин поддържа реакцията с водата много по-дълго.

Когато този метод беше тестван, водната електролиза остана стабилна за около 6 седмици. Общото количество водород, произведен през този период, е 10 пъти по-високо от полученото до момента с други катализатори с обикновени метали. Въпреки че това откритие дава огромно предимство на Япония, несъмнено страната, която е най-отдадена на водородната икономика, все още сме далеч от промишлено приложение на метода на екипа на Накамура. В неговата лаборатория катализаторът остава стабилен с плътност на тока от 200 mA/cm2, докато индустрията изисква 1000 mA/cm2 за поне една година, а не няколко седмици.

Изследователите обаче вярват, че с течение на времето ще бъдат възможни осезаеми приложения в реалния свят, които ще допринесат за въглеродната неутралност. На японците може да вярваме – доказани са!

0 от 500
  • #2
    5 rate up comment 9 rate down comment
    Продължение ( преди 6 месеца )
    Изследователската организация за високоенергийни ускорители са създали прототип на твърдотелна литиево-йонна батерия и имат за цел да я подобрят и след това да я комерсиализират в периода 2015-2020 г.... тя може да съхранява няколко пъти повече електричество, обем за обем, отколкото сегашното поколение батерии ... Този добавен капацитет може да удължи максималното разстояние ... с едно зареждане за компактни електромобили до около 1000 км от около 200 км за съществуващите превозни средства.
  • #1
    5 rate up comment 12 rate down comment
    Дежавю ( преди 6 месеца )
    "На японците може да вярваме доказани са!"Вярно е. Щом са го казали със сигурност ще стане. Като се има предвид тяхната високотехнологичност и една тяхна скорошна новина, скоро от toyota ще е единствения автомобилен производител, а другите ще я гонят да я настигнат : Доклад: Toyota иска да комерсиализира твърдотелна литиево-йонна батерия през 2015-2020 г19 октомври 2011 гNikkei съобщава , че Toyota Motor Corp. и нейните партньори Токийският технологичен институт и Изследователската орган ...