fallback

Жестока ценовата война чисти дребните риби в Китай

Битката за огромния пазар удря и Европа, марките вдигат заводи заради митата

Този уикенд Tesla реши отново да намали цените на своите модели в Китай. Веднага след това Li Auto, една от най-продаваните местни марки, направи по-евтини колите с до 30 000 юана (4200 долара). По този начин се включи в новия кръг на ценова война в Китай.

   

Битката между автомобилните производители в Поднебесната империя, започнала в началото на 2023 г., не показва признаци на отслабване. Напротив, този месец се влоши и може да продължи цяла година.

Цените на Tesla бяха намалени в САЩ, Европа и Китай на фона на спад в продажбите и излишък от запаси. Мъск свали началната стойност на обновения Model 3 в Китай с 14 000 юана (1930 долара) до 231 900 юана (32 000 долара). В Германия Tesla направи своя Model 3 със задно предаване с 2000 евро по-евтин до 40 990 евро. Мярката е отговор на разочароващо първо тримесечие в страната, където продажбите паднаха с 37%.

Ценовата война в Китай обаче не се дължи на намаляващите продажби, а по-скоро на излишъка от марки електрически автомобили. В допълнение към западните, японските и корейските конкуренти - азиатският гигант вече има на пазара повече от 40 марки електрички. Цифра, която скача до близо сто, ако се броят електрическите микроколи.  

В това море от конкуренти Tesla, BYD и други големи китайски марки като SAIC (MG) или Li auto се борят да запазят пазарния си дял и в крайна сметка да премахнат по-дребните риби. Например, BYD представи нови версии на два модела в средата на февруари 2024 г., които са с 20 000 юана (около 2600 евро) по-евтини от предишните. Това важи и за новия BYD Dolphin. След съобщението на BYD – компанията Wuling също намали цените, като моделите поевтиняха с до 10%. Nio също се включи в битката, като предложи максимална отстъпка от 22 000 юана за цялата си гама от продукти. Дори Buick, марка на SAIC General Motors, обяви отстъпки за някои модели през февруари.

Общо взето, който прави коли в Китай, сваля цените. Говорим за огромен пазар, където електрическите автомобили и PHEV (това, което се счита за „автомобили с нова енергия“ или NEV) в момента имат пазарен дял от 66%.

Конкуренцията в NEV сектора винаги е била ожесточена и настоящата ценова война изисква автомобилните производители не само да защитят текущия си пазарен дял, но и да го разширят. Този на Tesla в Китай е паднал до около 6,7% през четвъртото тримесечие на 2023-а спрямо 10,5% през първите три месеца на същата година, показват изчисления на Bloomberg, базирани на данни от Асоциацията на пътническите автомобили от Китай.

От друга страна, много ниските цени оказват силен натиск върху производителите на автомобили, като намаляват драстично и без това тесните маржове. Това вече може да повлияе на финансовото им състояние, което е лоша стратегия за по-малко платежоспособни производители.

Tesla (поне засега), BYD, която продава средно по 45 000 автомобила всяка седмица в Китай, и SAIC - с подкрепата на китайската държава, са марките, които могат да издържат на дълга ценова война. Други като HiPhi , например, станаха първи жертви на битката.

Но тази ценова война оказва влияние и върху Европа . Китай достигна точка, в която трябва да започне да продава повече коли извън своите граници. Тъй като вратите на американския пазар са затворени, китайските марки се фокусират върху Европа. Нашият континент представлява около 40% от износа на китайските производители. И освен това е много по-доходоносен за тях от вътрешната търговия, потънала в ценова война. Да припомним, че китайските коли в Европа не са особено евтини. Те наистина имат добро съотношение цена-продукт, но все още са далеч от това да са наистина за всеки джоб. MG 4 започва от 30 000 евро, без промоции, а BYD Dolphin от 29 000 евро, например.

