Този уикенд Tesla реши отново да намали цените на своите модели в Китай. Веднага след това Li Auto, една от най-продаваните местни марки, направи по-евтини колите с до 30 000 юана (4200 долара). По този начин се включи в новия кръг на ценова война в Китай.
Битката между автомобилните производители в Поднебесната империя, започнала в началото на 2023 г., не показва признаци на отслабване. Напротив, този месец се влоши и може да продължи цяла година.
Цените на Tesla бяха намалени в САЩ, Европа и Китай на фона на спад в продажбите и излишък от запаси. Мъск свали началната стойност на обновения Model 3 в Китай с 14 000 юана (1930 долара) до 231 900 юана (32 000 долара). В Германия Tesla направи своя Model 3 със задно предаване с 2000 евро по-евтин до 40 990 евро. Мярката е отговор на разочароващо първо тримесечие в страната, където продажбите паднаха с 37%.
Ценовата война в Китай обаче не се дължи на намаляващите продажби, а по-скоро на излишъка от марки електрически автомобили. В допълнение към западните, японските и корейските конкуренти - азиатският гигант вече има на пазара повече от 40 марки електрички. Цифра, която скача до близо сто, ако се броят електрическите микроколи.
В това море от конкуренти Tesla, BYD и други големи китайски марки като SAIC (MG) или Li auto се борят да запазят пазарния си дял и в крайна сметка да премахнат по-дребните риби. Например, BYD представи нови версии на два модела в средата на февруари 2024 г., които са с 20 000 юана (около 2600 евро) по-евтини от предишните. Това важи и за новия BYD Dolphin. След съобщението на BYD – компанията Wuling също намали цените, като моделите поевтиняха с до 10%. Nio също се включи в битката, като предложи максимална отстъпка от 22 000 юана за цялата си гама от продукти. Дори Buick, марка на SAIC General Motors, обяви отстъпки за някои модели през февруари.
Общо взето, който прави коли в Китай, сваля цените. Говорим за огромен пазар, където електрическите автомобили и PHEV (това, което се счита за „автомобили с нова енергия“ или NEV) в момента имат пазарен дял от 66%.
Конкуренцията в NEV сектора винаги е била ожесточена и настоящата ценова война изисква автомобилните производители не само да защитят текущия си пазарен дял, но и да го разширят. Този на Tesla в Китай е паднал до около 6,7% през четвъртото тримесечие на 2023-а спрямо 10,5% през първите три месеца на същата година, показват изчисления на Bloomberg, базирани на данни от Асоциацията на пътническите автомобили от Китай.
От друга страна, много ниските цени оказват силен натиск върху производителите на автомобили, като намаляват драстично и без това тесните маржове. Това вече може да повлияе на финансовото им състояние, което е лоша стратегия за по-малко платежоспособни производители.
Tesla (поне засега), BYD, която продава средно по 45 000 автомобила всяка седмица в Китай, и SAIC - с подкрепата на китайската държава, са марките, които могат да издържат на дълга ценова война. Други като HiPhi , например, станаха първи жертви на битката.
Но тази ценова война оказва влияние и върху Европа . Китай достигна точка, в която трябва да започне да продава повече коли извън своите граници. Тъй като вратите на американския пазар са затворени, китайските марки се фокусират върху Европа. Нашият континент представлява около 40% от износа на китайските производители. И освен това е много по-доходоносен за тях от вътрешната търговия, потънала в ценова война. Да припомним, че китайските коли в Европа не са особено евтини. Те наистина имат добро съотношение цена-продукт, но все още са далеч от това да са наистина за всеки джоб. MG 4 започва от 30 000 евро, без промоции, а BYD Dolphin от 29 000 евро, например.
И не! Не несигурността относно бъдещите високи мита от 25 вместо 10 процента, обмисляни от ЕС за китайските автомобили, ще ги забави. Те вече се стремят да произвеждат колите си в Европа. Tesla вече има свой завод в Германия. Chery пое бившата фабрика на Nissan в Барселона, докато BYD изгражда своята в Унгария от нулата. MG все още търси място за собствена.