И не! Не несигурността относно бъдещите високи мита от 25 вместо 10 процента, обмисляни от ЕС за китайските автомобили, ще ги забави.  Те вече се стремят да произвеждат колите си в Европа. Tesla вече има свой завод в Германия. Chery пое бившата фабрика на Nissan в Барселона, докато BYD изгражда своята в Унгария от нулата. MG все още търси място за собствена.    

fallback
  • #29
    анонимен ( преди 5 месеца )
    УЖАС
  • #28
    Шизофрения та дрънка ( преди 6 месеца )
    "Като произвеждаш по 10 млн. годишно,не може да скочиш на 15 млн. следваща,НЯМА НА КОГО ДА ГИ ПРОДАДЕШ 5 млн. електрокара" няколко минути по-късно другата самоличност нашепва ...." За Тойота се чака година, защото има повишено търсене.Могат да продадат повече от 10 млн. но не могат да ги произведат.Хората си чакат търпеливо " тоест на toyota не достигат 10 милиона бройки за да задоволят търсенето, но ако, увеличат производството с 2 милиона, няма да има на кого да ги продадат! Желязна антилогик
  • #27
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Пак шизофрения. Да видя дали правилно съм те разбрал. Toyota не произвежда по 12 милиона автомобила защото няма на кой да продаде останалите 2 милиона, а другата ти самоличност твърди, че за toyota се чака по година и 10 милиона чакат своите тойоти, но не могат да ги произведат. Последно кое е вярното Има ли смисъл да вдигнат производството с 20- 30% за да задоволят не бивалия интерес към невероятната марка? Просто знаят, че търсенето е временно и света преминава към електромобили скоро.
  • #26
    Гост ( преди 6 месеца )
    За Тойота се чака година, защото има повишено търсене.Могат да продадат повече от 10 млн. но не могат да ги произведат.Хората си чакат търпеливо, защото държат на Тойота.Потребителите на Тесла колко години чакат Кибергрозника,Семи , Роудстър и модел2?
  • #25
    Гост ( преди 6 месеца )
    Функционално неграмотната адреналинка електричка чете и не вдява текста. #22....."спряха субсидиите и продажбите на електрокари замряха."
  • #24
    Гостенино ( преди 6 месеца )
    Шизофренията и тя не прощава я се разбери с другите си самоличности дали има едногодишна опашка за желаещи да си купят toyota, които ако ги поръчат на 9 април ще ги получат на 8 април. Датата не е случайна! Това не са ли 10 милиона потенциални клиенти които стоят и чакат на опашка? Как така няма на кого да продадеш два-три милиона допълнително? При това сега чакат за 10 милиона хибрида, А ако toyota вече продаваше невероятно качествени и евтини електромобили, никой нямаше да пожелае друга марка
  • #23
    Гостенино ( преди 6 месеца )
    Както винаги всичко разбираш наобратно. Субсидиите увеличават продажбите, а не ги намаляват. Това в момента са реалните продажби и търсене. Предишното бяха продажби на анаболи и беше ясно че ще са временни. Колко пъти да ти се обяснява аналогията с фотоволтаиците и субсидиите им които спряха през 2017 и инсталациите замряха. Всички овце тогава блеехте, че това е края на ФЕЦ, както сега блеете че идва края на електромобилите, а това е само началото и на двете. Ред е на батериите със субсидии.
  • #22
    Гост ( преди 6 месеца )
    То се видя кои са модерните шилета,спряха субсидиите и продажбите на електрокари замряха.
  • #21
    Гост ( преди 6 месеца )
    Адреналинката електричка математичка не разбира геометричната прогресия.Като произвеждаш по 10 млн. годишно,не може да скочиш на 15 млн. следваща,няма на кого да ги продадеш 5 млн. електрокара.Примера с Тесла е очеваден,стигнаха до 2 млн и до там.
  • #20
    анонимен ( преди 6 месеца )
    "Защото като идеш да си купуваш Тойота, ти отиваш за Тойота - дали е бензин, хибрид или електромобил няма значение." Много дълъг начин да кажеш, че сте майките на агнетата.
fallback
Последни